• 0

Hoe werkt het ook al weer: Winst uitkeren aan Holding?

Ik zit met een simpel puntje, waar ik even geen inzicht in heb. Het gaat erg goed met mijn bedrijf (werkmaatschappij BV) en nu wil ik een deel van de winst uit laten keren naar mijn persoonlijke holding (zeg 50.000). Waar moet ik verder rekening mee houden? Dit is dividend uitkering toch? Hier moet (Ca. 25%?) belasting over betaald worden? En dit kan ten laste gaan van de winst? Moet ik in mijn Holding nog ergens mee rekening mee houden? Zolang ik het niet naar mijzelf persoonlijk uitkeer hoeft er verder niets geregeld te worden toch?

 

Zoals jullie zien ben ik geen boekhoudkundig expert, maar hopelijk kunnen jullie me verder helpen? Mijn accountant zal dat waarschijnlijk ook wel zo uit kunnen leggen, maar ik wil alvast zelf wat kennis opdoen voordat ik met hem ga praten.

 

Alvast erg bedankt!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ronald,

 

Ben geen accountant maar volgens mij zit het zo.

 

De dividenduitkering valt onder de deelnemingsvrijstelling dus je hoeft geen rekening te houden met dividendbelasting. Pas als je van je holding naar privé uitkeert hebt je met dividendbelasting te maken (als voorheffing op inkomstenbelasting).

 

Het bedrag gaat ten laste van het eigen vermogen van de werkmaatschappij en moet je toevoegen aan het EV van je persoonlijke holding.

 

Blij te horen dat het zo goed met je gaat! Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0
Gast Rob van Tol

Hoi,

 

Het opstellen van jaarrekeningen van B.V.'s is mijn dagelijks werk. Hopelijk kan ik het een en ander verduidelijken.

 

Indien je dividend wil opnemen naar de Holding en je valt onder de deelnemingsvrijstelling dan boek je:

 

Eigen vermogen werkmij xxx

a)Bank xxx

 

En in de Holding:

 

bank xxx

a)deelneming werkmij xxx

 

Hierdoor verandert het eigen vermogen in de Holding dus niet dat gebeurt pas als je naar prive dividend gaat uitkeren.

 

let op dividend naar de holding uitkeren is alleen mogelijk als je zeggenschap hebt over de reserves(dus holding heeft vaak minimaal 50% +1 aandeel van de werkmij BV nodig) anders kun je ze niet zelfstandig besluiten om uitkeren.

 

Wil je alleen wat geld overmaken naar de Holding dan kun je net zo goed:

 

Rekening-courant vordering xxx

a)Bank xxx

 

En in de Holding:

 

bank xxx

a)rekening courant schuld werkmij xxx

 

 

Over deze schuld cq vordering moet dan wel jaarlijks een zakelijke rente berekend worden(maakt per saldo niet uit, last in de ene BV, bate in de andere)

 

Dividenduitkering/belasting nooit in de resultatenrekening verwerken,

 

Succes

 

Rob

 

Link naar reactie
  • 0

Beste heren,

 

Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar ik zit met het volgende:

 

Helder: 'De dividenduitkering van Werk BV aan 100% Holding BV valt onder de deelnemingsvrijstelling dus je hoeft geen rekening te houden met dividendbelasting'

 

Maar hoe vaak is het aan te raden om dividend uit te keren van Werk-BV aan de Holding BV? Kan ik dividend uitkeren zonder de bepaling (bepaling door accountant) van wat de exacte winst in het volledige boekjaar is - aangezien het boekjaar per 31 december is afgelopen? Of kan ik alvast een deel van de winst uitkeren? Ik wil namelijk o.a. de winst in de werk-bv zo snel mogelijk veiligstellen van commerciële risico's door het te verplaatsen naar de holding.

 

Alvast bedankt voor de input!

 

Met vriendelijke groet,

 

Roy

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook dividend uitkeren op basis van de winstverwachting - een interimdividend. Je moet dan wel enige zekerheid hebben dat die winst er uiteindelijk ook is, en er voor zorgen dat je niet meteen in de problemen komt als er zich eens een tegenvallertje voordoet. Je moet dus voor voldoende buffer overhouden voor dat soort situaties, alle vrije reserves en verwachte winst in zijn geheel uitkeren kan onder omstandigheden reden zijn om aan te nemen dat het bestuur onrechtmatig heeft gehandeld (bestuurdersaansprakelijkheid).

 

Ik noem het maar even - je haalt immers zelf aan dat je de winst zo snel mogelijk veilig wilt stellen van commerciële risico's. Ook dat kan dus een risico met zich meebrengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Misschien nog ter aanvulling wat administratieve punten. Ook bij deelnemingsvrijstelling hoor je wel aangifte te doen van de divident uitkering middels het formulier daarvoor. Je kan dan aanvinken dat het bedrag onder de deelnemings vrijstelling hoort. Je betaald dan geen dividentbelasting, maar wel het divident aan je holding.

 

Verder dien je formeel ook binnen een maand na de beschikbaarstelling van het divident (dat gebeurt bijv. middels notulen van een jaarvergadering (ja die moet je ook maken, al ben je DGA) na opstellen van de jaarrekening het bedrag daadwerkelijk betaald te hebben en eventueel de 15% voor de fiscus. Dat binnen een maand is mogelijk niet van toepassing tussen je bv's met deelnemingsvrijstelling, maar als je naar prive uitkeert 100% zeker.

 

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/910/wanneer-belasting-verschuldigd-bij-uitkering-dividend

Link naar reactie
  • 0

Als het volledige bedrag aan dividend onder de deelnemingsvrijstelling valt, hoeft er niet om uitreiking van een aangiftebiljet te worden verzocht. In dat geval moet alleen aangifte worden gedaan als de inspecteur uit zichzelf een aangiftebiljet uitreikt.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste heren en dames,

 

Bovenstaande is mij niet helemaal duidelijk. Zou iemand mij kunnen helpen. In mijn geval de volgende situatie:

 

Holding bezit 20% van aandelen in Werkmaatschappij. Deze aandelen zijn gekocht en betaald per bank voor 5.000 euro. Kan ik deze 5.000 euro boeken onder Fin. Vaste Activa? Of moet ik 20% van het EV van de Werkmaatschappij boeken?

 

Vervolgens wordt er 15.000 euro als winst overgeboekt van de Werkmaatschappij naar de Holding. Hoe wordt dit dan geboekt? Van bovenstaande begrijp ik dat er 15.000 euro in mindering wordt gebracht van de Fin. Vaste Activa. Dat lijkt me onjuist?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemer99,

 

Bij aankoop van de deelneming boek je:

 

Fin. vaste activa (deelneming) € 5.000

aan bank € 5.000

 

Het resultaat van de werkmij boek je als volgt:

 

Fin. vaste activa (deelneming)

aan resultaat deelneming

 

Bij uitkering van de winst boek je inderdaad:

Bank

aan Fin. vaste activa

 

Groet Lars

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.