• 0

WUO of ROW naast loondienst?

Ik schrijf mij per 1 januari opnieuw in bij de KVK, na een korte stop. Reden hiervoor is dat eigenlijk alle gegevens gewijzigd moeten, ik nu naast loondienst onderneem en ik eigenlijk gewoon een nieuwe start wil.

 

Nu ben ik het KVK formulier alvast aan het invullen en moet antwoord geven op deze vraag:

Welke inkomsten geniet u of gaat u genieten?

 

Ik kies dan uiteraard loon, maar weet niet of ik daarnaast straks WUO of ROW heb. Ik heb er een hoop artikeltjes over gelezen, maar het blijft voor mij heel vaag.

 

Relevante informatie: Ik werk 32 uur per week in loondienst en werk daarnaast een wisselend aantal uur per week aan verschillende opdrachten. De ene week niets en de andere week bijvoorbeeld 1 dag. Er zijn meerdere opdrachtgevers, waarschijnlijk zo'n 6-10 per jaar. Ik verwacht zo'n 6000 euro te verdienen. Misschien zijn er nog andere relevante zaken?

 

Ik ben ook erg benieuwd wat deze 'keuze' verder voor gevolgen heeft.

 

Alvast veel dank voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een keuzevrijheid heeft u niet.

 

Uw hoofdinkomen - in tijd en geld - geniet u in loondienst. De nevenwerkzaamheden zullen als bijverdiensten worden geëtiketteerd (Resultaatgenieter of resultaat uit overige werkzaamheden). Dat betekend dat u voor de Inkomstenbelasting niet in aanmerking komst voor de Zelfstandigenaftrek, de Startersaftrek (met urencriterium) en de MKB-winstvrijstelling (zonder urencriterium). Voor deze belastingvoordelen moet u ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Nedzhibe,

 

Ik begrijp dat het geen keuze is )vandaar tussen aanhalingstekens), maar ik moet het wel invullen!

 

Wat ik eerder las is dat bij loondienst je niet perse resultaat uit overige werkzaamheden hebt, maar dat het soms alsnog winst uit onderneming is?

Link naar reactie
  • 0
Wat ik eerder las is dat bij loondienst je niet perse resultaat uit overige werkzaamheden hebt, maar dat het soms alsnog winst uit onderneming is?
Inderdaad, niet per se maar in uw geval wel waarschijnlijk.

 

Het staat u echter vrij om het formulier naar eigen inzicht en wensen in te vullen ... De Kamer van Koophandel en de Belastingdienst zullen de informatie evalueren en vervolgens er een etiketje opplakken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn allemaal vragen, geen uitleg wat welk antwoord voor gevolg heeft.

Wanneer u geen winst uit onderneming geniet of wanneer u het urencriterium niet haalt, dan heeft u geen recht op de eerder genoemde belastingvoordelen - lees vermindering van de winst. Daardoor gaat uw belastbaar inkomen omhoog en moet dus meer belasting afdragen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als niet aan het urencriterium wordt voldaan, kan toch sprake zijn van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

 

Je komt dan weliswaar niet in aanmerking voor de zelfstandigen- en startersaftrek, maar wel voor de MKB-vrijstelling (alleen gunstig bij winst) en investeringsaftrek.

 

Precies, daarom ben ik benieuwd wat bij mij van toepassing zal zijn.

 

@Nedzhibe, mijn vraag is dus niet op welke dingen ik recht heb, maar of ik onder WUO of ROW val.

Met gevolg bedoel ik dus WUO/ROW, niet wat dat dan weer voor gevolgen heeft. Als je het nog snapt.

 

Maar ik wacht het KVK gesprek wel af.

Link naar reactie
  • 0
mijn vraag is dus niet op welke dingen ik recht heb, maar of ik onder WUO of ROW val.
Naar alle waarschijnlijkheid ROW ... maar dat kon u in de eerste reactie ook al lezen.

 

Maar ik wacht het KVK gesprek wel af.
Het is de Belatingdienst die oordeelt of u een winstgenieter (WUO) bent of een resultaatgnieter (ROW) en niet de Kamer van Koophandel. Die laatste registreert slechts de onderneming in het Handelsregister.

 

Om het nog een stukje ingewikkelder te maken ... Waarschijnlijk etiketteert de Belastingdienst u als ondernemer voor de omzetbelasting en niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Met de vriendlijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

mijn vraag is dus niet op welke dingen ik recht heb, maar of ik onder WUO of ROW val.
Naar alle waarschijnlijkheid ROW ... maar dat kon u in de eerste reactie ook al lezen.

