Jump to content
Digeric
Verberg

Klant eist verhuistoken van .COM domein maar heeft nog openstaande rekening

vraag

Wij zijn een internetbedrijf en verzorgen o.a. websites, hosting en domeinregistratie.

 

Een klant van ons wil zijn factuur voor hosting niet betalen omdat hij het niet eens is met de verhoging van het tarief, ondanks dat we dit ongeveer een half jaar van te voren hebben gemeld met de mogelijkheid tot opzeggen. Hij heeft daarop niet gereageerd totdat hij de factuur kreeg voor het nieuwe abonnementsjaar.

 

Nu eist hij van ons de verhuistoken van het .COM domein. Ik heb gezegd dat we die sturen zodra hij de factuur heeft betaald of heeft toezegd die te zullen betalen. Dat wil hij niet en hij zegt dat wij verplcht zijn de token te verstrekken. Hij dreigt met juridische stappen als wij nu niet binnen 3 dagen de token verstrekken.

 

Staan wij in ons recht door de verhuistoken niet te verstrekken zolang hij zijn financiële verplichting niet nakomt? Of zijn wij hoe dan ook verplicht de token te verstrekken op verzoek van de klant?

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat de klant hier gelijk heeft: Je mag niet zijn domein 'gijzelen' om betaling van een openstaande factuur af te dwingen.

 

Ik neem aan dat het domein op naam van de klant geregistreerd staat. Ben je zelf .com registrar of besteed je dat uit aan een derde partij?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De verhuizing blokkeren mag bij .com alleen als je het domein al geblokkeert had (op clientHold gezet, waarbij het domein volledig uit de lucht gaat) voordat hij om de code vroeg.

 

Verder geldt bij .com de regel dat het opvragen van de code niet moeilijker mag zijn dan het doorgeven van andere mutaties zoals een adreswijziging.

Als je een webinterface aanbied waarmee klanten zelf hun adres kunnen aanpassen, ben je dus ook verplicht daar een knop in te bouwen waarmee de klant zijn code kan inzien/aanvragen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je geeft in een andere topic het abonnement met 300% te hebben verhoogt (dat kan heel goed terecht zijn). Eén klant doet nu moeilijk.

 

Vanwaar een ontevreden klant nog langer gijzelen door de .com niet vrij te geven? Wanneer een klant wil overstappen naar een andere hosting dan kun je hem beter de vrijheid geven om te gaan. Een abonnementsverhoging en het niet vrijgeven van een domeinnaam (dan wel niet terecht) lijkt me een voedingsbodem voor schadelijke recensie's op het internet waar je je moeilijk tegen kunt verdedigen. Mocht ik in een recensie lezen waarin beide punten benoemd worden dan zal ik toch twee keer nadenken om met dat bedrijf in zee te gaan.

 

In het kader van reputatiemanagement zou ik hier voorzichtig mee omgaan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Enkele maanden of ongeveer een half jaar? Mij zou je als klant bij de eerste gelegenheid in ieder geval kwijt zijn.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De openstaande rekening wordt betwist.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wij besteden dit uit aan een registrar, we zijn het niet zelf.

 

Als het contact emailadres van dat domein een mailadres van de klant is kan hij sowieso de authcode bemachtigen van de registrar.

 

Afgezien van dat je het niet mag gijzelen kun je dat niet eens, al weet de klant dat blijkbaar nog niet...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 43 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept