• 0

Loondienst + eenmanszaak aangifte inkomstenbelasting

Daar ben ik weer met een loondienst/zzp vraag. Ik heb weer het internet afgezocht, maar kan geen gelijke situatie vinden.

 

In 2017 begon ik als zelfstandig ondernemer en kreeg ik daarna een baan in loondienst. Naast die baan heb ik nog regelmatig een klus gedaan (in totaal ongeveer 3000 euro aan inkomsten) en per december zet ik mijn bedrijf stop.

 

Ik ben nog nooit in loondienst geweest, dus weet niet precies hoe je aangifte er dan uitziet. Maar moet ik straks op deze manier aangifte doen, of doe ik alsnog aangifte als ondernemer? Ik zou graag binnenkort een soort test aangifte invullen om te weten waar ik aan toe ben.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

U doet als ondernemer een uitgebreide aangifte Inkomstenbelasting ... Dat houdt in dat u in een en dezelfde aangifte zowel uw inkomen als ondernemer als ook uw inkomen uit loondienst opgeeft.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, ik begon het jaar als ondernemer, maar ging al snel (ook) in loondienst. Ik zou het 'bijverdiende' waarschijnlijk juist op moeten geven als inkomsten overige werkzaamheden, toch? Of kan dat niet als je ook even ondernemer bent geweest in een jaar?

Link naar reactie
  • 0

Komend jaar waarschijnlijk niet, al weet ik dat nog niet zeker.

 

Maar dit jaar ben ik dus deels wel duidelijk ondernemer geweest (fulltime voor mijn bedrijf gewerkt) en daarna ging ik 32 uur in loondienst en deed ik sporadisch nog een klus (wel met dezelfde insteek als eerst, onder dezelfde naam, zelfde wisselende opdrachtgevers, met een website, etc).

 

Misschien moet ik de belastingtelefoon bellen hierover.

Link naar reactie
  • 1

Misschien moet ik de belastingtelefoon bellen hierover.

Vanaf het belastingjaar 2016 gaat het allemaal eenvoudiger ...

 

Aangifte inkomstenbelasting doen – zo werkt het

 

Doe de OndernemersCheck. Of u in 2016 'ondernemer voor de inkomstenbelasting' was? Dat kunt u zelf eenvoudig nagaan: met de OndernemersCheck. In maximaal 20 vragen, over uw zelfstandigheid, ondernemersrisico, continuïteit en bedrijfsomvang. U hoort ook direct van welke aftrekposten u gebruik kunt maken.

 

Moet u aangifte inkomstenbelasting doen als ondernemer?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar wat als niet dezelfde antwoorden gelden voor het hele jaar?

Opdelen voor zover van toepassing.

 

In één aangifte vermeldt je, op de daarvoor bestemde plaatsen, alle persoonlijke inkomsten in het desbetreffende jaar ... winst uit onderneming, inkomsten uit loondienst, bijverdiensten, fooien, ontvangen geschenken en wat er nog meer denkbaar is.

 

let op!

Het wordt nogal eens vergeten, maar bij de bijverdiensten mag je de daarbij gemaakte kosten in mindering brengen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog nooit in loondienst geweest, dus weet niet precies hoe je aangifte er dan uitziet.

 

Je hebt eerder wel een ander bedrijf gehad, en daarbij zelf de aangifte via de website van de belastingdienst gedaan?

 

Inkomsten uit loondienst worden tegenwoordig ook bij een aangifte voor ondernemers vooraf ingevuld, net als je banksaldo, woz waarde van een koophuis, etc.

Dus dat is een kwestie van even controleren of de getalletjes kloppen, en dan op "ok" klikken.

 

Link naar reactie
  • 0

Opdelen voor zover van toepassing.

 

In één aangifte vermeldt je, op de daarvoor bestemde plaatsen, alle persoonlijke inkomsten in het desbetreffende jaar ... winst uit onderneming, inkomsten uit loondienst, bijverdiensten, fooien, ontvangen geschenken en wat er nog meer denkbaar is.

 

let op!

Het wordt nogal eens vergeten, maar bij de bijverdiensten mag je de daarbij gemaakte kosten in mindering brengen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Wat bedoel je precies met opdelen?

 

 

Ik ben nog nooit in loondienst geweest, dus weet niet precies hoe je aangifte er dan uitziet.

 

Je hebt eerder wel een ander bedrijf gehad, en daarbij zelf de aangifte via de website van de belastingdienst gedaan?

 

Inkomsten uit loondienst worden tegenwoordig ook bij een aangifte voor ondernemers vooraf ingevuld, net als je banksaldo, woz waarde van een koophuis, etc.

Dus dat is een kwestie van even controleren of de getalletjes kloppen, en dan op "ok" klikken.