 

 

Ik wilde ook graag weten waarom het een of het ander, wat precies de criteria zijn (niet waarnaar gekeken wordt, want dat wist ik al). Maar ik begrijp dat het niet met zekerheid te zeggen is.

 

Het is de Belatingdienst die oordeelt of u een winstgenieter (WUO) bent of een resultaatgnieter (ROW) en niet de Kamer van Koophandel. Die laatste registreert slechts de onderneming in het Handelsregister.

 

Om het nog een stukje ingewikkelder te maken ... Waarschijnlijk etiketteert de Belastingdienst u als ondernemer voor de omzetbelasting en niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

Met de vriendlijke groeten van Nedzhibe

 

 

Het gesprek wacht ik af, omdat zij wellicht nog iets toe kunnen lichten. Natuurlijk bepalen ze het niet zelf bij de KVK, maar wie weet kunnen ze de juiste inschatting al maken.

 

Komt het etiket ROW overeen met 'geen ondernemer voor de inkomstenbelasting'?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik wilde ook graag weten waarom het een of het ander, wat precies de criteria zijn (niet waarnaar gekeken wordt, want dat wist ik al). Maar ik begrijp dat het niet met zekerheid te zeggen is.
Correct.

 

Het is een samenspel van factoren waarbij geen harde grenzen (van ... tot ...) zijn vastgelegd. Dat veroorzaakt nogal wat verwarring en irritaties omdat de uitvoerende belastingambtenaren daar eigenlijk ook geen raad mee weten.

 

De slogan van de belastingdienst, we kennen hem allemaal ... "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker." In de praktijk betekent dit zoveel als ... "Makkelijker kunnen we het niet maken, leuker ook niet"

 

Komt het etiket ROW overeen met 'geen ondernemer voor de inkomstenbelasting'?
Correct.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Het gesprek wacht ik af, omdat zij wellicht nog iets toe kunnen lichten. Natuurlijk bepalen ze het niet zelf bij de KVK, maar wie weet kunnen ze de juiste inschatting al maken.

 

Is die € 6.000 de omzet of de winst? Bij een omzet die structureel onder de € 10.000,- blijft loop je de kans dat de KvK de inschrijving nu weigert en dat je je alleen bij de belastingdienst kunt aanmelden als ondernemer voor de BTW. Dat maakt de keuze WUO of ROW wel erg makkelijk, want WUO valt dan af..

 

De vaker geciteerde tekst van zakelijkgroeien.nl:

Als je klein begint (tot € 10.000,- omzet in een jaar), weinig investeringen hebt (minder dan € 2.500,-) en niet heel veel tijd bezig bent met je bedrijf is het verstandiger om eerst gewoon te starten. Schrijf je pas in als je bedrijf een beetje begint te lopen of als andere partijen je daarom verzoeken. Mocht je toch eerder willen inschrijven, bedenk dan goed waarom je ingeschreven wilt staan. De Kamer van Koophandel kan namelijk je inschrijving weigeren. Dit doen ze als ze van mening zijn dat je geen onderneming drijft.

 

De arbitraire (in een vage beleidsregel vastgelegde) grens van € 10.000,- omzet is in het verleden ook door de belastingdienst gebruikt om achteraf het onderneming drijven ter discussie te stellen: in dat geval werd met terugwerkende kracht aangifte WUO omgezet in ROW, met soms vergaande gevolgen (oa. als iemand met minder dan 10K omzet wel gebruik maakte van zelfstandigen- en startersaftrek)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De arbitraire (in een vage beleidsregel vastgelegde) grens van € 10.000,- omzet is in het verleden ook door de belastingdienst gebruikt om achteraf het onderneming drijven ter discussie te stellen: in dat geval werd met terugwerkende kracht aangifte WUO omgezet in ROW, met soms vergaande gevolgen (oa. als iemand met minder dan 10K omzet wel gebruik maakte van zelfstandigen- en startersaftrek)

Met omzet van bijna € 30,000 en een winst van € 28.000, met slechts één opdrachtgever en geen investeringen, ga je het tegenwoordig ook niet meer redden. Een schoonmaker met een kleine € 10.000 winst, maar met een schamele 10 klanten daarentegen weer wel. Bij de eerste werd de zelfstandigenaftrek gecorrigeerd en bij de tweede ongemoeid gelaten. Het zijn slechts twee extreme voorbeelden uit de praktijk.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nam vroeger dit soort zaken niet zo heel serieus, en heb toen een keer bij de vraag over de te verwachten winst in het eerste jaar "NIHIL" ingevuld. Ze vonden niettemin dat ik gewoon een ondernemer was. Dus dit kan alle kanten uit...

