• 0

lease-auto voor meewerkende partner in éénmanszaak

Ik heb een vraag over de inzet van een mogelijk eerdaags aan te schaffen leaseauto voor mijn (meewerkende) partner bij mijn éénmanszaak. Op internet kwam ik geen vergelijkbare onderwerpen cq antwoorden tegen, alleen een vergelijkbare vraag op een forum uit 2009 waar destijds helaas geen antwoord op gegeven is. Te lastig wellicht . . . ??

 

Situatie:

Mijn partner doet naast de administratie van mijn bedrijf ook bedrijfsinkopen en andere zakelijke "boodschappen". Ik betaal haar daar incidenteel voor (minder dan 5000 per jaar), haar uren zijn niet voldoende om te voldoen aan het urencriterium.

 

Nu is zij eigenlijk aan een nieuwe auto toe, waarbij ik door een collega zzp-er werd gewezen op een mogelijkheid die hij zelf al geruime tijd toepast.

 

Hij heeft een (2e) auto aangeschaft op kosten van de zaak, en verrekend de kosten en afschrijving in zijn boekhouding.

Die auto stelt hij beschikbaar aan zijn vrouw, waardoor zij een bijtelling krijgt over de auto.

Hij zelf heeft ook een zakelijke auto, waarvoor de bijtelling van deze auto bij zijn eigen aangifte wordt verrekend.

 

Nu lijkt mij dit een hele legitieme oplossing, maar accepteert de BD het bestaan van de 2e lease-auto welke door mijn éénmanszaak aan mijn partner ter beschikking is gesteld en waarvoor ze ook privé kilometers rijdt ??

 

Daarnaast vraag ik mij af, omdat ik zelf een leaseauto heb, of het mij is toegestaan de kilometers die mijn vrouw nu met haar eigen auto voor het bedrijf maakt, ook op te voeren als bedrijfskosten.

 

Is er iemand die hier een gefundeerde mening over kan geven?

Kortweg:

- kan een ZZP-er meerdere bedrijfsauto's hebben, en zo ja, hoe zit het met de bijtelling (hij kan moeilijk meer dan 1 auto tegelijk gebruiken)

- kan het ter beschikking stellen van een auto gezien worden als een vergoeding op zich?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
- kan een ZZP-er meerdere bedrijfsauto's hebben, en zo ja, hoe zit het met de bijtelling (hij kan moeilijk meer dan 1 auto tegelijk gebruiken).
Niet tegelijk, maar hij kan met elke auto afzonderlijk wel meer dan 500 kilometer per jaar rijden en dus geldt de bijtelling voor alle zakelijke auto's in bezit.

 

- kan het ter beschikking stellen van een auto gezien worden als een vergoeding op zich?
Dat is loon in natura, die daarmee - als je inderdaad de 5000 euro meewerkaftrek activeert - boven de 5000 euro uitkomt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.