• 0

Marge youngtimer zakelijk rijden voor en nadelen.

Dag Heren/Dames,

 

Ik rij in een zakelijk aangeschaft btw auto die inmiddels een youngtimer is geworden.

Maar ik heb mijn zinnen op een ander auto gezet (youngtimer)

Wel is het zo dat er weinig btw auto's te vinden van 15 jaar oud.

Op zich vind ik het ook prima om een marge auto te kopen het voordeel daar van is meer keus!!

 

1.

Dat ik geen btw kan verrekenen van de aanschaf weet ik.

2.

1.5% van de catalogus prijs voor privé gebruik

Corrigeren bij laatste btw aangifte

 

3.

35% bijtelling over de dag waarde

 

Zijn er nog meer nadelen of voordelen fiscaal gezien om een "marge" auto te kopen in plaats van een "Btw" auto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij verkoop van de auto dien je over het gehele verkoopbedrag BTW af te dragen, ook wanneer je deze als marge auto hebt gekocht.

 

Dus als de auto niet blijkt te bevallen en deze verkoop je bijvoorbeeld voor 4000,- ben je zo'n 800,- kwijt aan BTW afdracht. Zo heb ik het begrepen in ieder geval. Heb daar in een ander topic in dit subforum ook een vraag over, maar daar is geen respons op.

 

M.b.t. punt 2; je kan er ook voor kiezen om de BTW naar rato prive/zakelijke km's af te dragen.

Link naar reactie
  • 1

Aangezien de BTW op de aanschaf niet kan worden verrekend, wordt de "nieuwe" auto voor de BTW als privé geëtiketteerd. In dat geval is er bij de verkoop van deze auto ook geen BTW verschuldigd (wel bij de verkoop/inruil/overname van de "oude").

 

Met een kilometeradministratie kan een evenredig deel van de BTW over de verbruikskosten worden verrekend.

 

Zonder kilometeradministratie verreken je alle BTW, met een correctie voor privégebruik van 1,5% van de cataloguswaarde.

 


Overigens heeft een autohandelaar altijd de keuze om een marge-auto met BTW aan een ondernemer te verkopen. Soms staan ze daar afwijzend tegenover en/of beweren dat dat niet mag.

 

Website van de belastingdienst: "U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om BTW te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van BTW.".

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de BTW op de aanschaf niet kan worden verrekend, wordt de "nieuwe" auto voor de BTW als privé geëtiketteerd. In dat geval is er bij de verkoop van deze auto ook geen BTW verschuldigd (wel bij de verkoop/inruil/overname van de "oude").

..

 


Overigens heeft een autohandelaar altijd de keuze om een marge-auto met BTW aan een ondernemer te verkopen. Website van de belastingdienst: "U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.".

 

 

Maar daarin staat dus ook; Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen..

 

Aangezien de meeste eenmanszaken geen handelaren in auto's zijn betekent dit toch dat er wel degelijk BTW afgedragen moet worden bij verkoop. Ook als de aankoop een margegoed is dus!

Link naar reactie
  • 0

Althans de BTW over de verbruikskosten. Voor de BTW geldt dan: Zakelijk gebruik van de privé-auto.

 


Voor alle duidelijkheid: het stukje over de mogelijkheid om BTW over de marge-auto te berekenen, heeft betrekking op de aanschaf van de auto (bij een autohandelaar), niet over de verkoop (door een niet-autohandelaar).

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.