 

 

Nee, ik heb zes of zeven jaar een bedrijf (gehad) en dit jaar is het bedrijf eigenlijk overgegaan in bijverdiensten. In januari was ik nog wel ondernemer. Zou ik komende aangifte toch als particulier met bijverdiensten (ROW) kunnen invullen?

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb zes of zeven jaar een bedrijf (gehad) en dit jaar is het bedrijf eigenlijk overgegaan in bijverdiensten.

 

Ah.

Dacht door de opmerking "in 2017 begon ik als zelfstandig ondernemer" dat je het bedrijf net dit jaar opgericht had.

 

 

Je hebt dus al 6+ jaren een bedrijf, waarvoor je als ondernemer aangifte doet, en wilt deze nu staken.

Zou het dan niet moeilijker maken dan dat...

 

Link naar reactie
  • 0
Wat bedoel je precies met opdelen?
Iedere vorm van inkomen afzonderlijk opgeven op de plaats in het aangifteformulier waar het thuishoort, dus niet als een totaal aan inkomsten.

 

... ik heb zes of zeven jaar een bedrijf (gehad) en dit jaar is het bedrijf eigenlijk overgegaan in bijverdiensten. In januari was ik nog wel ondernemer. Zou ik komende aangifte toch als particulier met bijverdiensten (ROW) kunnen invullen?
Je bent ondernemer of je bent het niet. Als je de onderneming niet hebt opgeheven (uitgeschreven in het Handelsregister en afgemeld bij de Belastingdienst) kan je de jaaraangifte niet opeens als particulier gaan invullen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ah.

Dacht door de opmerking "in 2017 begon ik als zelfstandig ondernemer" dat je het bedrijf net dit jaar opgericht had.

 

 

Je hebt dus al 6+ jaren een bedrijf, waarvoor je als ondernemer aangifte doet, en wilt deze nu staken.

Zou het dan niet moeilijker maken dan dat...

 

 

Oh ja, nu zie ik het ook. Ik bedoelde: ik begon het jaar als zelfstandig ondernemer :)

 

Hoe zou jij dan straks aangifte doen als jij mij was?

 

Je bent ondernemer of je bent het niet. Als je de onderneming niet hebt opgeheven (uitgeschreven in het Handelsregister en afgemeld bij de Belastingdienst) kan je de jaaraangifte niet opeens als particulier gaan invullen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Ah! Dit had ik dus nog niet begrepen. Zolang je bij de KVK ingeschreven staat moet je dus aangifte doen als ondernemer? Ook al ben je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer meer ivm weinig uren, weinig inkomsten, etc?

Link naar reactie
  • 1

Hoe zou jij dan straks aangifte doen als jij mij was?

 

Op dezelfde manier als je dat de voorgaande jaren hebt gedaan, als ondernemer.

Komt een pagina bij voor je inkomsten uit loondienst, maar die is dus al voor je ingevuld...

En een vinkje dat de onderneming in dat jaar gestaakt is.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou jij dan straks aangifte doen als jij mij was?

 

Op dezelfde manier als je dat de voorgaande jaren hebt gedaan, als ondernemer.

Komt een pagina bij voor je inkomsten uit loondienst, maar die is dus al voor je ingevuld...

En een vinkje dat de onderneming in dat jaar gestaakt is.

 

 

Top, dank je :)

Link naar reactie
  • 1

Ik heb inmiddels de Belastingdienst en de KVK gesproken, misschien handig om hier neer te zetten voor mensen die met dezelfde vragen bezig zijn:

 

- Je doet alleen als ondernemer aangifte als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Dat was ik dit jaar nog wel (zo is mijn bedrijf nu eenmaal beoordeeld, ook al geldt het dit jaar feitelijk alleen voor januari 2017), maar volgend jaar niet meer. Volgend jaar ben ik een particulier met ROW. Dit ligt met name aan lage winst, geen kapitaal, geen investeringen.

 

- Je moet zelf beoordelen of je ondernemer bent, aan de hand van de check op de KVK website. Ik ben dan nu, en volgend jaar ook, wél ondernemer, maar níet voor de inkomstenbelasting. Dit laatste kan gecheckt via de Belastingdienst. Naar aanleiding daarvan trek je dus zelf je conclusie.

 

- Je kunt je ook bij de KVK inschrijven als je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent. Ik wil dit graag, omdat ik af en toe een opdracht voor een bedrijf doe en dit wel zo professioneel staat.

 

- Je kunt je gewoon opnieuw inschrijven bij de KVK, ook al is je eerdere bedrijf pas net uitgeschreven. Het mag alleen niet overlappen.

 

Deze is misschien ook nog interessant: https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/artikelen/de-6-grootste-misverstanden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.