• 0

Klant laat niks meer van zich horen

Beste,

Ik verkoop oa op maat gemaakte kado's.

 

Werk van thuis uit en heb geen webwinkel.

Bestellingen gebeuren via mail.

 

Begin oktober bestelde een Belgische klant 4 op maat gemaakte en gepersonaliseerde creaties die ze nodig had voor november aangezien ze dan zou bevallen. Ze zou de bestelling afhalen.

 

12 oktober was haar bestelling klaar, heb haar de foto gestuurd van het resultaat samen met de factuur waarbij ze de mogelijkheid had om de factuur over te maken of contant te betalen bij ophaling. Verder had ik nog gevraagd wanneer ze zou ophalen.

 

Dezelfde dag stuurde ze me terug dat ze het heel mooi vond en de vraag wanneer ze kon ophalen.

Na mijn antwoord heb ik verder niks meer van haar vernomen.

Zowel telefonisch als per mail krijg ik geen antwoord meer.

In mijn laatste mail heb ik nog voorgesteld om zelf te leveren aangezien ze hoogzwanger is of er misschien iets gebeurd is. Het antwoord blijft uit van haar kant.

 

Zolang ik niks van haar verneem kan ik niet oordelen maar ik krijg zo het vermoeden dat ze de bestelling niet meer wil.

 

Ik begrijp dat een gepersonaliseerde bestelling niet kan ontbonden worden maar als ik verder zoek bent u als ondernemer verplicht om de algemene voorwaarden mee te sturen vooraleer de koop definitief is.

Dit heb ik niet gedaan.

Betekent dit dat ik geen poot hem op te staan?

 

Wat kan ik doen?

Moet een eerste betalingsherinnering zowel per post als aangetekend? Ik begrijp dat ik die kosten ook niet mag aanrekenen aan de klant of ben ik mis?

Het gaat over handgemaakte geschenken. Een uurtarief kan ik daarover al niet vragen want dit zou niemand meer kopen.

Het gaat over een totaalbedrag van 100 euro waar ik anderhalve dag mee bezig ben geweest.

Als ik een eerste betalingsherinnering ook nog eens per post en aangetekend moet versturen blijven de kosten voor mij oplopen. Is een betalingsherinnering per mail ook rechtsgeldig?

 

Hopelijk kan iemand mij helpen zodat ik toch de bestelling op normale manier kan afhandelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Helaas is dit denk ik een harde les om in het vervolg een percentage vooraf te vragen voor de onkosten en om de kans te vergroten dat de klant zich aan hun woord houden. Want je hebt nu niet veel om op te staan.

 

Als je een eigen website hebt waar je die producten verkoopt kan je misschien dit werk wat je al hebt gemaakt, erop zetten zodat het nog enige waarde heeft.

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad een harde les en zal zeker in de toekomst een aanbetaling vragen.

 

Het moeilijke ervan is dat er overal wel verschillende meningen over zijn.

Ik heb mijn verhaal ook op andere forums geplaatst en daar beweren ze dat het toch een overeenkomst waar ze niet onderuit kan, zelfs zonder AV.

Link naar reactie
  • 0

Begin oktober bestelde een Belgische klant 4 op maat gemaakte en gepersonaliseerde creaties die ze nodig had voor november aangezien ze dan zou bevallen. Ze zou de bestelling afhalen.

Ben je als ondernemer actief in Nederland of België?

 

Op welke manier breng je jouw product in de markt? Hoe wordt het aanbod gedaan?

 

Hoe wordt dat aanbod geaccepteerd? Hoe is de bestelling geplaatst?

 

Is er enig bewijs van een aanbod, een aanvaarding, een overeenstemming, een overeenkomst?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een strijkservice, daar heb ik een website voor.

De geschenken ben ik begonnen als leuke extra.

Ik wilde niet extra investeren in een webwinkel.

Vroeg of laat krijg ik het te druk met de strijkservice en zal ik geen tijd meer hebben voor de geschenken.

 

Nu staan die geschenken wel met foto op de website en maak ik reclame via Facebook. Bestellingen gaan dus allemaal via email.

Link naar reactie
  • 0
Wat kan ik doen?

Moet een eerste betalingsherinnering zowel per post als aangetekend? Ik begrijp dat ik die kosten ook niet mag aanrekenen aan de klant of ben ik mis?

