Verkoopt een verkoper wat je nodig hebt of wat hij/zij wil verkopen?

Aanbevolen berichten

Mod edit: off topic discussie over motieven van een verkoper afgesplitst van oorspronkelijke topic

 

 

Ik heb op internet veel gezocht naar contracten maar weet nou niet echt welke ik moet hebben. Ondernemersplein, kvk, ik kom niet verder.

Je hebt een partij nodig die gespecialiseerd is in het opstellen en/of controleren van overeenkomsten en voorwaarden. Zo iemand heet een jurist of advocaat

 

Maar vertelt zo iemand wat je nodig hebt, of wat hij je wil verkopen?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Je kent toch die mop van de 400 advocaten op de bodem van de oceaan - een goed begin! ;D

 

Maar alle gekheid op een stokje, het dilemma of je de appelverkoper moet vragen of je appels moet eten is al heel oud. Een goede appelverkoper zal positief tegenover zijn product staan en vinden dat (vrijwel) iedereen er bij gebaat is. De slechte zal dit ook vinden. Dat betekent dat het advies van de appelverkoper van beperkte waarde is, omdat deze zich niet buiten zichzelf kan plaatsen.

 

De verzekeringsadviseur zal er bijvoorbeeld op wijzen dat je sommige risico's kunt uitsluiten met een contract, andere met verzekeringen. Weer andere adviseurs zullen het over de inrichting van je processen hebben. En je kunt alles nog zo goed hebben ingericht, maar als je boekhouding niet klopt, komt de belastingdienst afrekenen.

 

Ten slotte wijst de bank je er fijntjes op dat nu je al die adviseurs hun tiende hebt betaald, je geen geld meer hebt om je bedrijf te runnen.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Leuk gezegd Branko, maar je gaat voor een hartoperatie toch ook naar een hartchirurg omdat je dan de beste man voor de job hebt qua kennis en ervaring?

Ja doei, die klaploper probeert mij gewoon een hartoperatie aan te smeren! Ik doe zoiets alleen als de loodgieter me dat adviseert.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Maar vertelt zo iemand wat je nodig hebt, of wat hij je wil verkopen?

Slechte ervaring opgedaan?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Verkoopt een verkoper wat je nodig hebt of wat hij/zij wil verkopen?

 

Bijzondere stelling..

[Mod edit: bijzondere capslock, hersteld]

 

Een verkoper verkoopt toch altijd wat hij/zij wil verkopen, anders bied je het niet aan. Wanneer je gaat voor een goede klanttevredenheid, ook op langere termijn dan wil je verkopen wat een klant nodig heeft.

 

In elk geval, verdiep je enigszins zelf in de materie en check recensies en ervaringen van anderen bij zo'n "verkoper". Een goede verkoper kan ook in begrijpelijke taal uitleggen waarom je iets wel / niet nodig hebt.

 

Link naar reactie

leestip: To sell is human, van Dan Pink.

 

Anno 2017 verkoopt iedere goede* verkoper het product dat de beste oplossing voor de klant is. Je reputatie als bedrijf en de tevredenheid van je klanten zijn van essentieel belang voor het voortbestaan van je onderneming.

 

*tuurlijk zijn er nog klassieke 'snake oil salesmen', maar het worden er gelukkig iedere dag minder, mede dankzij internet / reviewsites enz.

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Leuk gezegd Branko, maar je gaat voor een hartoperatie toch ook naar een hartchirurg omdat je dan de beste man voor de job hebt qua kennis en ervaring? Je gaat daarvoor niet naar de huisarts en zelf doen, lijkt me ook geen goed idee ;)

 

Voor de operatie ga je naar een chirurg, voor de diagnose niet. De TS van de oorspronkelijke topic wilde weten, waar hij de diagnose kon laten stellen. Jouw antwoord was: bij de chirurg.

 

(Dank voor deze inkopper.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Slechte ervaring opgedaan?

Yep, ik wel.

 

Een advocaat te Amersfoort nodigde me uit om eens koffie te komen drinken, naar aanleiding van een artikel dat hij wel interessant vond. Twee uur genoegelijk gekletst. Drie dagen later arriveerde een nota.

