• 0

Opstellen statuten BV met 3 aandeelhouders

Beste ondernemers,

 

2 maanden geleden kreeg ik een 'brainwave' voor een eigen bedrijf en ben gaan knutselen aan een ondernemingsplan. Inmiddels is dit in een vergevorderd stadium. In eerste instantie wilde ik graag starten als eenmanszaakje, maar aangezien er veel animo is om te participeren ben ik ook deze mogelijkheden gaan kijken. Nu heb ik met twee serieuze partners (voor circa 15% van de aandelen per partner) een akkoord bereikt, waarbij ik met name heb gekeken naar:

- gevoel bij de partner (beide zijn al bekende relaties uit mijn huidige werk)

- added value voor de organisatie

 

De een is echt een 'venture capitalist' en wil zich na circa 2 jaar uitkopen, de ander wil echt blijvend aandeelhouder zijn.

 

Nu heb ik hier totaal geen verstand van en moet ik toch gaan praten over verdeling van aandelen, storting van kapitaal, uitkoopregelingen en andere onderdelen van statuten.

 

HELP! Ik heb gezocht in verschillende forums en op internet maar kan niet echt de antwoorden vinden op de volgende vragen:

- Heeft iemand voorbeeld-statuten?

- Kan kapitaal ook gestort worden anders dan in Euro's (bv. een

internetplatform)?

- Welke mogelijkheden zijn er met uitkoopregelingen?

- Moet aandelenverdeling gelijk zijn aan kapitaalinbreng?

 

Uiteindelijk heb ik waarschijnlijk toch een adviseur nodig om hierbij te helpen (zowel inhoudelijk als juridisch) maar ik heb geen cent te makken dus wil/moet ik zoveel mogelijk werk zelf verrichten.

 

PS. Kennis jullie adviseurs die mij (voor een schappelijke fee) kunnen helpen?

 

Alvast bedankt voor jullie tijd/aandacht en adviezen natuurlijk!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Heeft iemand voorbeeld-statuten?

 

Wat zoek je precies? Gewone statuten, verschillende soorten aandelen (letter of pref/prior)

 

- Kan kapitaal ook gestort worden anders dan in Euro's (bv. een

internetplatform)?

 

Ja, al zal een accountant een verklaring af moeten leggen over de waarde van deze inbreng in natura. In het post-internet zeepbel tijdperk zal een accountant vast voorzichtig zijn met zijn waardering.

 

- Welke mogelijkheden zijn er met uitkoopregelingen?

 

De mogelijkheden zijn legio. Je kan van alles met elkaar afspreken.

 

- Moet aandelenverdeling gelijk zijn aan kapitaalinbreng?

 

Nee, al moeten de aandelen minstens nominaal volgestort worden en kan een ongelijke inbreng uitvloeien over de andere aandelen indien daarvoor niets geregeld wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

De een is echt een 'venture capitalist' en wil zich na circa 2 jaar uitkopen, de ander wil echt blijvend aandeelhouder zijn.

 

Denk dat je een "business angel" bedoelt die zich na 2 jaar laat uitkopen. Voor de zekerheid raad ik je aan mijn column over business angels of informal investors te lezen.

 

PS. Kennis jullie adviseurs die mij (voor een schappelijke fee) kunnen helpen?

 

Mijn ervaring is dat bij het opstellen van juridische documenten goedkoop duurkoop is. Ga naar een advocaat. Op higherlevel zouden Edward of Paul je kunnen helpen.

 

Wees erg voorzichtig en succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

PS. Een vraag voor Kermie, Decorum. Waarom staat Edward niet bij de lijst met expertmembers?

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat je de statuten bij voorkeur niet te exotisch moet maken en alle specifieke afspraken tussen de aandeelhouders het beste kunt vastleggen in een aandeelhoudersovereenkomst.

 

Vergeet straks niet te shoppen om de goedkoopste notaris in jouw regio te vinden. Ik had vorig jaar voor de oprichting van een BV van 5 notarissen 'offertes' variërend van € 800 tot € 1.500.

 

Suc6

ID Broker

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

PS. Een vraag voor Kermie, Decorum. Waarom staat Edward niet bij de lijst met expertmembers?

Edward is wél expert geweest, maar hij kreeg bij 4 Legal teveel "algemene" persoonlijke email én telefoontjes met vragen die in het forum gesteld werden/dienen te worden.

Zijn persoonlijke enthousiasme voor HL en verbondenheid met HL wilde hij wel behouden en heeft om die reden verzocht om moderator te worden.

 

Uiteraard kun je voor specifieke vragen (zoals hierboven gesteld) wél altijd terecht bij Edward.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben ook op zoek naar statuten voor een op te richten met 3 aandeelhouders, 1 directeur met 70% en operationeel, 2 aandeelhouders met inbreng van kapitaal en ieder 15% aandeel.

 

Wie kan mij voorbeelden hiervan mailen?

 

Alvast bedankt,

 

Mark Zurink

Purchasing Manager Privat label company Foodindustry - NL

Global Purchasing Director Raw Materials - Royal Numico - CH

Purchasing Director Northern Europe- Groupe Danone - B

Managing Director The Purchazing Company - NL/CN

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben ook op zoek naar statuten voor een op te richten met 3 aandeelhouders, 1 directeur met 70% en operationeel, 2 aandeelhouders met inbreng van kapitaal en ieder 15% aandeel.

 

Wie kan mij voorbeelden hiervan mailen?

 

Alvast bedankt,

 

Mark Zurink

 

Als je een BV gaat oprichten dan moet je sowieso naar een notaris. Geef hem de info over het aantal aandeelhouders en de aandelenverhouding en je krijgt van hem conceptstatuten die je vervolgens in overleg kunt aanpassen.

Meestal zit de aanbiedingsverplichting daar al standaard in.

Het is meestal verstandig de statuten simpel te houden en specifieke afspraken tussen de aandeelhouders vast te leggen in een aandeelhoudersovereenkomst. Ook daarover kan de notaris je meer vertellen. Ga hiermee niet 'doe-het-zelven'.

 

ID

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.