• 0

BTW verlegd

Beste allemaal,

 

Ik factureer al 3 jaar voor het verlenen van diensten naar een bedrijf in de EU met BTW.

Dit omdat ik in het begin herhaaldelijk om het BTW nummer heb gevraagd en 2x een ongeldig nummer kreeg.

 

Bij het versturen van de 1e factuur nam ik aan dat ik wel een bericht zou krijgen dat de BTW verlegd moest worden met daarbij het correcte BTW nummer.

Daar echter nooit iets over gehoord en dus door blijven gaan door met BTW te factureren.

 

Vorig jaar kreeg ik een factuur te zien van het bedrijf met een BTW nummer.

Bij controle bleek dit een correct nummer te zijn.

Vanaf dat moment heb ik gefactureerd met "btw verlegd"

 

Tot mijn verbazing kreeg ik deze week het bericht dat ik alle facturen van de voorgaande jaren moet herzien, door ze te veranderen naar "btw verlegd" en alle betaalde btw terug te storten op hun rekening?

 

Naar mijn mening niet terecht.

Ze hadden de BTW zelf terug moeten vragen bij de Ned. belastingdienst en kunnen dat denk ik alsnog doen.

 

Graag jullie mening.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik factureer al 3 jaar voor het verlenen van diensten naar een bedrijf in de EU met BTW.

Dit omdat ik in het begin herhaaldelijk om het BTW nummer heb gevraagd en 2x een ongeldig nummer kreeg.

Uit welk EU-land is de ondernemer gevestigd? In een aantal landen is namelijk een omzetdrempel aan het verkrijgen van een BTW-nummer gekoppeld. Wel ondernemer zijn maar geen BTW-nummer hebben betekent dat de BTW niet verlegd kan worden.

 

Bij het versturen van de 1e factuur nam ik aan dat ik wel een bericht zou krijgen dat de BTW verlegd moest worden met daarbij het correcte BTW nummer. Daar echter nooit iets over gehoord en dus door blijven gaan door met BTW te factureren.
Iedere ondernemer is zelf verantwoordelijk voor een geldig BTW-nummer.

 

Vorig jaar kreeg ik een factuur te zien van het bedrijf met een BTW nummer. Bij controle bleek dit een correct nummer te zijn. Vanaf dat moment heb ik gefactureerd met "btw verlegd"
Dat zou kunnen betekenen dat de omzetdrempel is gepasseerd waardoor vanaf dat moment een BTW-nummer is verkregen.

 

Tot mijn verbazing kreeg ik deze week het bericht dat ik alle facturen van de voorgaande jaren moet herzien, door ze te veranderen naar "btw verlegd" en alle betaalde btw terug te storten op hun rekening? Naar mijn mening niet terecht. Ze hadden de BTW zelf terug moeten vragen bij de Ned. belastingdienst en kunnen dat denk ik alsnog doen.
U heeft BTW in rekening gebracht omdat de buitenlandse ondernemer geen geldig BTW-nummer kon overleggen. Vervolgens is de Nederlandse BTW door de buitenlandse ondernemer zonder protesten betaald en vervolgens door u aan de Nederlandse Belastingdienst afgedragen. Voor u is daarmee de kous af, tenzij de buitenlandse ondernemer alsnog kan bewijzen dat vanaf de allereerste factuur het latere BTW-nummer al die tijd geldig is geweest. De Europese BTW-verlegging is namelijk een verplichting een geen keuzemogelijkheid.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dag Nedzhibe,

 

Hartelijk dank u voor uw antwoord.

 

Uit welk EU-land is de ondernemer gevestigd? In een aantal landen is namelijk een omzetdrempel aan het verkrijgen van een BTW-nummer gekoppeld. Wel ondernemer zijn maar geen BTW-nummer hebben betekent dat de BTW niet verlegd kan worden.

 

Het land is Spanje.

Kan het dan zijn, daar de 1e factuur 3 maanden na de oprichting van het bedrijf is verstuurd, het BTW nummer op dat moment niet actief was?

 

Iedere ondernemer is zelf verantwoordelijk voor een geldig BTW-nummer.

 

Bedoeld u daarmee de ondernemer van het bedrijf waar naartoe is gefactureerd?

 

Dat zou kunnen betekenen dat de omzetdrempel is gepasseerd waardoor vanaf dat moment een BTW-nummer is verkregen.

 

Het lijkt erop dat dit een mogelijkheid is.

Hopelijk is het mogelijk om daar achter te komen.

 

U heeft BTW in rekening gebracht omdat de buitenlandse ondernemer geen geldig BTW-nummer kon overleggen. Vervolgens is de Nederlandse BTW door de buitenlandse ondernemer zonder protesten betaald en vervolgens door u aan de Nederlandse Belastingdienst afgedragen. Voor u is daarmee de kous af, tenzij de buitenlandse ondernemer alsnog kan bewijzen dat vanaf de allereerste factuur het latere BTW-nummer al die tijd geldig is geweest.

