• 0

Kan het simpeler? [rechtsvorm 50/50 holding]

Als kok heb ik een aantal recepturen ontwikkeld die smaakverstoring nabootsen. Het is de bedoeling dat deze door een tweede partij commercieel ingezet gaan worden.

 

Het commerciële concept heeft veel potentie en we hebben beide de bedoeling om te gaan samenwerken.

 

Ik wil graag het eigendomsrecht van de recepturen behouden en mijn compagnon maakt zich begrijpelijker wijs zorgen dat daarmee in de toekomst wellicht de continuïteit in het gedrang komt. Ik zou immers de recepturen kunnen verkopen aan een ander of deze bij een meningsverschil kunnen onttrekken.

 

Mijn compagnon heeft als voornemen om de commerciële exploitatie vorm te gaan geven in een BV.

 

De gedachte die ik heb om er voor te zorgen dat we kunnen samenwerken is als volgt:

 

Hij richt een werk BV op en ik een IP BV, deze twee brengen we samen onder een 50/50 holding. Waarin we afspraken maken over de verdeling van dividend. Wat mij betreft zou de "slicing pie" methode een goed model zijn.

 

De vragen die ik heb:

1. is dit een werkbaar model of zou het simpeler kunnen?

2. heeft iemand ervaring met de "slicing pie" methode en zouden we dit kunnen gebruiken?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er lopen hier een aantal zaken door elkaar.

 

- Intellecteel eigendom op recepturen valt onder auteursrecht. Jij claimt dat het jouw auteursrechten zijn. Dergelijke rechten kun je helaas niet officieel registreren.

 

- Samenwerken kan uiteraard wel. Jullie zetten samenwerking op papier en dat jij niet zomaar verder kan in een andere onderneming (non-concurrentie). Een samenwerkings/aandeelhoudersovereenkomst. Jullie spreken af dat jullie samenwerken en jij je receptuur in zal zetten en een geheimhoudingsbeding met bijv een boete. Wat brengt hij dan eigenlijk in? De intellectuele rechten blijven weliswaar bij jou zonder leveringsovereenkomst kunnen die niet worden overgedragen. Hij kan het wel proberen over te nemen, zo gaat dat nogal eens. Laat hem een storting in geld doen en jij jouw werkzaamheden inbrengen.

 

- 50/50 samenwerkingen kunnen tot issues leiden, dus spreek ook af hoe jullie tzt uit elkaar gaan en wie de rechten heeft/houdt.

 

Zou dat een optie zijn? Zeker ben je nooit met dit soort dingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.