• 0

Geweldige kans, maar nu de offerte nog..

Hi Higherlevelers,

 

Ik run een bedrijf waarmee we onder andere workshops geven op het gebied van financiën. Ontzettend leuk en het loopt naar behoren. De workshops zijn plug-and-play. De onderwerpen staan vast en hebben geen (of minimale) aanpassing nodig aan de klant waar we hem geven.

 

Vandaag kreeg ik een e-mail van een potentiële klant. Deze heeft ons verzocht een van onze workshops te geven, maar dan flink aangepast naar de specifieke branche van deze organisatie. Kers op de taart: de workshop moet worden gegeven in Londen. Heel cool - een kans die we graag pakken!

 

Maar nu is het tijd voor een goede offerte. Want naast het feit dat we dit erg graag willen doen, willen we natuurlijk ook vergoed worden voor het werk dat er in zit. Helaas hebben we geen ervaring met offertes/facturen die bewerkelijk zijn zoals deze. Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.

 

1) Als je jouw dienst/product moet aanpassen aan de wens van de klant, brengen jullie deze voorwerk uren dan in rekening?

 

2) Logischerwijs wil ik mijn hotel- en vliegkosten kunnen declareren aan de klant. Maar wat zouden jullie in dit geval doen met reistijd? Normaal gesproken reken ik geen reistijd, maar dit is een uitzonderlijk geval. Ik ben misschien wel 10 uur onderweg voor een workshop van 2 uur. Dat is tijd waarin ik thuis ook andere omzet had kunnen genereren.

 

3) Is het gangbaar om andere zaken te declareren? Bijvoorbeeld hotel of maaltijd, om scherp te zijn zodra ik mijn dienst lever?

 

4. Zie ik nu nog zaken over het hoofd?

 

Zoals jullie lezen: ik heb weinig ervaring met buitenlandse werktrips, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik heb er in ieder geval alvast genoeg voorpret van! :-)

 

Alvast hartelijk dank voor jullie input. Alle tips en advies op dit vlak is zeer welkom. Ik laat jullie weten wat er uit komt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi TwaBla,

 

Dank voor je antwoord! Moeilijk in te schatten, maar voor zo ver ik nu kan voorzien in ieder geval niet meer herhalingspotentieel dan bij een willekeurige andere lead.

 

Ik verwacht daarom niet dat deze specifieke module snel hergebruikt kan worden.

Link naar reactie
  • 0

4. Zie ik nu nog zaken over het hoofd?

 

Nou en of! (mijn mening)

 

Je ziet het begrip "ondernemerschap" over het hoofd:

 

Als je de kans krijgt om eenmalig een opdracht te 'doen' (die je ook graag wil uitvoeren) dan kijk je (normaal gesproken) naar:

A. Wat kost het mij om dit uit te voeren?

B. Hoeveel wil ik er op verdienen, dus wat wordt de (verkoop)prijs?

 

En dus weet je de prijs voor je offerte.

 

Een alternatief is om te kijken naar:

C. Wat kan ik er voor vragen? (zonder dat de opdrachtgever steil achterover slaat natuurlijk...)

 

En dan kijk je of je voor dat bedrag het e.e.a. wil gaan 'doen' (of niet). En dat wordt dan dus de prijs in je offerte.

 

Vervolgens ga je natuurlijk ook in je offerte vermelden wat je precies voor dat prijs gaat doen, dus of het inclusief aanpassingen, lokale kosten (uiteraard is het inclusief jouw lokale kosten!) is enz.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Richard,

 

Dank voor je input! Ik ben inderdaad voornemens wat water bij de wijn te doen. Mijn doel is ook niet om de prijs zo ver mogelijk op te drijven, maar puur om input te krijgen welke aspecten er allemaal komen kijken bij een dergelijke opdracht. Uiteindelijk is mijn prioriteit om de opdracht te krijgen.

 

Nogmaals dank voor je bericht. :-)

Link naar reactie
  • 0
Vandaag kreeg ik een e-mail van een potentiële klant.

 

Peter, heb je deze prospect inmiddels gesproken en/of een afspraak gemaakt om bij de juiste personen te kunnen doorvragen? Hoe meer je weet, hoe gerichter je kunt offreren.

 

Reis- en verblijfkosten kun je ook op nacalculatie aanbieden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi P.

 

Dank voor je reactie (en gevatte opmerking, haha!).

 

De berekening 'kosten die we maken + winst die we willen maken' zit natuurlijk in de vaste prijs die we normaliter voor een workshop hanteren. Maar omdat deze opdracht qua voorwerk/reistijd/'verloren' tijd dusdanig afwijkt, ben ik benieuwd naar wat gebruikelijk is. Het doel is dan ook niet om de prijs zo ver mogelijk op te drijven (ik wil voornamelijk erg graag de opdracht gaan doen), maar om te achterhalen wat hierin gebruikelijk is.

 

Bijv: ik weet wat het mij gaat kosten om de workshop uit te voeren en wat ik er op wil verdienen. Maar wat kan ik doen met de tijd dat ik aan het reizen/wachten ben en dus niet kan werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Goede reactie richting prospect, het is ook altijd aardig te weten hoe een klant bij jou of jullie uitkomt en waarom hun keuze (mede) op jou valt. Als de opdracht jou aanspreekt, lukt het vast om dat uit te stralen en om jouw gunkans te vergroten. Succes!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Moeilijk in te schatten, maar voor zo ver ik nu kan voorzien in ieder geval niet meer herhalingspotentieel dan bij een willekeurige andere lead.

Nou maak je er een puzzle van. Je suggereert zelf dat dit geen willekeurige volgende lead is, want je moet de module flink aanpassen aan de branche van deze opdrachtgever. Taal noem je niet als issue...