 

Wanneer alsnog blijkt dat het BTW-nummer al die tijd geldig is geweest waarom heeft de ondernemer dan niet direct gereageerd?

Het lijkt er nu op dat er bijna 3 jaar niets gedaan is met de BTW.

Hoe heeft hij dat dan ingeboekt in zijn administratie?

Het is bijna zeker dat hij het niet heeft teruggevraagd bij de Nederlandse belastingdienst.

En opvoeren bij de Spaanse belastingdienst lijkt mij niet mogelijk.

 

De Europese BTW-verlegging is namelijk een verplichting een geen keuzemogelijkheid.

Wanneer er een ongeldig BTW-nummer wordt gegeven en er daarna herhaaldelijk is gevraagd om het juiste nummer ontslaat dit dan mijn verplichting?

Er moet op een gegeven moment toch een factuur verstuurd worden.

 

Misschien van belang.

Is de woonplaats van de ondernemer van belang?

De ondernemer woonde ten tijde van oprichting van het bedrijf in België.

1 /1/2 jaar na inschrijving van de onderneming heeft hij zich ingeschreven in Spanje.

Misschien toeval maar vanaf die datum wordt gevraagd de facturen te veranderen en de BTW terug te betalen?

Voor de facturen van het jaar daarvoor wordt dit niet gevraagd?

 

Het is mij allemaal heel erg onduidelijk.

Contact verloopt via via en heel erg moeilijk.

Ik zou graag gerichte vragen willen stellen aan de ondernemer om duidelijkheid te hebben vandaar mijn vragen.

 

Om zomaar op de eis in te gaan zou betekenen dat de jaarrekeningen en BTW aangiftes verandert moeten worden en er ook ICP formulieren ingediend moeten worden voor die 3 jaren.

 

Van belang is dan ook of ze mij kunnen verplichten om nieuwe facturen te sturen (met BTW verlegd) en mij kunnen verplichten de betaalde BTW terug te laten betalen.

 

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

 

Met vriendelijke groeten,

Frans

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het land is Spanje. Kan het dan zijn, daar de 1e factuur 3 maanden na de oprichting van het bedrijf is verstuurd, het BTW nummer op dat moment niet actief was?
Spanje kent geen Omzetdrempel voor de toekenning van een BTW-nummer. De registratie van Spaanse BTW-nummers bij het VIES vindt echter niet automatisch plaats zoals in vele andere EU-landen wel het geval is. Dat moet de ondernemer zelf (laten) doen.

 

"When a company is assigned a Spanish tax / VAT code, it will not automatically appear on the VIES database. A separate application needs to be made using a general purpose form, Modelo 036. This form can be submitted online by anyone with an electronic certificate issued by the Spanish Tax Office. However approval times are very slow. The central Tax Office in Barcelona is now telling us to allow up to six months for processing."

 

[iedere ondernemer is zelf verantwoordelijk voor een geldig BTW-nummer.]

 

Bedoeld u daarmee de ondernemer van het bedrijf waar naartoe is gefactureerd?

De buitenlandse ondernemer die van u iets koopt is verantwoorderlijk voor een correcte BTW-registratie bij het VIES.

 

Wanneer alsnog blijkt dat het BTW-nummer al die tijd geldig is geweest waarom heeft de ondernemer dan niet direct gereageerd? Het lijkt er nu op dat er bijna 3 jaar niets gedaan is met de BTW. Hoe heeft hij dat dan ingeboekt in zijn administratie? Het is bijna zeker dat hij het niet heeft teruggevraagd bij de Nederlandse belastingdienst. En opvoeren bij de Spaanse belastingdienst lijkt mij niet mogelijk.
Dat zijn vragen die alleen de koper kan beantwoorden.

 

Is de woonplaats van de ondernemer van belang? De ondernemer woonde ten tijde van oprichting van het bedrijf in België. 1,5 jaar na inschrijving van de onderneming heeft hij zich ingeschreven in Spanje.

Misschien toeval maar vanaf die datum wordt gevraagd de facturen te veranderen en de BTW terug te betalen? Voor de facturen van het jaar daarvoor wordt dit niet gevraagd? Het is mij allemaal heel erg onduidelijk.

Als de koper in Spanje een geldig BTW-nummer heeft dan kan een correctie plaatsvinden vanaf de datum van toekenning van het Spaanse BTW-nummer. Een kwestie van OB-suppletie(s) bij de Belastingdienst indienen.

 

Om zomaar op de eis in te gaan zou betekenen dat de jaarrekeningen en BTW aangiftes verandert moeten worden en er ook ICP formulieren ingediend moeten worden voor die 3 jaren.
Die gedachtegang is correct als er al die tijd inderdaad sprake is geweest van een geldig Spaans BTW-nummer.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Als de koper in Spanje een geldig BTW-nummer heeft dan kan een correctie plaatsvinden vanaf de datum van toekenning van het Spaanse BTW-nummer. Een kwestie van OB-suppletie(s) bij de Belastingdienst indienen.

