• 0

Gouden Handdruk wat er mee te doen?

Hallo,

 

Ik ben op dit moment in een situatie waar ik verwacht op korte termijn een gouden-handdruk te ontvangen. Deze gouden handdruk van een aanzienlijk bedrag (>100.000,--) :D heb ik niet direct nodig.

 

Nu weet ik dat ik het geld dan in een zogenaamde 'Stamrecht BV' zou kunnen storten, zodat ik er in eerste instantie geen 52% belasting over hoef te betalen.

 

Op basis van mijn persoonlijke situatie verwacht ik niet dat eventuele uitkeringen lager belast zullen worden dan het hoogste tarief van 52%. :(

 

Heeft het voor mij toch zin een stamrecht bv op te richten? of zijn er andere mogelijkheden het vermogen zo optimaal mogelijk te benutten ???

 

 

Alvast zeer bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

omslagpunt voor BV is een uitkering van boven de 75k. hangt ook een beetje af van je eigen doelstellingen voor de toekomst. Je kunt ook kiezen voor een lijfrente storten. ik raad je aan even te googelen op stamrecht bv en je bent in een kwartiertje up-to-speed.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op dit moment in een situatie waar ik verwacht op korte termijn een gouden-handdruk te ontvangen. Deze gouden handdruk van een aanzienlijk bedrag (>100.000,--) :D heb ik niet direct nodig.

 

Met zulke bedragen zou ik niet zelf gaan "klussen" met mogelijke oplossingen, neem een echte fiscalist in (je gouden) handen en hij verdient zijn kosten er voor jou zo weer uit...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Je kunt ook kiezen voor een lijfrente storten. ik raad je aan even te googelen op stamrecht bv en je bent in een kwartiertje up-to-speed.

 

Of je kunt de zoekfunctie van dit forum gebruiken ;). Hierbij twee draadjes:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=6732 https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=6598

 

Let er wel op dat de staatssecretaris onlangs richtlijnen heeft uitgegeven m.b.t. de extra 26% heffing op deze uitkeringen. Hoofdlijn is dat men moet voldoen aan de 55 jaar en 70% toets om deze heffing te ontwijken. Een fiscalist kan je hier zeker meer over vertellen.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Afhankelijk van de ernst van verwijtbaarheid aan de zijde van de werkgever is het mogelijk om een gedeelte van de gouden handdruk uit te betalen in de vorm van smartengeld.

Het voordeel van smartengeld is dat dit fenomeen belastingvrij aan de werknemer kan worden uitgekeerd. De ww-uitkering voor de ontslagen werknemer loopt in dit geval evenals bij de gouden handdruk ook geen gevaar.

Wie heeft er ervaring met smartengeld in het kader van ontslag.

Alle reactie zowel van werkgevers als werknemers zijn van harte welkom .

Bij voorbaat dank.

Ad

Link naar reactie
  • 0

Het krijgen van smartegeld is alleen mogelijk als er door de werkgever een werkelijke onrechtmatige daad wordt gepleegd ('je baas steekt je banden lek'), niet als het gewoon gaat om inkomsten die een rechtstreeks verband houden met inkomsten uit arbeid (zoals een afkoopsom). De Hoge Raad heeft hierover in 1992 (?) een uitspraak gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan maar geen keuze maken tussen of een stamrecht verzekering of een stamrecht B.V.

Mijn situatie/plan:

Ik ben 52 jaar en krijg binnenkort een Gouden Handdruk van 200.000.

Na de storting en belegging wil ik na +- 1,5 jaar pas starten met de periodieke uitkeringen tot de einddatum over 12 jaar, dan moet het hele bedrag + rendement op zijn want dan bereik ik mijn pensioen gerechtigde leeftijd met een goed pensioen.

Niet meer en niet minder, dus geen eigen bedrijf of zo.

Bij een verzekering wordt gezegd dat veel achter de strijkstok blijft hangen (?) en bij een BV zie ik het nadeel van de steeds terugkerende administratieve (belasting)rompslomp.

Wat is de beste keuze voor bovenstaande simpele situatie?

Is er echt een noemenswaardig verschil totaal in de netto kosten over 12 jaar gezien?

Wie help mij met info, advies of ervaring om de knoop door te hakken bij al die aanbieders en offertes die bij mij op tafel liggen?

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring (1 jaar!): een stamrecht bv is simpel. Laat je niet gek maken door allerlei verhalen over rompslomp. Natuurlijk, als je erg veel mutaties hebt is het lastig, maar als je min of meer terugkerende transacties hebt (loonbelasting aangifte en btw-aangifte) is het niet zo lastig. Paar uurtjes per maand, lijkt me.

Ook de kosten van oprichting zijn me mee gevallen, wel shoppen! Ik heb een goedkope notaris gevonden die voor minder dan €600 all-in e.e.a. heeft geregeld. Mijn fiscalist heeft ook zo iets gerekend en ik hou zelf een soort staat van inkomsten en uitgaven bij, nummer mijn bonnen en dan ben ik denk ik voor een bescheiden bedrag per jaar klaar.

