• 0

VOF na overlijden of arbeidsongeschiktheid

Ik heb samen met mijn (bijna ex)man een VOF. Nu gaan wij scheiden en is het idee om de VOF te behouden. Nu is echter mijn vraag, stel dat mijn man besluit om uit de zaak te stappen, of hij komt te overlijden? of hij wordt arbeidsongeschikt, of gaat de gevangenis in, noem maar wat.

Dan houd ik mijn 50% deel, maar wat gebeurt er dan met zijn deel?

Kan hij dit deel bv verkopen, zodat er iemand anders ineens eigenaar wordt voor 50%?

Stel dat hij arbeidsongeschikt wordt?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Het antwoord op jouw vragen hangt sterk af van of er een VOF-overeenkomst is of niet en zo ja, wat daarvan de inhoud/strekking is.
Gezien de vraagstelling is het zeer waarschijnlijk dat er geen firmacontract bestaat waarbij er helemaal niets is geregeld.

 

Inzake: "mijn man besluit om uit de zaak te stappen, of hij komt te overlijden"... daarmee houdt de VOF op te bestaan en dient er een eindbalans te worden opgemaakt waarna de schulden en bezittingen kunnen worden verdeeld.

 

Inzake: "hij wordt arbeidsongeschikt, of gaat de gevangenis in" ... daarmee blijft de VOF bestaan en heeft hij - de andere firmant - recht op een aandeel in de winst.

 

Nu is het bovenstaande iets te simpel verwoord ... in de praktijk zullen de zaken toch iets ingewikkelder en zeker emotioneler liggen. Meer informatie is gewenst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Inzake: "hij wordt arbeidsongeschikt, of gaat de gevangenis in" ... daarmee blijft de VOF bestaan en heeft hij - de andere firmant - recht op een aandeel in de winst.

Waarbij de vraagsteller dan de overweging of keuze heeft om dat niet te accepteren, en zelf uit de VOF te stappen. Dan houdt de VOF op te bestaan en dient er een eindbalans te worden opgemaakt waarna de schulden en bezittingen kunnen worden verdeeld.

 

in de praktijk zullen de zaken toch iets ingewikkelder en zeker emotioneler liggen

Zeker als er sprake van een agrarisch bedrijf: dat laat zich niet zo maar staken of verdelen, en bij min of meer gedwongen verkoop schiet je er fors bij in

 

Conclusie: als er nog geen VOF overeenkomst op, stel er dan eentje op (neem dat als eis mee in het echtscheidingsconvenant) of nog beter: laat er een opstellen door een jurist (en specifiek voor boerenbedrijf: iemand met ervaring met de sector/activiteiten)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp...we laten een contract op maken waarin staat dat we samen deze zaak runnen, de baten en lasten evenredig verdelen.

 

Komt een van beiden VOF partners te overlijden, hoe ziet dit er dan uit voor de andere partij?

 

Wordt een van de twee arbeidsongeschikt?

 

Een van de twee wil stoppen met de VOF?

 

Ik kom er echt niet uit :-(

 

Het gaat overigens om het samen runnen van een winkel, detail.

 

Link naar reactie
  • 0

1 Komt een van beiden VOF partners te overlijden, hoe ziet dit er dan uit voor de andere partij?

 

2 Wordt een van de twee arbeidsongeschikt?

 

3 Een van de twee wil stoppen met de VOF?

 

Je vragen:

 

1: Dan houdt de VOF op te bestaan.

 

2: Dan heeft de ene vennoot bar weinig aan de andere en kan dan (normaal gesproken) het beste de VOF stopzetten.

 

3: Dan houdt de VOF op te bestaan.

 

En de consequenties van dit allemaal (voor de vennoten) kan je het beste in de VOF-overeenkomst dus vastleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp...we laten een contract op maken waarin staat dat we samen deze zaak runnen, de baten en lasten evenredig verdelen.

Nou nee, die evenredigheid is nu net het punt wat altijd problemen gaat opleveren. Beter is het om een arbeidsbeloning overeen te komen op basis van gewerkte uren plus een verdeling van de resterende winst. De firmant die weinig arbeidsuren maakt is nog steeds hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele verliezen. Dat risico behoort wel gehonoreerd te worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Even een reactie op Cosara:

Ik kan dus een contract op laten maken, waarin vermeld staat dat mijn (ex) man de eigenaar van de zaak is en dat ik vennoot ben en daarvoor een beloning krijg voor de arbeid die ik verricht.

 

Dan ben ik dus geen eigenaar...maar wel aansprakelijk voor evt verliezen..wat schiet ik daar dan mee op??

Waarom kan ik dan niet gewoon 50% eigenaar en tevens vof partner zijn? Ik snap er niks van :-(

 

 

Link naar reactie
  • 0

Cosara bedoelt afspraken over een arbeidsbeloning binnen een vof-contract. Je bent hierbij dus zeker eigenaar en vennoot. Voor 50% zoals ik goed begrijp.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraag....

Deze vraag is al beantwoord:

 

Dan houdt de VOF gewoon op te bestaan en de consequenties voor de vennoten op dat moment kan je het beste in de VOF-overeenkomst vastleggen.

Dat hoeft natuurlijk niet. Zoals al eerder is aangegeven (bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid) kan de partner gewoon in de vof blijven (deze werkt alleen niet). Het is dan wel zaak om in ieder geval in het contract vast te leggen dat er grotendeels uitbetaald wordt voor gewerkte uren (dan dus voor één vennoot) en een gedeelte voor ondernemers-risico (voor alle vennoten).

 

Indien dit niet gewenst is, is het inderdaad het beste dit ook gelijk contractueel vast te leggen (bijvoorbeeld door de verdeling alleen maar over de gewerkte uren te maken en ondernemers-risico buiten beschouwing te laten).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.