• 0

aandelen als stille vennoot

Hallo,

 

ik heb een mondeling akkoord met de aandeelhouder (100%) over de overname van 51% van de aandelen van zijn bv.

 

Normaal maak je dan een overeenkomst en laat je deze passeren bij de notaris.

 

Op de korte termijn wil ik eerst 51% van de aandelen overnemen als stille vennoot,om dan later de officiele overdracht via de notaris te passeren.

 

Is het mogelijk om stille vennoot met 51% van de aandelen te worden?

 

grt

minda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Marco,

 

Ik wil de bv op korte termijn financieel en met kennis bij staan in ruil voor 51 % van de aandelen, maar dan wel anoniem in de begin periode omdat het conflicteerd met huidige werkzaamheden.

 

ik dacht dus stille vennoot te worden om in eerste instantie anoniem te blijven, of kan je ook gewoon een overeenkomst maken waarin je met elkaar de verkoop van 51 % van de aandelen afspreekt en de termijn van de overdracht vooruit schuift?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij notarieel 51 % van de aandelen overneemt, weten alleen de notaris, verkopende partij en de accountant, fiscus evt de bank ( als sprake is van een bancair krediet) dat jij de persoon of holding (als jouw holding de aandelen koopt) bent die deze aandelen in beheer heeft.. Bij kvk is niet zichtbaar wie de aandelen in bezit hebben als er sprake is van meerdere aandeelhouders.

Is dat voor jou "stil/anoniem" genoeg ?

 

Link naar reactie
  • 0

Het conflict met jouw huidige werkzaamheden wordt met dit alles niet opgelost. Hooguit tijdelijk of blijvend verhuld. Daar schuilt ongetwijfeld een risico in.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het conflict met jouw huidige werkzaamheden wordt met dit alles niet opgelost. Hooguit tijdelijk of blijvend verhuld. Daar schuilt ongetwijfeld een risico in.

 

Het mooie van een optie is dat je hem niet hoeft uit te oefenen, het is dus ook geen aandelenbezit maar een potentie.

 

Het conflict met huidige werkzaamheden zit m overigen meestal niet in het (toekomstig) aandelenbelang, maar in concurrerende werkzaamheden, kennis en/of contacten: en daar zit ook het risico....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Highio en Norbert. Een optierecht is marginaal beter dan een directe participatie. Maar de hoofdzaak/uitdaging is natuurlijk de verplichting en dat betreft vaak iets in de trant van "indirect betrokken bij of actief voor".

 

Analyseer de verplichting goed. Ze zijn vaak te breed opgesteld of hebben een slechte match met de echte business. Wat is de doelomschrijving van de huidige vennootschap, wat is jouw functieomschrijving, zijn de activiteiten of jouw functioneren veranderd sinds het beding is opgesteld. Slechts enkele vragen die een ander licht op destijds overeengekomen verplichting kunnen werpen. Met uitleg kan je vaak meer kanten op dan de meeste mensen denken.

 

Kijk vervolgens wat je verdedigbaar ergens anders kan doen. Is dat wel zo hetzelfde, kan je er geen andere invulling aan geven.

 

Of je gaat het gesprek aan met je huidige contractspartner, om maar iets heel geks te zeggen :-)

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.