 

Ik heb ook goede ervaringen. ;)

 

Misschien kan HL een verzameltopic openen over (aandachtspunten bij) het opstellen van algemene voorwaarden. En een ander over het aangaan van overeenkomsten tot het verrichten van werkzaamheden.

 

Deze kopregel trekt allerlei verkoopwijsneuzen aan...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Anno 2017 verkoopt iedere goede* verkoper het product dat de beste oplossing voor de klant is.
Hear hear, helemaal juist, je moet geen boormachines verkopen, maar gaten! Oftewel, je verdiept je in de kern van het probleem van de potentiële klant en levert daar de juiste oplossing voor...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Maar als we dan hebben vastgesteld dat de klant gaten wil boren en dus een boormachine nodig heeft proberen verkopers wel de boormachine te verkopen waarop ze de meeste winst maken ;)

Zolang dat niet ten koste gaat van mijn als klant heb ik daar eerlijk gezegd geen moeite mee. Bovendien ben ik als klant uiteraard ook niet achterlijk.

 

Maar goed, voor mij makkelijk praten: ik werk deels in een branche waarin de marges verplicht transparant zijn, en het voor diverse producten zelfs bij wet verboden is om inkomsten / winst te maken op het product zelf: of een klant nu product X, Y of Z kiest van merk A B of C maakt helemaal niets uit voor mijn verdiensten.

En die verplichtingen zijn er natuurlijk niet voor niets gekomen: in deze sector waren helaas te veel cowboys actief die alleen letten op hun eigenbelang.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maar als we dan hebben vastgesteld dat de klant gaten wil boren en dus een boormachine nodig heeft proberen verkopers wel de boormachine te verkopen waarop ze de meeste winst maken ;)

 

Ik niet. Ik probeer de boormachine te verkopen die er voor zorgt dat de klant de volgende keer weer bij me terugkomt.

 

Het gebeurt hier regelmatig dat een klant in de showroom zit met zijn portemonnee klaar maar dat wij 'm toch afraden nu al te bestellen en nog wat meer voorbereiding te treffen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Mijn producten laten zich niet verkopen.

Alle energie die ik gestopt heb in actief verkopen zoals beurzen doen, het aanstellen van verkopers, het doelgroepen benaderen, enzovoort hebben niet geleid tot één enkele verkoop.

Mensen die bij henzelf een probleem ontdekken, op zoek gaan naar een oplossing voor henzelf kan ik iets bieden. Zijzelf zijn degene die daarna de stap nemen om mij een prijs te vragen en zij nemen zelf de stap om te bestellen.

Het enige wat ik aan de 'verkoop' kan doen is om ze dingen aan of af te raden.

 

Link naar reactie
Maar als we dan hebben vastgesteld dat de klant gaten wil boren en dus een boormachine nodig heeft proberen verkopers wel de boormachine te verkopen waarop ze de meeste winst maken ;)

Je begrijpt het spreekwoord goed: eerst het probleem doorgronden van de klant en daar een passende oplossing voor aanbieden waar de klant zijn voordeel mee kan doen en jou daarom het voordeel van (de winst uit) de transactie gunt, oftewel het principe van het wederzijdse voordeel nastreven.

 

Ondernemen is immers bedoeld om winst te maken, het is aan de ondernemer of hij die winst in één verkoop wil opstrijken of liever een relatie opbouwt en de winst dan over een langere termijn binnenhaalt bij een trouwe klant, die dan nog eens terugkomt voor nieuwe boortjes, een vlakschuurmachine, etc...

 

Verkopen is een vak en in elk vak moet je bijblijven... (VAK = Vaardigheden, Attitude, Kennis)

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Ik heb jaren witgoed verkocht in een elektronicawinkel. Natuurlijk luister je als verkoper goed naar de wensen van de klant, maar als zo'n klant een koelkast zocht en ik had 3 koelkasten die voldeden aan die wensen probeerde ik toch wel de koelkast te verkopen met de hoogste winstmarge.