Daar zou ik tegenwoordig niet meer op rekenen. De tijden zijn definitief veranderd ... resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

 

Wat dat betreft hoeft de Zelfstandigenaftrek niet eens te worden afgeschaft ... het volstaat om de bestaande beleidsregels iets zorgvuldiger toe te passen ... hetgeen al aan de orde van de dag is. Makkelijker kan het niet.

 

En ja, je kunt maar beter 3 of meer opdrachtgevers per jaar hebben; en ja, je kunt maar beter enige investeringen doen; en ja, je kunt maar beter meer uren per week aan je onderneming besteden dan in loondienst; en ja ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dat soort dingen vast ook sturen. Als jouw intentie is om 2 ton per jaar te gaan omzetten, dan komt dat anders over bij degene die een stickertje op jou moet plakken dan wanneer je het als slechts een hobby ziet.

 

Ja, dat is beiden niet echt van toepassing. Ik ben er serieus mee bezig, heb er vier jaar voor gestudeerd en daarna 6 of 7 jaar als ondernemer gewerkt. Dus het is niet ineens een hobby. Maar op het moment wel erg kleinschalig en zodoende ook met weinig inkomsten.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben er serieus mee bezig, heb er vier jaar voor gestudeerd en daarna 6 of 7 jaar als ondernemer gewerkt. Dus het is niet ineens een hobby. Maar op het moment wel erg kleinschalig en zodoende ook met weinig inkomsten.
Het klinkt misschien raar, maar de Belastingdienst beoordeeld een startende onderneming anders dan een gevestigde onderneming. Het zal niet snel gebeuren dat de winst uit onderneming wordt teruggezet naar resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik schrijf mij per 1 januari opnieuw in bij de KVK, na een korte stop. Reden hiervoor is dat eigenlijk alle gegevens gewijzigd moeten, ik nu naast loondienst onderneem en ik eigenlijk gewoon een nieuwe start wil.

Zonder persoonlijk te willen worden, draait dit topic m.i. om dit gegeven in de introductie. Wat is een korte stop? En in welk opzicht worden alle gegevens dan gewijzigd? Heb je ooit de Belastingdienst hierover gebeld voor advies?

 

Zijn jouw ondernemersactiviteiten ooit feitelijk gestaakt? En met alle respect, maar waarom zou je voor 6 tot 10 opdrachtgevers als ondernemer willen werken voor 6.000 EURO omzet op jaarbasis met alle bijbehorende (administratieve) verplichtingen? Mij lijkt dat eerlijk gezegd geen ondernemerschap meer. Zonder te weten wat je feitelijk doet. Wat voor kosten maak je daarbij? Bij welke uurbesteding?

 

Ik ben er serieus mee bezig, heb er vier jaar voor gestudeerd en daarna 6 of 7 jaar als ondernemer gewerkt. Dus het is niet ineens een hobby.

 

Nou? Grens wordt officieus geloof ik wel eens bij 10k gelegd (die Norbert eerder ook al aanhaalt) en daar zit je naar verwachting ruim onder.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt misschien raar, maar de Belastingdienst beoordeeld een startende onderneming anders dan een gevestigde onderneming. Het zal niet snel gebeuren dat de winst uit onderneming wordt teruggezet naar resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Maar jouw eerste antwoord was toch dit?

 

"Uw hoofdinkomen - in tijd en geld - geniet u in loondienst. De nevenwerkzaamheden zullen als bijverdiensten worden geëtiketteerd (Resultaatgenieter of resultaat uit overige werkzaamheden). Dat betekend dat u voor de Inkomstenbelasting niet in aanmerking komst voor de Zelfstandigenaftrek, de Startersaftrek (met urencriterium) en de MKB-winstvrijstelling (zonder urencriterium). Voor deze belastingvoordelen moet u ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn."

