• 0

Tarief voor abonnement verhogen met 400%, mag dat?

Ons bedrijf biedt abonnement aan voor hosting in combinatie met onderhoud en updates voor de website. Voor een aantal klanten boden we dit tot voor kort aan voor een prijs die bij lange na niet toekon. Enkele maanden vóór de nieuwe abonnementsperiode hebben we deze klanten per e-mail geïnformeerd over de verhoging van het tarief met ongeveer 400% en ze erop gewezen dat ze het abonnement kunnen beïndigen als ze zich niet kunnen vinden in de nieuwe tarieven.

Nu is er één klant die, nadat hij de nieuwe factuur heeft ontvangen én nadat de nieuwe periode is ingegaan, zijn factuur niet wil betalen omdat hij de verhoging buiten proporties vindt. Hij schermt er ook mee dat dit helemaal niet kan en mag.

Echter in de maanden nadat wij de verhoging hebben aangekondigd hebben wij niets van hem vernomen. Hij zegt zelf dat hij het bericht nooit heeft gelezen, maar we hebben wel een bevestiging dat hij de betreffende e-mail heeft geopend (ontvangst-/leesbevestiging).

 

Staat deze klant alsnog in zijn recht het abonnement te ontbinden of kunnen we hem houden aan het betalen van het abonnement voor een nieuwe periode?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is voor mij nog altijd een zeer klantonvriendelijke verhoging met gevoelsmatig een korte aanzegperiode en verkeerd gekozen communicatiemiddel. Schoffeer je op deze manier geen vaste klanten? En hoe specifiek is jullie kostprijsberekening? Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is voor mij nog altijd een zeer klantonvriendelijke verhoging met gevoelsmatig een korte aanzegperiode en verkeerd gekozen communicatiemiddel. Schoffeer je op deze manier geen vaste klanten? En hoe specifiek is jullie kostprijsberekening? Groet, Highio

 

Bedankt voor je reactie. Ik vraag echter niet om reacties op de prijsverhoging zelf. Ik begrijp dat je dit schofferend vindt, maar we hebben dit weloverwogen gedaan. Van de ongeveer 50 klanten die het betreft hebben er 3 opgezegd, een aantal anderen hebben wat vragen gesteld en begrepen het daarna, maar het merendeel hebben we niets van gehoord, daarvoor was het blijkbaar duidelijk en acceptabel (facturen netjes betaald).

 

Mijn vraag hier is echter of deze klant juridisch een punt zou hebben. Reacties als dat het niet netjes zou zijn etc. vraag ik niet om :)

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een discussie over 300 Euro bij 1 klant op basis van 1 mailtje zou ik er heel snel en netjes afscheid van nemen, en die verhuistoken (zie het andere topic) z.s.m. overhevelen.

 

Ja, gaan we denk ik ook doen. Het is de juridische rompslomp waarschijnlijk niet waard. Echter vroeg ik mij af of de klant een punt heeft met dat dit juridisch niet kan en mag (buiten het feit of het al dan niet netjes is).

Link naar reactie
  • 0

Echter vroeg ik mij af of de klant een punt heeft met dat dit juridisch niet kan

Dat hangt af van de voorwaarden. Als er geen voorwaarden zijn of die niets vermelden over maximale verhogingen dan geldt de wet, en die verbiedt een verhoging van 275% niet: klant heeft op dat punt dus geen gelijk.

 

Maar in een eventuele juridische procedure zal het niet om de verhoging zelf gaan, maar over de wijze waarop deze is aangekondigd, of juist het ontbreken daarvan. Eén mailtje voor een verhoging van 275% zal al snel niet genoeg zijn op grond van "redelijkheid en billijkheid" en "wat in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is"; daar ga je nat, en goed voor je reputatie is het ook niet. Snel oplossen dit :)

 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ervan af.

 

Waarvan af? Van allerlei omstandigheden die jij hier nu niet noemt.