 

Dat was overigens meer voor de sport dan iets anders, ik werkte daar parttime en kreeg daarom geen commissie, maar ik vond het wel erg leuk om op de dagelijkse verkooprapporten boven de vaste verkopers te staan ;)

 

Overigens werkte ik ook bij de servicebalie waar alle klachten binnenkwamen, en als een klant dan een product wilde waar we veel klachten over kregen zei ik dat ook eerlijk. Een tevreden klant is immers altijd het belangrijkste, zeker in deze tijd van online reviews enzo.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Het helpt wel als de klant aanvoelt dat een verkoper niet 'moet' verkopen :)

 

Ik denk dat het voor een verkoper moeilijk te verbergen is (door wat hij zegt, lichaamstaal,...) dat hij onder druk staat; bvb door zijn werkgever, eigen financiële zorgen,...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Slechte ervaring opgedaan?

Yep, ik wel.

 

Een advocaat te Amersfoort nodigde me uit om eens koffie te komen drinken, naar aanleiding van een artikel dat hij wel interessant vond. Twee uur genoegelijk gekletst. Drie dagen later arriveerde een nota.

Ik ook ...

 

Een nieuwe klant van mij vertelde dat zijn vorige boekhouder voorstelde om de jaarcijfers niet op zijn kantoor door te nemen maar dat hij naar hem zou komen. Dat bespaarde de klant veel tijd en de boekhouder was op de voorgestelde datum toch in de 'buurt'.

 

Op de bewuste dag - na genoeglijk 1 uur babbelen, onder het genot van meerdere kopjes koffie, over het weer, het voetbal en de vakantie - uiteindelijk in recordtijd de jaarcijfers doorgenomen.

 

Na 1 week viel de factuur op de deurmat ... inclusief reistijd en babbeluurtje. Het gevolg laat zich raden ... het was exit boekhouder.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Slechte ervaring opgedaan?

Yep, ik wel.

 

Een advocaat te Amersfoort nodigde me uit om eens koffie te komen drinken, naar aanleiding van een artikel dat hij wel interessant vond. Twee uur genoegelijk gekletst. Drie dagen later arriveerde een nota.

Ik ook ...

 

Een nieuwe klant van mij vertelde dat zijn vorige boekhouder voorstelde om de jaarcijfers niet op zijn kantoor door te nemen maar dat hij naar hem zou komen. Dat bespaarde de klant veel tijd en de boekhouder was op de voorgestelde datum toch in de 'buurt'.

 

Op de bewuste dag - na genoeglijk 1 uur babbelen, onder het genot van meerdere kopjes koffie, over het weer, het voetbal en de vakantie - uiteindelijk in recordtijd de jaarcijfers doorgenomen.

 

Na 1 week viel de factuur op de deurmat ... inclusief reistijd en babbeluurtje.

 

Dat lijken me toch twee totaal verschillende scenario's.

 

In het verhaal van Twan lijkt me geen sprake te zijn van een overeenkomst die een grondslag voor een factuur biedt.

 

In het verhaal van Cosara is er een bestaande overeenkomst, die tot facturen leidt, en waar een van de deelnemers voorstelt de overeenkomst anders in te richten. De vraag is hooguit, wat was de tijd van de klant waard? Dat is iets waar de boekhouder het beste van wie dan ook op de wereld op de hoogte had moeten zijn, dus misschien dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Dat lijken me toch twee totaal verschillende scenario's.

Dat is een formeel verschil.

 

De veel belangrijker overeenkomst is dat je je gepakt voelt door iemand met wie je een goede werkrelatie wil opbouwen. Dat gebeurt dus niet en de aanbeveling zal ook negatief uitpakken.

 

Ik werk zelf ook vaak op basis van uurtje-factuurtje, maar daarbij reken ik naar de opdrachtgever toe. De basis is een hoge uurprijs, maar ik breng alleen uren met added-value in rekening. Reizen en kletsen zijn voor mijn eigen rekening. Arbeidsintensieve projecten worden herbegroot, want het maakt een enorm verschil of je in een paar uurtjes een paar ideeën op schrift kan zetten (waar de opdrachtgever soms jaren mee vooruit kan) of weken moet werken aan een samenhangend verhaal.

 

Gevolg is niet alleen dat opdrachtgevers blij verrast zijn en terug komen, maar ook dat je reputatie als leverancier beter wordt. En dan kun je ook eens NEE zeggen tegen een opdrachtgever die onprettig samenwerkt.

 

De afgelopen jaren heb ik helaas verschillende advocaten moeten inhuren, en er zijn klojo's bij die per tien minuten factureren. Maar ook prima juristen die rekening houden met hun klanten.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.