• 0

btw op samples

Hallo,

Ik vroeg me af hoe in NL btw op sampling van eigen producten wordt behandeld. Voor BE weet ik het wel, maar ik vind niks terug over NL. Aangezien het om aangekochte, ingevoerde goederen gaat die opgenomen worden in de voorraad, vroeg ik me af wat er met de btw dient te gebeuren als we die gaan gebruiken als sample.

Kunnen jullie me helpen aub?

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan AH de BTW aftrekken van de producten die ingekocht worden voor spaarakties?

 

Samples zijn een heel andere categorie marketinguitgaven dan relatiegeschenken, zeker wanneer het letterlijk proefmonsters zijn die gewoon aan de reguliere inkoop worden onttrokken. Die zitten al in de inkoopkosten en dus ook in de BTW daarover.

 

Of moet je dat ook nog eens apart administreren?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als in BE de waarde van de samples te hoog ligt, dien je de btw die je eerder hebt in mindering gebracht terug als verschuldigd op te nemen.

Geef eens een link naar relevante info uit België. Maken ze daar geen onderscheid tussen speciaal ingekochte relatiegeschenken en proefmonsters uit de reguliere inkoop? Moet een groenteboer de appels die hij uitdeelt apart verrekenen?

 

Een aparte categorie zijn parfumsamples die soms een speciale verkoopgroep zijn, maar dan nog zou het voor de belasting geen verschil moeten maken. ;)

parfumsamples.thumb.jpg.75a1eb28754f8e56a7f61528cd6732b0.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om eigen producten die als staal worden uitgedeeld aan influencers... met beperkte waarde

Laat me raden: die influencers (van beperkte waarde) kunnen of willen om hen moverende redenen geen btw-factuur uitreiken. Wel willen ze het product houden in ruil voor bewezen (blog)diensten.

 

Dat is eerder betaling voor de geleverde diensten, of zelfs loon, in natura. Daarom lijkt mij dat je voor de omzetbelasting wijselijk maar aansluiting moet zoeken bij vergelijkbare bezoldiging in natura van personeel. Of bij giften of schenkingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me af hoe in NL btw op sampling van eigen producten wordt behandeld. Voor BE weet ik het wel, maar ik vind niks terug over NL.

Wet op de omzetbelasting 1968 - Geldend van 10-03-2017 t/m heden.

 

Hoofdstuk I. Inleidende bepalingen

Artikel 1. Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van:

a. leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht;

 

Hoofdstuk II. Heffing ter zake van leveringen en diensten

Afdeling 1. Belastbaar feit

Artikel 3.3 Met een levering onder bezwarende titel als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, worden gelijkgesteld:

a. het door een ondernemer aan zijn bedrijf onttrekken van een goed dat hij voor eigen privé-doeleinden of voor privé-doeleinden van zijn personeel bestemt, dat hij om niet verstrekt of, meer in het algemeen, dat hij voor andere dan bedrijfsdoeleinden bestemt, ingeval met betrekking tot dat goed of de bestanddelen daarvan recht op volledige of gedeeltelijke aftrek van de belasting is ontstaan;

Met andere woorden: Productstalen of proefmonsters (geen relatiegeschenken) behoren tot de normale marketinguitgaven en worden voor bedrijfsdoeleinden aangewend om zo de kwaliteit van het goed te kunnen beoordelen. Dat impliceert dat er geen btw wordt berekend of verrekend bij overdracht van eigenaar.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om eigen producten die als staal worden uitgedeeld aan influencers... met beperkte waarde

Laat me raden: die influencers (van beperkte waarde) kunnen of willen om hen moverende redenen geen btw-factuur uitreiken. Wel willen ze het product houden in ruil voor bewezen (blog)diensten.

 

Dat is eerder betaling voor de geleverde diensten, of zelfs loon, in natura. Daarom lijkt mij dat je voor de omzetbelasting wijselijk maar aansluiting moet zoeken bij vergelijkbare bezoldiging in natura van personeel. Of bij giften of schenkingen.

 

Het zal misschien ook wel aan de aard van de producten liggen of de belasting het zal zien als een vorm van betaling in natura. Als je iemand een zak chips stuurt zodat die die vervolgens op zn youtube kanaal kan leegeten denk ik dat er geen probleem is (gewoon reclameuitgave).

 

Maar stuur je iemand pakweg een smartphone van 700 euro om een review te plaatsen waarbij diegene de telefoon mag houden dan zie ik wel een vorm van betaling in natura: die persoon kan de telefoon vrij gemakkelijk verkopen voor een aanzienlijk bedrag, en ik neem aan dat mensen die veel van dergelijke reviews plaatsen dat ook doen - wat moet je tenslotte met 20 smartphones?

Link naar reactie
  • 0

wat moet je tenslotte met 20 smartphones?

30 jaar of langer, inclusief doosje, bewaren om het daarna als collector's item te verkopen. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Maar stuur je iemand pakweg een smartphone van 700 euro om een review te plaatsen waarbij diegene de telefoon mag houden dan zie ik wel een vorm van betaling in natura...
Het was iets van geringe waarde...

 

Maar zelfs als het meer waarde zou vertegenwoordigen: wat dan nog? Dat heef toch geen invloed op je BTW. Je koopt honderd stuks in en je verkoopt een iets lager aantal tegen een veel hogere prijs. De rest is breuk of shrinkage of proefexemplaar of wat-dan-ook. Een voorraadmutatie, iets op de balans, maar voor de omzet en dus BTW maakt het niks uit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook wel weer een punt, wellicht heeft de ontvanger ervan eerder de plicht het op te geven als inkomsten uit overige werkzaamheden of iets dergelijks.

 

Voor de verzender is het niet zo'n probleem, in ieder geval niet als het niet dusdanig duur is dat je het over meerdere jaren moet afschrijven of iets dergelijks. Qua btw maakt het niets uit of je goederen weggeeft, bij het vuilnis zet, vernietigd etc, alleen als je ze wederverkoopt moet je daar btw over rekenen die je het kwartaal daarna weer terug krijgt.

 

Bij zo'n sample maakt het niets uit, en ik denk eigenlijk ook niet dat het wat uitmaakt als pakweg een supermarkt een ton voorraad weggeeft aan een voedselbank omdat de houdbaarheidsdatum bijna verlopen is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.