• 0

Freelance vanuit holding structuur

Hallo allemaal,

 

De afgelopen week heb ik flink wat artikelen doorgelezen in de hoop antwoorden te vinden die van toepassing zijn op mijn situatie maar ik heb ze helaas niet gevonden.

 

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Olav en momenteel directeur van een mkb softwarebedrijf, samen met twee partners.

Eind van dit jaar stop ik bij dit bedrijf omdat ik terug de techniek in wil en hier geen plek voor is binnen m'n huidige bedrijf.

Specifieker, ik wil als freelance (Delphi / SQL) ontwikkelaar aan de slag omdat ik het ontwikkelen mis.

 

Aangezien ik reeds in bezit ben van een holding BV en ook prive een stukje vermogen heb leek het mij verstandiger om een nieuwe werk BV te starten van waaruit ik me verhuur aan bedrijven. Dit met de gedachten dat m'n prive vermogen dan in ieder geval beschermd blijft.

Ik doe de aandelen van m'n huidige bedrijf weg dus daarvoor hoef ik de holding niet perse te houden.

 

Freelance is voor mij compleet nieuw en best een stap in het diepe. Zo ben ik nog behoorlijk zoekend naar een passend uurtarief maar vooral vraag ik me af of het voor-/nadelen heeft om mezelf vanuit een BV te verhuren t.o.v. een normale ZZP constructie.

Kan iemand me hier wellicht meer over vertellen?

 

Met vriendelijke groeten,

Olav

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Olav,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

maar vooral vraag ik me af of het voor-/nadelen heeft om mezelf vanuit een BV te verhuren t.o.v. een normale ZZP constructie.

 

Jezelf verhuren vanuit een BV ís een normale ZZP- Constructie (de één na meest voorkomende zelfs).

 

Ten opzichtte van werken vanuit een eenmanszaak (de meest voorkomende) zijn er inderdaad voor- en nadelen, die je zorgvuldig moet afwegen.:

 

Sterk verkort en versimpeld:

 

Voordelen BV (tov EMZ)

strikte scheiding zakelijk en privé vermogen, winsten in BV laten, mogelijk fiscaal voordeliger bij winsten van 150K of meer

 

Nadelen BV (tov EMZ)

DGA salaris, jaarrekening, oprichtingskosten, fiscaal ongunstiger bij winsten onder de 150K oa vanwege gemis aan fiscaal voordeel IB ondernemer

 

 

Puur kijkend naar fiscale afwegingen is het uurtarief (en het verwachte aantal uren) en kosten dus flink van invloed op de keuze

 

Qua risico is een BV voor jou mogelijk niet noodzakelijk: je gaat geen zware financiële verplichtingen aan en jouw operationele risico op o.a. beroepsfouten is goed en goedkoop verzekerbaar.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Hartelijk dank voor de duidelijke antwoorden.

Als ik dit zo lees en uitreken wat m'n maximale omzet zal zijn dan overweeg ik toch om m'n holding op te heffen en als EMZ een start te maken.

Los van een nog lopend leasecontract kan ik geen redenen bedenken om deze dan nog aan te houden.

Ook de verzekeringsoptie vind ik meevallen. Ik had me hier nooit echt in verdiept maar wat ik nu heb gezien valt me reuze mee.

 

Met vriendelijke groeten,

Olav

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Ik lees overal mogelijkheden om een EMZ om te zetten naar BV, maar zou het andersom ook kunnen?

In dat geval zou ik het nog lopende leasecontract wellicht binnen het bedrijf kunnen houden.

Er zit nog wel wat geld in de holding wat dan wellicht meteen afgerekend moet worden met de belastingdienst, tenminste, dat zou ik me kunnen voorstellen.

 

Met vriendelijke groet,

Olav

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Olav

 

Fiscaal kennen we de geruisloze terugkeer uit de BV. Heeft zeker de nodige obstakels en regels, maar het kan. Zonder heffing van je BV een eenmanszaak maken.

 

De werking ervan is even te complex om hier een essay over te schrijven. Google eens op geruisloze terugkeer en je komt al een heel eind qua uitleg.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.