 

Is dit de datum dat de onderneming is ingeschreven bij het VIES?

Is het dan pas een geldig BTW nummer?

Dit lijkt mij meer voor de hand liggend omdat er voor die tijd "ongeldig BTW nummer" wordt vermeld.

 

Ik verleen diensten aan deze onderneming (webdesign, grafisch werk etc.) en heb ieder kwartaal gefactureerd met BTW vanwege "ongeldig BTW nummer" bij het VIES.

 

Stel dat het BTW nummer 1 1/2 jaar na oprichting pas is ingeschreven in het VIES is er dan geen meldplicht naar mij toe als vaste leverancier?

 

Met vriendelijke groet,

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de koper in Spanje een geldig BTW-nummer heeft dan kan een correctie plaatsvinden vanaf de datum van toekenning van het Spaanse BTW-nummer. Een kwestie van OB-suppletie(s) bij de Belastingdienst indienen.
Is dit de datum dat de onderneming is ingeschreven bij het VIES?

Is het dan pas een geldig BTW nummer? Dit lijkt mij meer voor de hand liggend omdat er voor die tijd "ongeldig BTW nummer" wordt vermeld.

Nee, dat is de datum bij de Spaanse Belastingdienst. De ongeldigheid bij het VIES kan meerdere oorzaken hebben. De grootste heb ik al eerder genoemd.

 

Ik verleen diensten aan deze onderneming (webdesign, grafisch werk etc.) en heb ieder kwartaal gefactureerd met BTW vanwege "ongeldig BTW nummer" bij het VIES.
Het is aan u om aan de bel te trekken en de opdrachtgever/afnemer om een goed en geldig BTW-nummer te vragen. Een negatieve VIES-controle ontslaat u niet van andere informatieverplichtingen, zoals contact opnemen met de afnemer en zonodig met Spaanse Belastingdienst.

 

Stel dat het BTW nummer 1 1/2 jaar na oprichting pas is ingeschreven in het VIES is er dan geen meldplicht naar mij toe als vaste leverancier?
Nee, die is er niet. De datum waarop de Spaanse Belastingdienst het BTW-nummer heeft toegekend is leidend.

 

Speciaal voor uw problematiek zie ik willen voorstellen het volgende artikel eens te lezen ... Registering as an Intracommunity Operator in Spain – VIES.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Quote : frans1972 op 8 oktober 2017, 16:38

 

Ik verleen diensten aan deze onderneming (webdesign, grafisch werk etc.) en heb ieder kwartaal gefactureerd met BTW vanwege "ongeldig BTW nummer" bij het VIES.

 

 

Het is aan u om aan de bel te trekken en de opdrachtgever/afnemer om een goed en geldig BTW-nummer te vragen. Een negatieve VIES-controle ontslaat u niet van andere informatieverplichtingen, zoals contact opnemen met de afnemer en zonodig met Spaanse Belastingdienst.

 

Na de negatieve VIES controle is er direct contact opgenomen met de afnemer.

Er werd toen een ander BTW nummer gegeven wat ook negatief was.

Daarna nog een paar maal om een geldig BTW nummer gevraagd maar geen reactie gekregen.

 

Toen gefactureerd met BTW.

Dat is betaald en daar is nooit een reactie opgekomen.

Je zou redelijkerwijs mogen aannemen dat de ondernemer (of zijn accountant) direct zou moeten reageren om te vragen om een factuur met "BTW verlegd" en het correcte BTW nummer doorgeven.

 

Dan is het begrijpelijk dat wij er vanuit gaan dat er geen BTW nummer is.

Wij zijn toen blijven doorgaan met factureren met BTW.

 

Dan is het onbegrijpelijk dat 2 1/2 jaar later er een reactie komt dat de facturen verandert moeten worden en de BTW terugbetaald moet worden.

 

Is het niet logischer dat de afnemer de betaalde BTW terug vraagt aan de Nederlandse belastingdienst?

 

Speciaal voor uw problematiek zie ik willen voorstellen het volgende artikel eens te lezen ... Registering as an Intracommunity Operator in Spain – VIES.

 

Na het lezen van dit artikel (waarvoor dank) zou je mogen verwachten dat in ieder geval de accountant van de afnemer hiervan op de hoogte zou moeten zijn en direct actie had moeten ondernemen.

 

Met vriendelijke groet,

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Speciaal voor uw problematiek zie ik willen voorstellen het volgende artikel eens te lezen ... Registering as an Intracommunity Operator in Spain – VIES.

 

Na het lezen van dit artikel (waarvoor dank) zou je mogen verwachten dat in ieder geval de accountant van de afnemer hiervan op de hoogte zou moeten zijn en direct actie had moeten ondernemen.

Ja, dat zou je verwachten ... maar het vrijwaart u niet om corrigerende handelingen achterwege te laten.

 

De hele discussie omtrent een meerjarige correctie valt of staat met de toekenningsdatum van het Spaanse BTW-nummer en de naam van de onderneming die daaraan is gekoppeld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.