 

Zonder persoonlijk te willen worden, draait dit topic m.i. om dit gegeven in de introductie. Wat is een korte stop? En in welk opzicht worden alle gegevens dan gewijzigd? Heb je ooit de Belastingdienst hierover gebeld voor advies?

 

Zijn jouw ondernemersactiviteiten ooit feitelijk gestaakt? En met alle respect, maar waarom zou je voor 6 tot 10 opdrachtgevers als ondernemer willen werken voor 6.000 EURO omzet op jaarbasis met alle bijbehorende (administratieve) verplichtingen? Mij lijkt dat eerlijk gezegd geen ondernemerschap meer. Zonder te weten wat je feitelijk doet. Wat voor kosten maak je daarbij?

 

 

Het is voor mij niet belangrijk om mij een ondernemer te voelen (het maakt mij ook niet uit welke stempel ik krijg, maar wil uiteraard wel graag weten welke dat wordt). Ik vind het fijn om elke maand een paar honderd euro extra te besteden te hebben. Administratie vind ik amper werk; offerte maken, factuur sturen, btw aangifte... Het kost me misschien een uur per maand. Mijn werk vind ik ontzettend leuk (fotografie, videomontage, websites) en eigenlijk heb ik amper kosten.

 

Ik heb de Belastingdienst nog niet gebeld, maar ga dit zeker doen, omdat het me nog niet duidelijk is allemaal. Wat gewijzigd wordt is de bedrijfsnaam, adresgegevens, bankrekening, deels de bedrijfsactiviteiten, en voor mij is het hele bedrijf anders, omdat het eerst mijn volledige inkomen was en nu een extra. De insteek is dus anders en ik wil een nieuwe start.

 

Nou? Grens wordt officieus geloof ik wel eens bij 10k gelegd en daar zit je naar verwachting ruim onder.

 

Mijn vraag is daarom ook of het WUO of ROW is, en ik heb begrepen dat er geen duidelijke grens is. Ik probeer niets te bewijzen hoor, maar ik doe opdrachten voor bedrijven, met een dagprijs van 400-500 euro en dat doe ik met een hobby niet. Nogmaals, het maakt mij niet uit wat het wordt, ik wil gewoon af en toe bij kunnen verdienen met een interessante opdracht.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de Belastingdienst nog niet gebeld, maar ga dit zeker doen

Ze bijten niet...

 

12 of 15 x 400-500 EURO maakt 6.000 EURO omzet. Dat doe je m.i. in je vrije tijd. Kosten en BTW? Dat zou toch uit moeten maken wat het wat jou betreft wél wordt?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de Belastingdienst nog niet gebeld, maar ga dit zeker doen

Ze bijten niet...

 

12 of 15 x 400-500 EURO maakt 6.000 EURO omzet. Dat doe je m.i. in je vrije tijd. Kosten en BTW? Dat zou toch uit moeten maken wat het wat jou betreft wél wordt?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik weet het, ik heb ze vaker gebeld. Maar ik dacht dat mijn vraag simpel genoeg was om hier te stellen ;) Blijkbaar is het allemaal niet zo zwart wit!

 

Ik doe een paar duizend euro verdienen niet in mijn vrije tijd, maar misschien anderen wel, haha.

 

Ik weet niet of ik je vraag snap, maar BTW hoef ik niet af te dragen ivm KOR en kosten heb ik dus amper.

Link naar reactie
  • 0
Maar jouw eerste antwoord was toch dit?

 

"Uw hoofdinkomen - in tijd en geld - geniet u in loondienst. De nevenwerkzaamheden zullen als bijverdiensten worden geëtiketteerd (Resultaatgenieter of resultaat uit overige werkzaamheden). Dat betekend dat u voor de Inkomstenbelasting niet in aanmerking komst voor de Zelfstandigenaftrek, de Startersaftrek (met urencriterium) en de MKB-winstvrijstelling (zonder urencriterium). Voor deze belastingvoordelen moet u ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn."

Correct ... en met alle informatie daarna zal duidelijk worden dat je een bestaande onderneming beter kunt laten doorsudderen dan stoppen en opnieuw beginnen. Dat stoppen en starten zal overigens niet geaccepteerd worden als daar niet enige tijd - in weken tot maanden - tussen zit.

 

Zo langzamerhand raak ik het spoor enigszins kwijt. Des te meer je schrijft, des te minder begrijp ik wat je nu wel en wat niet met je onderneming hebt gedaan en ook het waarom van dit alles.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.