• 0

Balans in Excel loopt niet glad

Hoi Allemaal,

 

Via Google ben ik op dit forum terecht gekomen (eerste post).

 

Ik ben net gestart met een nieuwe onderneming (web shop). Om het boekhoudproces te begrijpen (+kostenoverweging) heb ik besloten om mijn administratie in Excel te voeren. Hier zijn online diverse sheets voor beschikbaar. Ik heb echter besloten om er zelf eentje te bouwen (lijk wel gek). Dit om het echt te begrijpen. Zodra het echt begint te draaien stap ik uiteraard over op een professioneel pakket.

 

Ik heb op dit moment alleen nog mijn inkoopfacturen ingeboekt (de rest moet ik nog bouwen). Ik loop hier echter tegen het volgende probleem aan (zie bijlage). Kolommenbalans loopt netjes op NUL. Echter mijn Balans niet. Ik snap niet hoe dit kan. Is dit gedurende het jaar normaal. Ik dacht dat de balans en W&V na een boeking altijd glad moest lopen. Heeft iemand enig idee?

 

 

 

 

 

Verschil_Balans.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik dacht dat de balans en W&V na een boeking altijd glad moest lopen.

 

Je schrijft het precies goed, maar je interpreteert het net verkeerd.

Balans en W&V samen lopen op 0.

 

De onbalans in de balans moet het winst, danwel verlies saldo zijn.

Daarom staat gedurende het jaar vaak een regel, resultaat lopend boekjaar op de balans (direct onder kapitaal, zodat de balans alsnog in evenwicht is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echter besloten om er zelf eentje te bouwen (lijk wel gek). Dit om het echt te begrijpen. Zodra het echt begint te draaien stap ik uiteraard over op een professioneel pakket.

Daar ben ik het niet mee eens ... Het lijkt niet gek , het is volslagen gek.

 

Ik heb op dit moment alleen nog mijn inkoopfacturen ingeboekt (de rest moet ik nog bouwen). Ik loop hier echter tegen het volgende probleem aan (zie bijlage). Kolommenbalans loopt netjes op NUL. Echter mijn Balans niet. Ik snap niet hoe dit kan. Is dit gedurende het jaar normaal. Ik dacht dat de balans en W&V na een boeking altijd glad moest lopen. Heeft iemand enig idee?
Kapitaal (eigen vermogen) is niet nul (0).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel J,

 

Begrijp ik het goed:

1. post 'Resultaat lopend boekjaar' in mijn balans toevoegen en niet aan mijn kolommenbalans.

2. huidig verschil (of op willekeurig moment in of aan het eind van het jaar) handmatig op deze post

+/- boeken.

 

Toch goed dat ik me erin verdiep anders had ik dit nooit geweten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echter besloten om er zelf eentje te bouwen (lijk wel gek). Dit om het echt te begrijpen. Zodra het echt begint te draaien stap ik uiteraard over op een professioneel pakket.

Daar ben ik het niet mee eens ... Het lijkt niet gek , het is volslagen gek.

 

Ik heb op dit moment alleen nog mijn inkoopfacturen ingeboekt (de rest moet ik nog bouwen). Ik loop hier echter tegen het volgende probleem aan (zie bijlage). Kolommenbalans loopt netjes op NUL. Echter mijn Balans niet. Ik snap niet hoe dit kan. Is dit gedurende het jaar normaal. Ik dacht dat de balans en W&V na een boeking altijd glad moest lopen. Heeft iemand enig idee?
Kapitaal (eigen vermogen) is niet nul (0).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

 

 

Eerste opmerking. Helemaal mee oneens.

tweede opmerking. Zoals reeds in mijn post vermeld moet ik mijn kapitaalboekingen nog maken. Heel erg leerzaam proces. Ga er derhalve mee verder ;).

 

Link naar reactie
  • 0

2. huidig verschil (of op willekeurig moment in of aan het eind van het jaar) handmatig op deze post

+/- boeken.

Je hoeft dat dan toch niet "te boeken".

Je kunt in Excel het verschil toch automatisch als "Resultaat lopen boekjaar" weergeven.

En dat getal zal dan hetzelfde moeten zijn in je W&V.

 

En na het lopende jaar boek je dat door naar kapitaal.

Link naar reactie
  • 0

2. huidig verschil (of op willekeurig moment in of aan het eind van het jaar) handmatig op deze post

+/- boeken.

Je hoeft dat dan toch niet "te boeken".

Je kunt in Excel het verschil toch automatisch als "Resultaat lopen boekjaar" weergeven.

En dat getal zal dan hetzelfde moeten zijn in je W&V.

 

En na het lopende jaar boek je dat door naar kapitaal.

 

 

Dag Rik99,

 

Daar doelde ik ook op met het woord boeken. Heb inderdaad een verwijzing naar mijn resultaat gemaakt. Balans loopt mooi glad. Dank voor jullie hulp.

 

Offtopic

Ik zou deze post graag willen afsluiten enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.