• 0

Enig aandeelhouder worden of met mijn 2 zussen?

Beste lezers,

 

Sinds kort is mijn vader overleden. Hij was enig aandeelhouder. Ik werk al een tijdje bij mijn vader en hierdoor weet ik de inputs en outputs van het bedrijf voor een groot deel. In het testament heeft mijn vader vastgelegd dat ik enig aandeelhouder wordt van het bedrijf en dat ik de waarde van het bedrijf onmiddelijk dien te verekenen na overlijden en mijn 2 zussen dien uit te betalen. Deze week krijg ik van de accountant financiele cijfers te zien, zodat ik weet over welke bedragen het gaan en hoeveel ik hen dien uit te betalen. Ik schets de volgende situatie voor extra informatie:

-Bedrijf is financieel gezond en heeft geen schulden

- De Goodwill wordt laag ingeschat zodat de risico's voor mij lager worden

- Hoogstwaarschijnlijk kan ik de BOR regeling toepassen, zodat ik geen belasting tot een bedrag van 1 miljoen hoef te betalen.

 

Ondanks dat het bedrijf gezond is, ben ik gedurende periode dat ik bij mijn vader werkte altijd buitengesloten geweest van financien. Daarnaast weet ik behoorlijk weinig over ondernemingsrecht. Het gaat er bij mij om dat ik niet in de schulden kom te raken omdat ik mijn beide zussen dien uit te betalen.

 

Om tot een gedegen keuze te komen heb ik een aantal vragen:

- Is het voor mij voordelig of nadelig om de goodwill express lager in te schatten dan de geschatte waarde?

- Kunnen mijn zussen recht hebben op het deel van het vermogen dat ik bespaar dmv de BOR regeling?

- Klopt het dat ik rente moet betalen over een periode van 5 jaar door de BOR regeling? Of is het enkel uitstel van betalen van belastinggeld?

- Stel de goodwill ligt laag en ik kan het bedrijf uitbreiden. Hebben mijn zussen dan recht om meer te claimen dan de geschatte reele waarde van de goodwill van nu?

- Wat voor nadelen heeft het als ik niet accepteer om enig aandeelhouder te worden?

- Wat voor voordelen heeft het om niet enig aandeelhouder te zijn?

- Als het bedrijf over een periode van 5 jaar lager wordt ingeschat dan de goodwill waarde van nu, wat gebeurt er dan en wat voor consequenties heeft dit voor mij?

- Wat gebeurt er als mijn zussen en ik het niet eens zijn met de good will waarde?

- De accountant is bezig met het berekenen van de cijfers. Waar moet ik rekening mee houden om tot de keuze te komen om enig aandeelhouder te worden?

- Stel ik heb ervoor gekozen om niet enig aandeelhouder te worden. Het bedrijf is nu zeer afhankelijk van mij en mijn zussen weten weinig tot niks over het bedrijf. Ik besluit om het bedrijf te verkopen, maar mijn zussen zijn het er niet mee eens. Wat voor rechten heb ik dan? Mag ik mezelf er zomaar uitkopen?

- Met welke dingen moet ik verder rekening houden mbt de situatie?

- Een van mijn zussen is arbeidsongeschikt, maar wil wel weer gaan werken. Zij heeft al langere tijd niet meer gewerkt. Mijn andere zus is nu druk aan het uitoefenen op mij om haar in dienst te nemen, echter probeer ik juist zoveel mogelijk overheadkosten te verminderen. Hoe moet ik hiermee omgaan?

- Het bedrijf is in een holding constructie en ik wordt aandeelhouder van de holding maar bestuur van de BV. Hoe zit het met regels over het zijn van een bestuurslid en aandeelhouder zijn? Is dit een niet wenselijke structuur?

- Wat voor terugverdienperiode zou ik ongeveer in acht moeten nemen om te kunnen beoordelen of dit aantrekkelijk genoeg is voor mij om enig aandeelhouder te worden?

- Heb ik nog bedenktijd als ik besluit om van enig aandeelhouder toch nog naar niet enig aandeelhouder te gaan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ontzettend flauw. Mensen zijn angstig om hun anonimiteit te verliezen en proberen door een "draai" te geven een en ander minder transparant te maken. Ik kan het mij in ieder geval volledig voorstellen. Heb ik zelf ook regelmatig gedaan. Ik denk dat er inmiddels 5 accounts van mij op HL rondzweven.