 

Mail me maar als je verdere vragen hebt.

Maarten

Link naar reactie
  • 0

omslagpunt voor BV is een uitkering van boven de 75k.

 

Het omslagpunt voor een stamrecht B.V. ligt m.i. een stukje lager, afhankelijk van situatie ergens tussen de 40 en 50 k. Berekeningen zijn er volop op het internet.

 

Op basis van mijn persoonlijke situatie verwacht ik niet dat eventuele uitkeringen lager belast zullen worden dan het hoogste tarief van 52%.

 

Dan heb je het over uitkeren van stamrecht, maar denk ook eens aan het beleggen van het kapitaal. Dat kan bijvoorbeeld zijn door het kapitaal weer “terug” te lenen aan u zelf, of door het kapitaal te steken in een door u op te zetten bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar het omslagpunt ligt, daarover verschillen de meningen, maar de meest berekeningen die ik ken gaan toch uit van € 70.000 - € 80.000.

 

Vaak wordt vergeten dat het oprichten en instandhouden van een stamrecht-BV de nodige kosten met zich meebrengt, zoals oprichtingskosten, opstellen publicatiebalans en aangifte vennootschapsbelasting.

 

Met het geld lenen van je stamrecht-BV en dit in prive te gaan beleggen, zou ik voorzichtig zijn. In feite is dit beleggen met geleend geld. Ik ken mensen die hiermee behoorlijk het schip zijn ingegaan. Dat is extra zuur, omdat de fiscale claims gewoon in stand blijven.

 

Vaak blijkt al een groot belastingvoordeel behaald te kunnen worden door simpelweg te middelen.

 

Ik ben het met Snipa eens dat - indien je vanuit de BV een onderneming wilt opstaren - de stamrecht-BV interessant kan zijn bij kleinere bedragen.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring (1 jaar!): een stamrecht bv is simpel. Laat je niet gek maken door allerlei verhalen over rompslomp. Natuurlijk, als je erg veel mutaties hebt is het lastig, maar als je min of meer terugkerende transacties hebt (loonbelasting aangifte en btw-aangifte) is het niet zo lastig. Paar uurtjes per maand, lijkt me.

 

Mee eens. Vooral als je zelf kunt boekhouden of je je hierin enigzins verdiept, kun je enerzijds zonder al te veel rompslomp met een paar uur per maand (max) een heel eind komen en anderzijds het zogenaamde omslagpunt aardig omlaag brengen. Iedereen die flexibel wil blijven raad ik aan een stamrecht BV op te richten in plaats van het geld af te storten bij een verzekeraar.

 

Henk

http://stamrecht-bv.blogspot.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of een stamrecht-BV wel interessant is, als je zeker weet dat de periodieke uitkeringen belast zijn tegen 52%. Nu afrekenen tegen 52% en de overige 48% beleggen in box 3 levert op termijn wellicht meer op. Er vanuit gaande dat het toptarief in de ib op termijn niet lager wordt (dat weet natuurlijk niemand zeker) en dat je in box 3 een redelijk rendement weet te behalen.

 

Wellicht een interessante discussie voor dit forum. Wie heeft hier een mening over?

Link naar reactie
  • 0

Nu afrekenen en in box 3 beleggen is technisch gezien inderdaad hetzelfde als 'straks' tegen 52% periodiek uitkeren. Het beleggen is overigens even (on)zeker, of je nu uitkeert of een BV gebruikt.

 

Het nadeel van de stamrecht BV is natuurlijk de (jaarlijkse) kosten, maar mijns inziens is het grote voordeel dat je van het moment van uitkeren (bij mij 52) tot je 65e een hoopje geld hebt waar je iets anders mee kunt doen dan bij de bank beleggen, zoals: ondernemen, jezelf een hypotheek of lening geven, ...

 

Wat mij betreft echt de moeite waard. ;D

Link naar reactie
  • 0

@Odeon: voordeel van beleggen vanuit de stamrecht BV is dat het volle vermogen kan worden belegd en dat er dan ook sprake is van een veel groter vermogen waarmee kan worden belegd. Het geeft betere mogelijkheden te beleggen met € 200.000,- (als voorbeeld) dan met de € 96.000,- die overblijft in prive bij direct uitkeren.

 

Bovendien kan het zijn dat bij uitkering de te betalen belastingpercentages lager zijn, bijvoorbeeld na 65 jaar.

 

En tot slot, maar dat is al genoemd in reactie op uw bericht, het geeft diverse mogelijkheden in de sfeer van het verstrekken van een hypotheek of een lening aan bijvoorbeeld uwzelf of uw kinderen. In die zin ben ik het volkomen eens met (heer) tijssens.

 

Over de kosten had ik al aangegeven dat die laag te houden zijn: indien u daartoe in staat bent, zou ik veel zelf doen.

 

Henk de Jong

 

http://stamrecht-bv.blogspot.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.