• 0

Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?

Ik doe meestal opdrachten van tussen de drie weken en de 18 maanden. Daarbij kom ik vaak bij de klant over de vloer - lees, ik voer de opdracht ter plaatse uit.

 

Over het algemeen is het al vroeg duidelijk of ik iets voor de klant kan betekenen. Ben ik de verkeerde match, dan is het afscheid zonder rancune snel genomen.

 

Als ik negatieve signalen van een klant ontvang, probeer ik die op te pakken om ervan te leren en zo beter te worden.

 

In 2016 en 2017 had ik echter een grote klus waarbij ik tegengestelde signalen ontving. De klant leek tegelijkertijd niet en wel blij met me te zijn. Mijn vraag is, hoe ga je daar mee om?

 

Negatief was:

- Dreigen met niet betalen toen ik een eenzijdige contractswijziging niet wou tekenen.

- Weigeren over dat contract te onderhandelen.

- Rumoerige sfeer op de werkvloer handhaven, ondanks dat ik hier iets over had gezegd.

- Op me schelden.

- Contractverlenging aanbieden, maar dit niet formaliseren/doorzetten.

 

Positief:

- Stipt van betalen.

- Beweren dat ze iemand als mij een jaar lang hadden gezocht, voor ze me hadden gevonden.

- Bij herhaling aangeven dat ze blij met me waren.

- Flexibiliteit in hoe en waar ik mijn werk deed.

- Een conculega die er eerder was dan ik en hetzelfde werk deed, laten gaan.

- (Kleine) kerstbonus.

- De dag nadat het contract verlopen was, me bellen met de vraag waar ik bleef.

 

Ik gebruik kritiek op mijn werk om te kijken waar ik kan verbeteren, maar in dit geval staat de kritiek haaks op elkaar.

 

Wat had ik kunnen doen?

 

- De klant confronteren en vragen wat er beter kon.

- Dit jaar afschrijven; deze klant steekt nu eenmaal zo in elkaar, dit keer leer ik niks.

- Elke kritiek letterlijk nemen op het moment dat ik hem ontvang, zelfs al spreken de verschillende kritieken elkaar tegen.

- Waar een kritiek uit een handeling volgt, de klant vragen wat dit betekent.

 

Hebben jullie wel eens iets dergelijks meegemaakt en hoe reageerde je toen?

 

(Wat denk ik meespeelde was dat ik de klus nodig had, anders had ik de klant al lang ontslagen - ik ben geen therapeut voor bedrijven.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Branko,

 

dit klinkt kortgesteld als een opdrachtgever met andere normen en waarden dan jij. Of een manager/contactpersoon met een zekere, dominante managementstijl, slechte mentaliteit en ander normbesef.

 

Was dit probleem bedrijfscultuur of een houding van een individu?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In dit geval ging het om een grotere organisatie met allerlei eilandjes met hun eigen belangen. Ik heb dit in het verleden vaker meegemaakt, maar dan trokken de projectmanagers en de afdelingschef met (figuurlijk) knallende pistolen voor mij ten strijde.

 

In dit geval was er slechts één projectmanager en die werkte slechts part-time, ze kon maar beperkt wat doen. Mijn voorstel zou geweest zijn meerdere projectmanagers langer in te huren, maar vanwege een ontslagronde die aan de gang was, lag dat gevoelig.

 

Mijn neiging is daarom deze ervaring onder "you cannot win them all" te scharen. Alleen is dat dezelfde suggestie als waar mijn gemakszucht mee aan komt zetten, daarom sta ik er wat achterdochtig tegenover.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wat had ik kunnen doen? Wat denk ik meespeelde was dat ik de klus nodig had, anders had ik de klant al lang ontslagen - ik ben geen therapeut voor bedrijven.

Daarmee zijn de antwoorden al gegeven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Welkom in de grote mensenwereld, waarin je moet leren om kritiek niet altijd persoonlijk op te vatten. In sommige gevallen is een dikke huid gewenst. Jij bent immers een Professional.

 

Bovendien weet je wat waard bent, doet aan zelfreflectie en staat open voor opbouwende kritiek. Het doel is om de klant optimaal te bedienen, een (redelijke) klantrelatie te onderhouden en uiteindelijk geld op de bank. Om 17.00 trek je de deur achter je dicht, laat het geheel nog even de revue passeren en richt je weer op zaken die er echt toe doen zoals familie en vrienden.

 

Link naar reactie
  • 0

In dit geval was er slechts één projectmanager en die werkte slechts part-time, ze kon maar beperkt wat doen.

Een project-manager (maar ook marketing-manager en andere x-manager) heeft vaak weer een andere directe baas die wispelturig kan zijn. Dan worden spanningen soms uitgeleefd op de inhuurkrachten.

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar kan dat vries-dooi effect wellicht ook iets met gender te maken hebben? ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen zin stickertjes op de klant te gaan plakken, mij gaat het erom hoe ik op tegenovergestelde signalen moet omgaan. (Voor een beter begrip wil ik wel aangeven dat het om een middelgrote organisatie ging met 3 à 4 managementlagen, en dat de signalen van verschillende kanten kwamen.)

 

Zelf had ik al wat antwoorden bedacht.

 

Ik kan mijn werk naast mijn eigen (interne) kwaliteitsstandaarden leggen.

 

Ik kan mijn werk aan de hand van externe (buiten mij en de klant om bepaalde) standaarden leggen, bijvoorbeeld die van bedrijfstakorganisaties.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk heel verschillende bedrijfsculturen, variërerend van regimental met een strakke commando-structuur tot casual waar laissez-fair de boventoon voert. Deze keer belandde je in een organisatie met wat politieke turbulentie en schijnbaar veel emotie, en zo te zien heb je daar zelf ook gebruik van gemaakt:

 

- niet tekenen contractwijziging

- niet opdagen wegens ontbreken contractverlenging

- iets zeggen over rumoer op de werkvloer

 

Sommige mensen vinden zo'n emotionele werkwijze wel prettig. Slaan mekaar na afloop van het project op de schouders: we hebben het weer geflikt. Misschien helpt het om eens terug te schelden en niet alleen een rationele reactie te zoeken. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Niet betalen - iemand van administratie die een puntje wil scoren?

Schelden - iemand van de werkvloer die ....?

Weigeren onderhandelen over contract - directeur 1 ?

Kerstbonus - secretariaat?

Bellen waar je blijft na dag 1 - directeur 2?

 

Als er meerdere mensen bij berokken zijn kan het dus ook zijn dat het een mix van reacties zijn van alle mensen. Dat is wat ik vaak zie, de mix die het lastig maakt. Maar je kan geen vrienden zijn met iedereen (of moet dat willen?)

 

Op je (laten) schelden vind ik not done, zelfs als je er voor betaald wordt. Dat vind ik norm-overschreidend gedrag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.