 

Deze persoon is wat minder handig en jullie gaan hem daarop "pakken". Als je wilt helpen, dan help je. En anders hoef je niet te laten zien dat je een ontzettend goede "speurneus" bent en negeer je dit topic.

 

Mijn offtopic mening.

Link naar reactie
  • 0

Zus, broer discussie daargelaten...

 

Unknownbro vist in een onbekende vijver en vraagt hulp. Alleen, wie voelt zich geroepen om dit te beantwoorden?

 

De vragen zijn dermate breed en getuigen ook nog van nieuw terrein voor hem dat HL wellicht niet de plek is. Ik geef een schot voor de boeg, maar zonder cijfers blijft het koffiedik kijken:

 

 

- Is het voor mij voordelig of nadelig om de goodwill express lager in te schatten dan de geschatte waarde? voordelig omdat je minder betaalt aan je zussen. Nadelig als zij erachter komen dat ze onderbedeeld zijn

- Kunnen mijn zussen recht hebben op het deel van het vermogen dat ik bespaar dmv de BOR regeling? gespaard vermogen valt buiten de BOR. BOR geldt alleen voor zakelijk vermogen. Kan ik verder niets over zeggen

- Klopt het dat ik rente moet betalen over een periode van 5 jaar door de BOR regeling? Of is het enkel uitstel van betalen van belastinggeld? ?? Aan wie?

- Stel de goodwill ligt laag en ik kan het bedrijf uitbreiden. Hebben mijn zussen dan recht om meer te claimen dan de geschatte reele waarde van de goodwill van nu? hangt er vanaf wat je afspreekt met je zussen. De deal nu maken zonder naverrekening geniet mijn voorkeur

- Wat voor nadelen heeft het als ik niet accepteer om enig aandeelhouder te worden? ik ken jullie situatie niet, maar meerdere aandeelhouders delen de winst en meerdere bestuurders beslissen. Hoe meer van beiden, des te complexer het wordt

- Wat voor voordelen heeft het om niet enig aandeelhouder te zijn? ik ken ze niet

- Als het bedrijf over een periode van 5 jaar lager wordt ingeschat dan de goodwill waarde van nu, wat gebeurt er dan en wat voor consequenties heeft dit voor mij? zonder afspraken daarover heb je pech

- Wat gebeurt er als mijn zussen en ik het niet eens zijn met de good will waarde? onderhandelen en anders staat in de statuten van de BV wat te doen

- De accountant is bezig met het berekenen van de cijfers. Waar moet ik rekening mee houden om tot de keuze te komen om enig aandeelhouder te worden? valt niet te zeggen zo. Als wij de cijfers niet kennen dan kunnen we niets zeggen

- Stel ik heb ervoor gekozen om niet enig aandeelhouder te worden. Het bedrijf is nu zeer afhankelijk van mij en mijn zussen weten weinig tot niks over het bedrijf. Ik besluit om het bedrijf te verkopen, maar mijn zussen zijn het er niet mee eens. Wat voor rechten heb ik dan? Mag ik mezelf er zomaar uitkopen? jouw BV, jouw beslissing

- Met welke dingen moet ik verder rekening houden mbt de situatie? hoeveel wil je er hebben?

- Een van mijn zussen is arbeidsongeschikt, maar wil wel weer gaan werken. Zij heeft al langere tijd niet meer gewerkt. Mijn andere zus is nu druk aan het uitoefenen op mij om haar in dienst te nemen, echter probeer ik juist zoveel mogelijk overheadkosten te verminderen. Hoe moet ik hiermee omgaan? waarom zou je? Zaken doen met familie is al lastig genoeg. Je hoeft ze niets te gunnen als je ze uitgekocht hebt

- Het bedrijf is in een holding constructie en ik wordt aandeelhouder van de holding maar bestuur van de BV. Hoe zit het met regels over het zijn van een bestuurslid en aandeelhouder zijn? Is dit een niet wenselijke structuur? prima wenselijk. Te veel om over te schrijven nu

- Wat voor terugverdienperiode zou ik ongeveer in acht moeten nemen om te kunnen beoordelen of dit aantrekkelijk genoeg is voor mij om enig aandeelhouder te worden? zonder cijfers geen idee

- Heb ik nog bedenktijd als ik besluit om van enig aandeelhouder toch nog naar niet enig aandeelhouder te gaan? ja, je zussen aandeelhouders maken kan altijd nog. Waarom????

