• 0

Kapitaal in BV brengen

Beste Forumgenoten,

 

Het zal vast al een keer ter sprake zijn gekomen op het forum, maar aangezien ik nog niet echt thuis ben in de fiscale zoektermen kan ik mijn vraag niet vinden.

 

De situatie is als volgt:

 

Ik ga me inkopen in het bedrijf van mijn huidige werkgever.

Hiervoor heb ik een holding bv opgericht om daar het aanmerkelijk belang aan te houden.

 

Om dit te financieren wil ik eigen geld in de bv brengen (100.000) en heb ook een persoonlijke lening (eveneens 100.000) afgesloten, dit was een gunstiger rentetarief dan een zakelijke financiering.

Hierdoor betaal ik wel de rentekosten en aflossing prive.

 

Nu moet ik dit in de holding inbrengen om vanuit daar de aandelen te kopen. Wat is de beste manier om dit te doen?

 

Mijn idee was om als natuurlijk persoon 200.000 te lenen aan de bv tegen een rentetarief zodat ik met de rente die de bv betaald aan mij zelf de rente kan betalen van mijn persoonlijke lening?

Zo betaald de bv toch de rentekosten en druk ik de winst die de bv gaat maken.

Ook kan ik zo de lening weer belastingvrij uit de bv halen.

 

Is dit een verstandige keuze of adviseren jullie anders?

 

mvg,

 

Peter

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

allereest welkom op Higherlevel!

 

 

Nu moet ik dit in de holding inbrengen om vanuit daar de aandelen te kopen. Wat is de beste manier om dit te doen?

Dat lijkt me eerlijk gezegd een vraag voor een fiscalist op basis van de volledige feitelijke situatie, en geen algemene vraag voor een forum.

 

Deze hele inkoop en inbreng is geen doe het zelf materie. Mede gelet op de omvang van de bedragen zou ik niet bezuinigen op eigen deskundige begeleiding. Een goede fiscalist kan je bovendien informeren aan welke administratieve verplichtingen die leningen moeten voldoen en wat de gevolgen van deze inkoop zijn voor oa sociale verzekeringsplicht, loondoorbetaling bij ziekte en deelname aan collectieve werknemersregelingen

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.