• 0

Algemene voorwaarden wanneer je diensten levert?

Goedenavond inmiddels,

 

Ik ben bezig met mijn sociale media marketing agency aan het opstarten en vroeg mij iets af. Ik heb inmiddels een website gemaakt maar verkoop de diensten niet direct via de website. Ik maak voor elke klant een contract en regel dan de betaling. Moet ik alsnog algemene voorwaarden op mijn website hebben? De website is meer informatief.

 

Mvg,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond,

 

ik geloof niet dat je dat verplicht bent. In een ander topic lees ik dat je pakketten wilt gaan verkopen.

 

Daarbij lijkt het me dat informatie zoals algemene voorwaarden conversietechnisch eigenlijk niet zou mogen ontbreken.

 

Ik zou een verkooptraject zoveel mogelijk proberen te stroomlijnen en automatiseren.

 

Heb je enig bezwaar tegen het plaatsen van algemene voorwaarden op jouw website?

 

Groet,

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik stel voor mijn klanten een contract op waar de voorwaarden van de dienst die ik voor hun gaan doen al in staan. Zijn die dan niet voldoende? Ik heb hier namelijk een voorbeeldfactuur waar onderaan wordt verwezen naar algemene voorwaarden op de website. Maar als ik die in mijn contract al vermeld heb. Ik stuur de factuur namelijk na afloop van de acceptatie van het contract.

 

Link naar reactie
  • 0

Je dient algemene voorwaarden voor zover die er zijn op voorhand beschikbaar te stellen en dat ook nog eens op een juiste manier voor accordering van een contract. Zoek maar eens even rond op dit forum. Een ander lid vult ongetwijfeld aan.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik druk ze automatisch af op het contract en verklaar deze op de eerste pagina van het contract van toepassing. Volgens mij voldoe ik dan aan alle verplichtingen, maar daar zullen de juristen hier ongetwijfeld hun licht op laten schijnen ;)

 

Overigens heb ik ze ook gewoon op mijn website staan, maar dat alleen is niet voldoende. Dan moet je mensen echt een hokje laten aanvinken dat ze akkoord gaan met je algemene voorwaarden, met een link erbij naar die voorwaarden.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Als je de voorwaarden correct verwerkt in je offline contracten, dan gelden de voorwaarden daarmee.

 

Het daarnaast vermelden van je voorwaarden op de website is juridisch gezien niet nodig. Wel is het natuurlijk handig omdat het wel zo (1) professioneel staat en (2) volledig/informatief is voor jouw websitebezoekers.

 

[Mod edit: verwijzing naar blog op eigen site verwijderd, zie onze forumregels]

 

Het vermelden van de voorwaarden enkel op jouw facturen is niet voldoende, omdat afspraken vooraf worden gemaakt en niet achteraf en een factuur ook geen overeenkomst is. Het kan wel nut hebben voor latere overeenkomsten, maar waterdicht is het niet.

 

Link naar reactie
  • 1

Algemene voorwaarden en/of leveringsvoorwaarden zijn alleen toepasselijk als ze al voor of bij het aangaan van de overeenkomt zijn verstrekt aan de klant en van toepassing zijn verklaard (bedrijf of consument). Ernaar verwijzen is dus absoluut niet voldoende en om dat pas bij facturering te doen heeft geen enkele zin. Ze zijn dan simpelweg niet van toepassing.

 

Ook deponeren bij de KvK heeft voor de meeste bedrijven geen enkel nut. Dan nog moet je voorwaarden tijdig (dus bij offerte) verstrekken en van toepassing verklaren. Vermelden op de website is niet verplicht, maar wel aan te raden (het komt professioneel over).

 

Overigens is het van groot belang dat voorwaarden kwalitatief goed zijn. Laat ze dus opstellen door een jurist, of tenminste daardoor laten controleren. zodat je niet de mist in gaat met knip- en plakwerk van internet.

 

De gebruiker van algemene voorwaarden moet deze dus telkens vóór of uiterlijk bij het sluiten van een overeenkomst jegens zijn contractpartij verstrekken en van toepassing verklaren.

Dit kan bijvoorbeeld door het meesturen bij een offerte en opnemen van een zin in de offerte die luidt:

 

“Van toepassing zijn onze algemene voorwaarden, waarvan een exemplaar is bijgesloten .”

 

of:

 

“Van toepassing zijn onze algemene voorwaarden die op de achterzijde zijn afgedrukt.”

 

(Let op: bij verzending per fax/mail moet ook die achterzijde worden mee gefaxt/gemaild).

 

Uitzonderingen:

 

Het ligt anders bij herhaald zaken doen en in het geval van erg grote bedrijfsmatige klanten (kort samengevat, om rechtspersonen die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst laatstelijk hun jaarrekening openbaar hebben gemaakt of waar op dat tijdstip 50 of meer personen werkzaam zijn).

 

Evenmin geldt deze plicht voor overeenkomsten tussen partijen die handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf (en die dus geen consument zijn) en die niet beide in Nederland zijn gevestigd.

 

Ter hand stellen is redelijkerwijs niet mogelijk

Alleen als ter hand stellen van de algemene voorwaarden redelijkerwijs niet mogelijk is (wat slechts in uitzonderingssituaties het geval zal zijn), kan aan de informatieplicht worden voldaan door vóór het sluiten van de overeenkomst aan de afnemer te melden dat de algemene voorwaarden bij de gebruiker op de website ter inzage staan. Tevens moet daarbij worden aangeboden om de algemene voorwaarden desgevraagd aan de afnemer toe te zenden. Als de afnemer dat vervolgens vraagt, moeten de algemene voorwaarden kosteloos en onverwijld aan de afnemer worden toegezonden.

