• 0

Kopen aandelen in een BV waardoor 50% eigenaar

Ik wil € 20.000 gaan investeren in een BV die metaalproducten maakt. Er is een eigenaar met 100 aandelen a 1 cent. Plan is dat de BV 100 aandelen uitgeeft aan mij met een nominale waarde van 1 cent (dat is volgen de statuten mogelijk) en dat de rest als agio reserve aan het eigen vermogen toegevoegd wordt. Ik word daarmee 50% eigenaar.

In een later stadium ga ik ook in het bedrijf werken.

Ik lees veel over personal holdings en ben daarin geinteresseerd.

Nu zit ik met de volgende vragen waarvan ik op andere sites het antwoord niet heb kunnen vinden.

Moet de aandelen uitgifte via een notaris lopen of is alleen vermelding in het aandelenregister en melding aan de KvK nodig? Of?

Ik heb veel gelezen over een personal holding en werkmaatschappij waar de werkmaatschappij 100% eigendom van de personal holding is. Maar hoe zit het nu als de personal holding 50% van de aandelen van de werkmaatschappij bezit?

Is zonder personal holding een 50% aandeelhouder automatisch DGA of pas als hij in het bedrijf gaat werken (dus op de loonlijst komt)

Ook elk aanvullende opmerkingen zou ik op prijs stellen.

Alvast mijn dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Josannen,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Moet de aandelen uitgifte via een notaris lopen

Ja

 

Maar hoe zit het nu als de personal holding 50% van de aandelen van de werkmaatschappij bezit?

Goed; het belang zelf maakt voor de functie van de personal holding weinig verschil. Het enige verschil is dat je met 50% geen Fiscale eenheid kunt vormen

 

Is zonder personal holding een 50% aandeelhouder automatisch DGA

Wat versta je onder DGA en in relatie tot welke wetgeving? Het begrip DGA is namelijk heel divers.

Met of zonder personal holding maakt overigens niets uit.

 

of pas als hij in het bedrijf gaat werken

Als je doelt op het begrip DGA in relatie tot gebruikelijk loon en/of sociale verzekeringsplicht: dat is allemaal pas aan de orde als een DGA arbeid verricht voor de werkmij (direct of indirect via holding)

 

Mijn advies: geen doe-het-zelf materie, schakel aub een fiscalist in.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga mij met € 25.000 inkopen bij een BV waarbij ik dan 50% eigenaar wordt en zou dit in principe via een personal holding doen. De nominale waarde van de aandelen is 1 eurocent en uiteraard moet ik veel meer betalen hetgeen dan agio reserve wordt en het eigen vermogen van de BV behoorlijk verhoogt.

Moet er dan door de BV belasting betaald worden? Maakt het uit of het via een personal holding gaat of zonder - dus in privé? Elke reactie of aanvulling is natuurlijk welkom.

Link naar reactie
  • 0

Situatie is hetzelfde maar mijn vraag is anders.

De vraag is of er belasting over de agio reserve betaald moet worden en of het hierbij uitmaakt of de kapitaalstorting privé of via de personal holding loopt.

Nog een additionele vraag: De bestaande aandeelhouder heeft nu 100 aandelen van 1 eurocent en wil ook een personal holding oprichten en de aandelen daarin onderbrengen. Heeft dat financiële (belasting) consequenties nu het eigen vermogen van ca. € 500 naar ca. € 20.000 gaat?

 

P.S.

Indien u vindt dat mijn vragen eigenlijk niet op het forum thuishoren dan bij deze excuses en zal ik het forum niet verder met mijn vragen belasten.

 

Vriendelijke groet

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Jos,

 

Higherlevel heeft als focus (actief) ondernemerschap en innovatie. Zolang je vragen stelt voor eigen ondernemingen of activiteiten die binnen die focus vallen en niet sec investeringen blijken, zijn deze welkom.

 

Wel verwachten we ook eigen inspanningen en heb ik de topics samengevoegd, omdat ze m.i. in elkaars verlengde liggen.

 

Heeft de huidige eigenaar of bestaande aandeelhouder geen fiscaal of fiscaal-juridisch adviseur?

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Storting van agio is onbelast, maar het kan een wespennest worden als de huidige aandeelhouder eerst gaat sleutelen aan de constructie door een holding tussen te voegen waarna jij aandeelhouder wordt in de werkmij. Het kan, maar fiscale voorzichtigheid is geboden. Wat wil zeggen, jullie kunnen het goed doen maar ook hopeloos verkeerd.

 

Er ontbreken te veel details om hier verder iets zinnigs over te zeggen. Ga eens zitten met zijn fiscalist.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.