 

Jij verstrekt jouw abonnement op basis van een overeenkomst. Is er geen overeenkomst, dan is jouw klant uberhaupt niet verplicht iets te betalen.

 

De basis voor jouw prijsverhoging zal in de overeenkomst liggen, met andere woorden, jij hebt met je klant van tevoren afgesproken dat je de prijs kunt verhogen. Als je dat niet hebt gedaan, zou het nog uit de redelijkheid kunnen volgen dat jij de prijs mag verhogen, maar daar staat dan weer tegenover dat de klant alleen redelijke verhogingen hoeft te accepteren.

 

Of dit een redelijke verhoging is, is op basis van de verstrekte informatie niet te zeggen. Als jij terabytes aan opslagruimte en petabytes aan traffic biedt, is 170 euro inderdaad aan de goedkope kant.

 

Echter vroeg ik mij af of de klant een punt heeft met dat dit juridisch niet kan en mag (buiten het feit of het al dan niet netjes is).

 

"Netjes" heeft in de jurisprudentie over (duur)overeenkomsten een naam, namelijk "redelijkheid".

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Los van de prijsverhoging, mag ook stilzwijgend verlengen niet altijd met een jaar.

 

Particulieren mogen na de eerste periode altijd per maand opzeggen.

En of dat wel of niet ook voor kleine bedrijfjes geldt (reflexwerking) kan je over discussieren.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag echter niet om reacties op de prijsverhoging zelf. Ik begrijp dat je dit schofferend vindt, maar we hebben dit weloverwogen gedaan. Van de ongeveer 50 klanten die het betreft hebben er 3 opgezegd, een aantal anderen hebben wat vragen gesteld en begrepen het daarna, maar het merendeel hebben we niets van gehoord, daarvoor was het blijkbaar duidelijk en acceptabel (facturen netjes betaald).
Meld ons de mobiliteit van deze klantgroep volgend jaar nog eens. Misschien heb je sublieme dienstverlening en heb je in deze een communicatieve misstap gedaan, maar waarschijnlijk heb je je klanten voor het blok gezet. Je laatste deelconclusie lijkt me daarbij voorbarig.

 

Kosten van domeinnaamregistratie en hosting zelf stijgen niet met dit percentage.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Ik vraag echter niet om reacties op de prijsverhoging zelf. Ik begrijp dat je dit schofferend vindt, maar we hebben dit weloverwogen gedaan. Van de ongeveer 50 klanten die het betreft hebben er 3 opgezegd, een aantal anderen hebben wat vragen gesteld en begrepen het daarna, maar het merendeel hebben we niets van gehoord, daarvoor was het blijkbaar duidelijk en acceptabel (facturen netjes betaald).
Meld ons de mobiliteit van deze klantgroep volgend jaar nog eens. Misschien heb je sublieme dienstverlening en heb je in deze een communicatieve misstap gedaan, maar waarschijnlijk heb je je klanten voor het blok gezet. Je laatste deelconclusie lijkt me daarbij voorbarig.

 

Kosten van domeinnaamregistratie en hosting zelf stijgen niet met dit percentage.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Beste Highio,

 

Ik waardeer je zorgen. Echter is hosting en domeinregistratie niet onze core business meer. We willen dit voor bestaande klanten blijven doen, maar wel tegen een reëel tarief, en liggen er niet wakker van als ze weggaan.

 

Nogmaals, mijn vraag was enkel of deze klant juridisch in zijn recht zou staan, uit interesse, maar ook omdat deze klant ons nogal schofferend bejegend heeft.

 

Maak je verder geen zorgen, ik ben deze klant liever kwijt dan rijk, dus ik heb hem inmiddels al gemeld dat hij de factuur mag verscheuren en zijn token zal ontvangen. Voelt niet helemaal goed naar iemand die op een nogal bedreigende manier communiceert, maar ik ga er ook verder geen negatieve energie in steken.

 

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Ik laat het hierbij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.