 

Als ik een eerste betalingsherinnering ook nog eens per post en aangetekend moet versturen blijven de kosten voor mij oplopen. Is een betalingsherinnering per mail ook rechtsgeldig?

 

Beste Deskat,

 

Gezien het beperkte geldelijke belang zou ik zelf een herinnering en een aanmaning zenden. En daarna afboeken helaas.

 

Je kunt deze documenten downloaden van onze website.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Ik begrijp dat een gepersonaliseerde bestelling niet kan ontbonden worden maar als ik verder zoek bent u als ondernemer verplicht om de algemene voorwaarden mee te sturen vooraleer de koop definitief is.

 

Dit ben ik nog nooit tegengekomen. Kun je laten zien waar dit staat?

 

Wat in elk geval zo is, is dat algemene voorwaarden pas gelden als ze voorafgaand aan of tegelijkertijd met de koop zijn aangeboden. Zonder AV heb je echter nog gewoon een overeenkomst en de volledige bescherming van de wet.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Dit ben ik nog nooit tegengekomen. Kun je laten zien waar dit staat?

 

Wat in elk geval zo is, is dat algemene voorwaarden pas gelden als ze voorafgaand aan of tegelijkertijd met de koop zijn aangeboden. Zonder AV heb je echter nog gewoon een overeenkomst en de volledige bescherming van de wet.

 

https://www.charlotteslaw.nl/2015/10/webwinkelrecht-wanneer-is-een-product-op-maat-gemaakt/

 

Mod edit: quote gefixt

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor telefoonnummer en e-mailadres heb je van deze klant?

 

Ik personaliseer ook goederen en dan is het toch wel zaak om na ontvangst van (volledige) betaling te verwerken. Dat recht heb je als ondernemer ook gewoon. Of je moet bewust dit risico willen lopen. Tussen afhaalklanten in het bijzonder zitten er die deze behandeling vereisen.

 

Je kunt nu twee dingen doen: het 'conflict' of 'misverstand' op de spits drijven (door bijvoorbeeld anoniem te gaan bellen, mails in de spamfolder?) of rustig afwachten, want jouw vordering blijft voorlopig wel bestaan. Misschien spelen er wel persoonlijke omstandigheden, dus dan zou ik als advies niet te scherp zijn nu je deze ruimte zelf geboden hebt.

 

Als je een adres hebt, kun je de gepersonaliseerde goederen ook voor een tientje met DHL opsturen. Je geeft daarmee 'iets' uit handen 'waar je toch niks meer aan hebt', maar je hebt wél geleverd. Dit laatste is een praktisch advies.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat voor telefoonnummer en e-mailadres heb je van deze klant? Ik personaliseer ook goederen en dan is het toch wel zaak om na ontvangst van (volledige) betaling te verwerken. Dat recht heb je ook gewoon. Of je moet bewust dit risico willen lopen.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik panikeerde te vroeg. Ze is vandaag haar bestelling kopen afhalen.

Ze had een zware week achter de rug dat ze nog geen tijd eerder had gevonden om te antwoorden. Hoe dan ook, ik ben helemaal blij.

 

Inderdaad klopt helemaal wat je zegt dat je dat recht hebt.

Het is tot nu toe altijd goed gegaan.

Deze keer ben ik wel goed geschrokken dat ik nu ook wel met een voorafbetaling ga werken.

Maar is dat wel zo dat je het volledige bedrag mag eisen op gepersonaliseerde artikelen? Voor zover ik weet mag je wettelijk een aanbetaling vragen van 50%.

 

Link naar reactie
  • 0
Voor zover ik weet mag je wettelijk een aanbetaling vragen van 50%.

Als afstandsverkoper, maar dat geldt volgens mij niet in geval van maatwerk. Correct me if I am wrong.

 

Lekker bezig ben jij trouwens als je wel twee reacties plaatst zonder het goede nieuws te melden dat het probleem opgelost is. :P :-K

 

Werk je bij de strijkservice uitsluitend met vooruitbetaling? Ik kan me voorstellen, dat daar ook klanten zijn die hun ingeleverde goederen niet blijken op te halen...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Medio oktober was het laatste contact met een klant die een geboortegeschenk bestelde voor een verwachte bevalling in november. Ik zou dan persoonlijk eind oktober omzichtig omgaan met "fatale" termijnen enzo.