 

Ik concludeer dat er wel herhalingspotentieel in zit, maar geen explosieve groeimarkt. ;)

 

Van belang is ook de cultuur bij de klant, de uniciteit van je aanbod en de invloed van lokale concurrentie. Lopen er in Londen geen vergelijkbare workshopgevers rond? Nodigt deze opdrachtgever vaker buitenlandse sprekers uit?

 

Hoeveel workshops geef je op een doorsnee dag in Nederland?

 

London City Airport is in een dag goed te doen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De workshops die ik geef zijn eigenlijk altijd op maat voor de organisatie die mij inhuurt. De tijd die het kost om de presentatie voor te bereiden en de reistijd zijn bij de prijs inbegrepen.

 

Als men mij zou vragen om de workshop in Londen te geven, dan zou de prijs inderdaad worden verhoogd met de uren die in de extra voorbereidingstijd en een deel van de reistijd gaan zitten. Ik zou niet alle reistijd 1-op-1 factureren. Want zoals Richard al zegt, voor zulke leuke klussen doe je graag wat water bij de wijn.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Lopen er in Londen geen vergelijkbare workshopgevers rond? Nodigt deze opdrachtgever vaker buitenlandse sprekers uit?

 

Is de opdrachtgever überhaupt gevestigd in Londen? Het kan ook een Nederlandse opdrachtgever zijn die zelf ook een trip voor de werknemers naar Londen organiseert. En als ze in Londen gevestigd zijn: Londen is natuurlijk niet goedkoop dus ik denk niet dat zo'n opdrachtgever wakker ligt van een paar honderd euro extra toch?

 

Maar zoals al eerder gezegd, probeer ook even te achterhalen waarom ze jou willen hebben en wat de prijzen van een vergelijkbare workshop door een lokale partij zouden zijn.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

ik reken altijd een vast bedrag voor reistijd, reis- en verblijfskosten. weet iedereen waar die aan toe is, geen gezeur met bonnetjes. hou er rekening mee dat de hotel- en dinerkosten in London fors hoger liggen dan in NL, maar de tarieven voor trainers ook :-)

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik werk af en toe ook nog eens voor (grote) bedrijven in het buitenland. Dat is dan zonder offerte, in regie. Werkuren zijn dan van thuis vertrekken tot aankomst in hotel, dagen ter plaatse zijn van vertrek tot aankomst in hotel, terugreis is van hotel tot aan mijn voordeur.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Werkuren zijn dan van thuis vertrekken tot aankomst in hotel ... terugreis is van hotel tot aan mijn voordeur.

 

Phoe dat zal dan wel flink wat kosten als ze al jouw reisuren moeten vergoeden... hoe lang fiets je er nu op naar Londen ofzo? ;D

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

 

1) Als je jouw dienst/product moet aanpassen aan de wens van de klant, brengen jullie deze voorwerk uren dan in rekening?

 

2) Logischerwijs wil ik mijn hotel- en vliegkosten kunnen declareren aan de klant. Maar wat zouden jullie in dit geval doen met reistijd? Normaal gesproken reken ik geen reistijd, maar dit is een uitzonderlijk geval. Ik ben misschien wel 10 uur onderweg voor een workshop van 2 uur. Dat is tijd waarin ik thuis ook andere omzet had kunnen genereren.

 

3) Is het gangbaar om andere zaken te declareren? Bijvoorbeeld hotel of maaltijd, om scherp te zijn zodra ik mijn dienst lever?

 

4. Zie ik nu nog zaken over het hoofd?

 

Zoals jullie lezen: ik heb weinig ervaring met buitenlandse werktrips, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik heb er in ieder geval alvast genoeg voorpret van! :-)

 

Alvast hartelijk dank voor jullie input. Alle tips en advies op dit vlak is zeer welkom. Ik laat jullie weten wat er uit komt.

Ik reken zelf nooit per uur maar je kan het wel aangeven in je offerte. Dus het voorwerk en de uren die je maakt zou ik gewoon in een vast bedrag stoppen die jouw voorwerk uren, werkuren, reistijd, vliegticket, hotel en winst netjes laten zien. Zelf doe ik niet aan reistijd kosten want ik kan ook op mijn mobiel emails beantwoorden en op linkedin mensen benaderen of wat dan ook. Bovendien zijn de Britten vaak recht door zee, als jij dat ook laat zien denk ik dat er een betere connectie ontstaat. (hoewel ik misschien verkeerd heb gelezen of het nou om een britse klant ging of een nederlandse)

 

Ik denk dat die klant ook wel een ander kan vinden in Londen, maar dat doet ie niet! En om die reden lijkt het mij duidelijk dat hij alle onkosten zal betalen en dan zou ik niet gaan nitpicken over ''ik heb een maaltijd nodig om scherp te zijn dus dat moeten ze ook betalen'' want je kan ook thuis boterhammetjes smeren en daar opeten. Uit eerdere reacties zal dit het stukje water bij de wijn doen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje afhankelijk van wat je positie is denk ik, als jij de enige bent op de wereld die dit kan moet je gewoon alles declareren zelfs de uren dat je niks doet (wel gereduceerd maar wel declareren, jij zit voor jouw klant in de UK en kan je andere klanten nu niet bedienen daar moet wat tegenover staan). Als je een aanpassing in jouw workshop moet doen die alleen voor die partij is, zou ik er uren voor schrijven je werkt immers niet voor niets. Is het iets wat je vaker kunt gebruiken of een aantal keer deel dan de prijs door een aantal keer (beetje afhankelijk van hoe vaak je het elders kunt gebruiken).

 

Naar de UK gaan is leuk, maar het moet ook wat opbrengen anders kun je net zo goed thuis blijven imho. Let op dat de FUN niet je bedrijfsvoering laat beïnvloeden.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.