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
- Stel ik heb ervoor gekozen om niet enig aandeelhouder te worden. Het bedrijf is nu zeer afhankelijk van mij en mijn zussen weten weinig tot niks over het bedrijf. Ik besluit om het bedrijf te verkopen, maar mijn zussen zijn het er niet mee eens. Wat voor rechten heb ik dan? Mag ik mezelf er zomaar uitkopen? jouw BV, jouw beslissing
Die was waarschijnlijk verkeerd gelezen... (niet enig aandeelhouder...)

 

Niet jouw bedrijf alleen dus de beslissing om het bedrijf compleet te verkopen moet in samenspraak met je zussen. Jouw aandelen verkopen kan natuurlijk altijd maar het zal even van de beperkingen in de statuten afhangen of je deze eerst aan de overige aandeelhouders met aanbieden.

Link naar reactie
  • 1

Ontzettend flauw.

Ik kan me alles voorstellen bij anonimiteit bij sommige onderwerpen, alleen kan ik me niet voorstellen dat hebben van een vader en/of moeder, (of een arbitrair aantal broers en/of zussen), dusdanig onderscheidend is dat daar obscuur over gedaan moet worden.

 

Dat, in combinatie met het topic van nauwelijks een maand geleden, en de blijkbare verwachting op een forum zulke vragen beantwoord te krijgen zorgen dat ik even wat moeite had serieus te blijven.

 

Het leek me eerder een adviseur die (weer) een klantvraag stelde en dat een beetje onhandig probeerde te verhullen. Maar natuurlijk kan ik me daarin enorm vergissen.

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn erg veel vragen waarbij er ook heel veel zaken door elkaar lopen. Wat betreft het aandeelhoudersschap kan ik wel zeggen dat je als enig aandeelhouder natuurlijk wel altijd zeggenschap blijft houden. Ik zie daar niet zoveel juridisch nadeel in. Meerdere aandeelhouders betekent dat bepaalde rechten toch genomen moeten worden door de aandeelhoudersvergadering, bijvoorbeeld verkoop, liquidatie etc. Dat kan fijn zijn indien je advies wilt maar moet dat dan dmv aandeelhoudersschap?

 

De waardering van een bedrijf kan niet in een harde formule worden gegoten. De goodwill omlaag draaien is wellicht niet erg "rechtmatig" naar je zussen. Daar kan ik eigenlijk niets over zeggen.

 

Indien jij de aandelen erft en je zussen nu uitkoopt heb je over 5 jaar (als het minder waard is) niet echt een claim. Je zou natuurlijk wel wat kunnen afspreken maar indien ze ook geen zeggenschap hebben in de vennootschap en dus geen invloed hebben gehad is dat wellicht wat onredelijk.

 

Indien jullie het niet eens worden over de prijs heb je in ieder geval 1 voordeel. Je zegt dat je de aandelen hebt geerfd maar dat je je zussen moet vergoeden. De statuten lijken mij niet van toepassing hier. Dit valt onder het erfrecht en niet onder het ondernemingsrecht mijns inziens. Jij kan gewoon verder met de zaak en hebt als het goed is alle zeggenschap.

 

Als de waardering van de onderneming nu laag is (naar oordeel accountant) zou het een goed moment zijn om direct te betalen. Logisch maar misschien niet aardig...redelijkheid en billijkheid zou ik zeggen.

 

Je kan nu wel alle zeggenschap hebben en het bedrijf verkopen maar je zussen hebben wel een claim obv testament. Dit houdt een deal mogelijk wel op omdat je zussen juridische maatregelen kunnen nemen. Het blijft een onverdeelde boedel.

 

Werken met je zussen in de BV. Wellicht geen goed idee om ze in dienst te nemen. Er zijn andere opties om ze toch mee te laten doen. Dit is te complex om hier op te schrijven.

 

Bestuurder en aandeelhouder zijn. Komt veel voor. Is inderdaad nogal veel om op te schrijven hier...

 

Je zussen aandeelhouder maken is niet wat in testament stond, moet je zelf over nadenken. Zie wat ik hierboven schreef.

 

Je zou eens wat advies ergens moeten inwinnen denk ik. Ik raad het echt aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.