 

Vlak voor, tijdens en meer in het algemeen rondom een bevalling kan van alles fout gaan.

Of juist goed gaan, maar dan niet volgens de planning.

Link naar reactie
  • 0

Was ik van plan hoor om het goede nieuws te melden ;D

Geen ervaring met een forum. Dat quoten ging ook al niet zo goed. :-\

 

Maar inderdaad, betaling gebeurt contant bij afhaling.

Vaste klanten kunnen gewoon overmaken. Nog nooit problemen gehad. Zou ook vreemd zijn mochten klanten hun kledij niet komen afhalen. Ligt toch wel helemaal anders dan die geschenken.

Link naar reactie
  • 0
Ligt toch wel helemaal anders dan die geschenken.

Lijkt mij van niet, maar dat is jouw bedrijfsrisico, niet mijn zorg.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Medio oktober was het laatste contact met een klant die een geboortegeschenk bestelde voor een verwachte bevalling in november. Ik zou dan persoonlijk eind oktober omzichtig omgaan met "fatale" termijnen enzo.

 

Vlak voor, tijdens en meer in het algemeen rondom een bevalling kan van alles fout gaan.

Of juist goed gaan, maar dan niet volgens de planning.

 

Was ook het eerste waar ik aan dacht dat er iets aan hand was.

Gelukkig is alles ok. Maar heb mijn les in ieder geval gehad. Die stress zal ik in de toekomst niet meer voorheben.

 

Link naar reactie
  • 0

Klanten vooruit laten betalen zal (veel) minder klanten geven. Je kan ook gewoon praktisch denken en de ervaring, klant is gewoon komen opdagen en heeft betaalt, ook eens voor de spiegel overdenken. De werkelijke schade zou de inkoopwaarde zijn geweest en wat tijd. Was het dit getob, en de tijd hier besteed door jou en enkele (dure) deskundigen waard?

 

Link naar reactie
  • 0

Dit ben ik nog nooit tegengekomen. Kun je laten zien waar dit staat?

 

https://www.charlotteslaw.nl/2015/10/webwinkelrecht-wanneer-is-een-product-op-maat-gemaakt/

 

In het gelinkte artikel staat niets over algemene voorwaarden. (Althans niets wat ik kan vinden door op 'voorw' te zoeken.)

 

Is dit de juiste link?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Ik begrijp dat een gepersonaliseerde bestelling niet kan ontbonden worden maar als ik verder zoek bent u als ondernemer verplicht om de algemene voorwaarden mee te sturen vooraleer de koop definitief is.

Het is een fabel dat de koop niet definitief is als de algemene voorwaarden niet zijn meegestuurd.

 

Het een heeft niets met het ander te maken. Algemene voorwaarden zijn niet eens verplicht. Als men wel met voorwaarden werkt, maar ze niet tijdig meestuurt, gelden ze niet, niet meer dan dat.

 

Ik ben benieuwd waar dat staat (als het al ergens staat, in ieder geval niet op de pagina van de link eerder hierboven gegeven.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat een gepersonaliseerde bestelling niet kan ontbonden worden maar als ik verder zoek bent u als ondernemer verplicht om de algemene voorwaarden mee te sturen vooraleer de koop definitief is.

Het is een fabel dat de koop niet definitief is als de algemene voorwaarden niet zijn meegestuurd.

Ik denk dat ze bedoelt dat als ze een beroep wil doen op haar algemene voorwaarden, ze begrijpt dat deze voorwaarden meegestuurd moeten worden voordat er een koop tot stand komt.

 

Het woord 'vooraleer' moet in de aangehaalde zin dus niet gelezen worden als constitutief vereiste, maar als tijdsaanduiding.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk is niet voldaan aan de informatieplicht bij een koop op afstand?

 

Dat is namelijk het geval als (a) bijvoorbeeld de voorwaarden waaronder (en de wijze waarop) de koper van het herroepingsrecht gebruik kan maken niet vóóraf zijn vermeld en (b) die wel zijn vermeld in niet of pas achteraf ter hand gestelde algemene voorwaarden.

 

In twee stappen dus, waarbij het meer draait om het niet tijdig informeren (de informatieplicht) dan om waar die informatie precies staat (in de algemene voorwaarden bijvoorbeeld).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.