• 0

Kosten boeken met alleen een bankafschrift, mag dat?

Hallo iedereen,

 

 

Ik heb een online dienst (niet 100% digitaal), en heel vaak koop ik diensten online van particulieren gewoon mondeling via Skype en gaat de betaling via PayPal. Ik weet dat ik voor deze gewoon de prijs zonder BTW betaal omdat ze allemaal buiten de EU gevestigd zijn.

 

Echter voor al deze diensten krijg ik geen bon. Als ik het goed heb mag je alleen de BTW aftrekken van de voorbelasting als je de bijbehorende bon bezit dat voldoet aan de factuureisen. Ook heb ik veel stortingen naar Facebook voor mijn klanten, wat vrijgesteld van de btw is (betalingsverkeer: handelingen voor overmakingen).

 

Ik heb maar een paar vage antwoorden online kunnen vinden en die zeggen allemaal btw aftrek mag alleen mits je de bon/aankoopfactuur bezit, maar wat als je deze niet bezit? Zijn de bankafschriften dan wel voldoende om ze als kosten te mogen boeken in de boekhouden (uiteraard zonder btw aftrek)? En als ik geen bon heb van een afgenomen dienst van een bedrijf buiten de EU? Aangezien er toch al geen btw in rekening wordt gebracht, wordt een bankafschrift als voldoende gezien?

 

Op de site van de belastingdienst zie ik wat betreft verkoopfacturen veel informatie, maar over bonnen niet echt behalve dat je de bijbehorende bonnen/aankoopfacturen moet bewaren voor een bepaalde tijd wil je de btw aftrekken als voorbelasting.

 

Alvast bedankt voor de reacties! :)

 

 

Met vriendelijke groet,

 

FloRijder

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor mij mag het, maar dat is weinig relevant natuurlijk. :)

 

En als je aannemelijk kan maken dat de betaling zakelijke motieven had, dan zal je dat (vaak/soms/meestal) ook wel met succes als bedrijfskosten kunnen behandelen en in mindering op het resultaat kunnen brengen (en dus 'aftrekken').

 

Het is echter wel zo dat het een stuk moeilijker is om te laten zien waarom je iets betaald hebt als je alleen een bankafschrift hebt met de naam van de ontvanger van het geld hebt.

Dan is het wel handig om tenminste een duidelijke omschrijving aan de betaling mee te geven, dus wat voor soort diensten je ingekocht hebt bijvoorbeeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een online dienst (niet 100% digitaal), en heel vaak koop ik diensten online van particulieren gewoon mondeling via Skype en gaat de betaling via PayPal. <...> En als ik geen bon heb van een afgenomen dienst van een bedrijf buiten de EU?

Koop je nou van particulieren of van bedrijven?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor mij mag het, maar dat is weinig relevant natuurlijk. :)

 

En als je aannemelijk kan maken dat de betaling zakelijke motieven had, dan zal je dat (vaak/soms/meestal) ook wel met succes als bedrijfskosten kunnen behandelen en in mindering op het resultaat kunnen brengen (en dus 'aftrekken').

 

Het is echter wel zo dat het een stuk moeilijker is om te laten zien waarom je iets betaald hebt als je alleen een bankafschrift hebt met de naam van de ontvanger van het geld hebt.

Dan is het wel handig om tenminste een duidelijke omschrijving aan de betaling mee te geven, dus wat voor soort diensten je ingekocht hebt bijvoorbeeld.

 

 

 

Ja, als ik de kosten inboek dan zet ik er wel duidelijk bij hetgeen waarvoor de betaling is geweest.

 

Ik heb een online dienst (niet 100% digitaal), en heel vaak koop ik diensten online van particulieren gewoon mondeling via Skype en gaat de betaling via PayPal. <...> En als ik geen bon heb van een afgenomen dienst van een bedrijf buiten de EU?

Koop je nou van particulieren of van bedrijven?

 

 

Particulieren. Dat van bedrijven was gewoon een extra vraag in geval ik ooit in zo'n scenario terecht zou komen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.