• 0

Gezamenlijke VOF naar drie zelfstandige activiteiten

Hallo,

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb samen met mijn partner een vof. Wij hebben samen een website. Nu wil ik binnen deze vof een app laten ontwikkelen met een ander doeleinde als de website en mijn partner wilt graag een fitness hall starten ook onder onze vof. Echter willen wij allebei het volgende. De website samen (winst of verlies) en de 2 andere factoren ieder apart zijn eigen risico. Dit omdat wij beide niet verantwoordelijk willen zijn voor dat gene dat we niet samen runnen. Wij willen dit wel onder onze vof doen omdat we dan de zelfde naam kunnen gebruiken. En ons uiteraard wel als een bedrijf willen presenteren.

 

Dus mijn vraag is

 

Is dat mogelijk ?

Wat moet ik ervoor regelen?

 

Alvast bedankt!

 

Mod edit: titel verduidelijkt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

What's in a name, VOF?

 

Vennootschap Onder Firma. Juridisch is er sprake van een natuurlijk persoon. Wat zoveel inhoud dat de vennoten voor alle activiteiten (mogelijk onder verschillende handelsnamen) in de VOF Hoofdelijk aansprakelijk zijn en blijven.

 

Als de zaken strikt gescheiden wilt houden, kijk dan eens naar een rechtspersoon, de BV. Ook dan is hoofdelijke aansprakelijkheid niet geheel uit te sluiten en stuit je weer op andere zaken zoals minimaal DGA salaris en vennootschapsbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0
Wat zoveel inhoud dat de vennoten voor alle activiteiten (mogelijk onder verschillende handelsnamen) in de VOF Hoofdelijk aansprakelijk zijn en blijven.

Yup, maar niet aansprakelijk zijn voor andermans activiteiten buiten de VOF

 

Als de zaken strikt gescheiden wilt houden, kijk dan eens naar een rechtspersoon, de BV.

Waarom zou je dat doen als 2 eenmanszaken naast de BV die zelfde strikte scheiding kent?

 

Ook dan is hoofdelijke aansprakelijkheid niet geheel uit te sluiten
Met ten opzichte van de de VOF wel een héél groot verschil dat die hoofdelijke aansprakelijkheid er alleen is bij bestuurdersaansprakelijkheid. Dat maakt een flink verschil uit bij oa faillissement: bij de VOF zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden, en gaan ook persoonlijk failliet (en enkele uitzondering daargelaten), terwijl dat bij een BV niet het geval is of hoeft te zijn

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Iets 'willen' staat niet per definitie gelijk aan 'kunnen'.

 

De keuze tussen VOF of BV is voorlopig niet aan de orde. Selena kan beter eerst eens onderzoeken/berekenen hoe hoog de risico's en investeringen zijn. Daarnaast is van belang hoe hoog de te verwachten winst van al deze activiteiten gaat worden. Veel rekenwerk dus.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De website samen (winst of verlies) en de 2 andere factoren ieder apart zijn eigen risico. Dit omdat wij beide niet verantwoordelijk willen zijn voor dat gene dat we niet samen runnen.

(...)

Is dat mogelijk ?

Nee, maar het is ook wel verwarrend: je kunt bij een VOF wel afspraken maken over de verdeling van de winst, maar niet over de verdeling van het risico, want je blijft allebei volledig hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat er onder de vlag van de VOF wordt ondernomen. Wat je wilt is dus niet mogelijk met een VOF.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Punt waar het om gaat is de gezamenlijke vof. Plus huwelijkse voorwaarden of een samenlevingscontract die de nieuwe, gewenste situatie onderschrijven.

 

Zijn de app en website samen niet als één onderneming vorm te geven? En de fitnessruimte apart?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat maakt die website nu zo belangrijk?

 

Ik zie veel overeenkomsten met een houten kruis waar een kerstboom op komt te staan.

 

Veel beter én veel eenvoudiger én waarschijnlijk ook veel goedkoper is het om twee eenmanszaken te starten ... éen voor hem en één voor haar, ieder met z'n eigen activiteiten en website.

 

Ga je niet blindstaren op een idee-fixe.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een Vof is niets meer dan een overeenkomst tussen twee partijen. Indien jullie beiden wat anders gaan doen en andere activiteiten en risico's lopen is een vof niet geschikt. Je ontbindt/zegt VOF op (kan fiscaal wel implicaties hebben) en gaat verder? Een VOF kan je verder niet veel meer mee als de partners niet meer dezelfde doelen hebben. Jullie zijn samen wel aansprakelijk. Geheel onmogelijk niet maar onwenselijk ook vanwege de fiscaliteiten ervan.

Link naar reactie
  • 0

Je kan de naam natuurlijk wel gebruiken en verder gaan onder twee entiteiten, bijvoorbeeld een joint venture. Twee BV"s of eenmanszaken die samen afspraken maken. De structuur is maar de structuur en niet hetzelfde hoe je je presenteert naar buitenwereld. Fiscaal lijkt me het handig om een en ander uitelkaar te halen opdat als ene activiteit failleert de andere niet meegaat. Stuur me een persoonlijk bericht als je meer wil weten.

 

Mod edit: niet naar klanten hengelen, maar kennis online delen s.v.p.

 

Link naar reactie
  • 0

Selena heeft al bijna twee weken niet gereageerd ondanks nieuwe reacties en ze lijkt zich juridisch en fiscaal telefonisch te laten adviseren door KvK. Dat kan natuurlijk, maar het zou niet mijn keuze zijn.

 

Ik begrijp voorlopig dat zakelijk partner ook levenspartner is.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.