 

Een uitzondering is bijvoorbeeld een per telefoon gesloten overeenkomst. Ter hand stellen van de algemene voorwaarden is in zo’n geval praktisch niet mogelijk. In zo’n situatie moet dus vooraf (dat wil zeggen voordat de overeenkomst tot stand is gekomen) aan de afnemer worden medegedeeld hoe hij kennis kan nemen van de algemene voorwaarden en moet worden aangeboden om de algemene voorwaarden toe te zenden.

 

Ook als sprake is van een langs elektronische weg/internet gesloten overeenkomst geldt als hoofdregel dat de gebruiker aan de afnemer een redelijke mogelijkheid moet bieden om van de voorwaarden kennis te nemen.

Aangenomen kan worden dat daaraan wordt voldaan als de gebruiker de voorwaarden vóór of bij het sluiten van de overeenkomst langs elektronische weg aan de afnemer ter beschikking stelt, op zo’n manier dat ze door hem kunnen worden geraadpleegd en opgeslagen. Bovendien moeten de voorwaarden voor de afnemer toegankelijk zijn en blijven, zodat hij ze ook later nog kan lezen.

meer personen werkzaam zijn).

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Als gemotiveerde beginneling ben ik ook op de vrijdagavond weer bezig op mijn agency op te starten. Ik heb een vraag die misschien niet heel slim is, maar ik durf hem te vragen. Ik zie op het internet verschillende soorten algemene voorwaarden en bij vele zijn de artikeltitels anders en in andere volgorde. Dus bijvoorbeeld bij de ene is artikel1 "definities" en bij de andere "algemeen". Mag je deze gewoon zelf bepalen? Ik heb het internet afgezocht naar een stappenplan maar men noemt alleen wat er wel en niet in mag en niet hoe je nou daadwerkelijk de voorwaardes opbouwt..

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je jouw vraag toch stelt. Het is geen gekke vraag.

 

Het ligt aan de inhoud van de voorwaarden of een artikel met definities nodig is. Meestal niet. Dan kun je volstaan met een algemeen inleidend artikel onder bijvoorbeeld het kopje 'algemeen' of 'toepasselijkheid'. Dit ligt natuurlijk aan de inhoud van het artikel ;)

 

Ga je zelf klussen en knippen en plakken? Wees dan gewaarschuwd, want het vergt kennis en ervaring van ons contractenrecht om een deugdelijke set algemene voorwaarden op te stellen, waaraan je echt iets hebt als het een keer goed mis gaat.

 

Wat voor soort business heb je precies? Wat voor agency?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de late reactie. Ik heb een social media marketing agency. Ik beperk mij echter niet tot sociale media. Zo doe ik afhankelijk van wat de klant wil ook diensten als SEO, website creëren, e-mail marketing.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al vaker aangegeven is het niet verstandig te gaan knippen en plakken. Er is maatwerk nodig en dat is echt een vak.

 

Als er een nieuwe V-snaar in mijn auto zou moeten, zou ik niet aan de slag gaan met een elastiekje. Jij wel? ;)

 

Dat professionele maatwerk geldt niet alleen voor je voorwaarden maar ook voor je overeenkomst. Daar weet je gezien je vragen ook niet wat je nodig hebt en ben je niet in staat een goede overeenkomst te maken.

Overigens is een SLA (waar je het bij een ander topic over had) naar zijn aard ook een overeenkomst van opdracht ...

 

TIP: stop nou met klungelen en tijd verspillen, geef wat geld uit en voorkom voor tienduizenden euro's problemen ....

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Je vroeg in een andere discussie naar het verschil tussen een overeenkomst van opdracht en een service level agreement.

 

Om met de laatste te beginnen, een SLA beschrijft vaak een doorlopend proces. Ik maak websites en op een gegeven moment zijn die af en lever ik ze op; dat is wanneer de SLA pas begint. Die websites moeten vervolgens regelmatig onderhouden worden. Hoe dat onderhoud verloopt en wat er onder valt, spreek je af in een SLA. Soms worden er verschillende niveau's van service tegen verschillende tarieven aangeboden; bijvoorbeeld, ik repareer iets nog dezelfde dag (niveau goud), of je komt in de wachtrij te staan en pas als ik alle anderen heb geholpen, kom je aan de beurt (niveau zilver). Zie bijvoorbeeld de verschillende soorten garantie die je bij computerboer Dell kunt afsluiten.

 

Voor dit soort agreements wordt ook vaak een abonnementsprijs gerekend - loopt je aankoop als een zonnetje, betaal je toch - of wordt er met strippenkaarten gewerkt.

 

Een overeenkomst van opdracht is gewoon een overeenkomst. Ik gok dat de naam volgt uit het feit dat opdrachten een eigen plaats innemen in het overeenkomstenrecht. Een opdrachtgever kan bijvoorbeeld een opdracht opzeggen, maar een opdrachtnemer niet, althans, niet zomaar.

 

Kan een SLA ook een OVO zijn? Ik gok van wel, maar misschien dat de advocaten daar iets over uitleggen. Het zijn beide namen voor contracten, maar uit verschillende categorieën.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Ik gaf hierboven al aan dat een SLA ook een OVO is :).

 

Overeenkomsten van opdracht heb je in alle soorten en maten. Het geeft - heel erg kort door de bocht - aan dat het om diensten gaat. Met een makelaar, een jurist, een accountant, een tekstschrijver enz. sluit je een (steeds andersluidende) OVO.

 

Dit i.t.t. overeenkomsten tot aanneming van werk waarbij een stoffelijk werk wordt gemaakt (een tuinhuis, een badkamer etc.).

 

En dan zijn er nog de gemengde overeenkomsten (dus dienst in combinatie met product/stoffelijk werk).

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.