• 0

Is Inkomstenbelasting een privé onttrekking

Als ZZP-er onttrek ik geld aan mijn onderneming om van te kunnen leven. Feitelijk een netto salaris. Bijvoorbeeld Euro 45.000,- per jaar. Vervolgens moet ik daar inkomstenbelasting over betalen en bijdrage ZVW. Gemakshalve 15.000 Samen 60.000 per jaar.

 

Die 60k noteer ik als privéonttrekking. Immers, inkomstenbelasting betaal ik als privé persoon over mijn inkomen, dus prive onttrekking. Maar is dat wel juist?

 

De verschuldigde belasting laat ik op mijn zakelijke rekening staan totdat het moet worden betaald aan de belastingdienst om te voorkomen dat ik er (over een deel) vermogensbelasting voor ga betalen.

Het voelt alsof zakelijk en prive hier door elkaar lopen, aangezien het saldo op mijn zakelijke rekening geen 'zakelijke' bestemming heeft. Misplaatst gevoel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vervolgens moet ik daar inkomstenbelasting over betalen en bijdrage ZVW.

Nee. Je moet helemaal geen inkomstenbelasting betalen over je onttrekkingen, je betaalt inkomsten belasting over je winst, ongeacht of en zo ja hoeveel je daarvan onttrekt.

 

inkomstenbelasting betaal ik als privé persoon over mijn inkomen, dus prive onttrekking. Maar is dat wel juist?

Ja dat is op zich juist. Het enige dat in jouw voorbeeld niet juist is is dat je dit niet berekent en betaalt over je netto privé onttrekkingen, maar over je totale winst : of je dus 0 onttrekt of 100.000,- maakt voor je inkomstenbelasting en ZVW bijdrage niet uit!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Die 60k noteer ik als privéonttrekking. Immers, inkomstenbelasting betaal ik als privé persoon over mijn inkomen, dus prive onttrekking. Maar is dat wel juist?
Inkomstenbelasting betaal je over de winst van je onderneming. Wat overblijft kan je geheel of gedeeltelijk privé gebruiken of in de zaak laten zitten.

 

De verschuldigde belasting laat ik op mijn zakelijke rekening staan totdat het moet worden betaald aan de belastingdienst om te voorkomen dat ik er (over een deel) vermogensbelasting voor ga betalen.

Het voelt alsof zakelijk en prive hier door elkaar lopen, aangezien het saldo op mijn zakelijke rekening geen 'zakelijke' bestemming heeft. Misplaatst gevoel?

Tot op zekere hoogte een misplaatst gevoel. Dat parkeren van een bepaald bedrag op je zakelijke rekening of in je zakelijke kluis gedurende een bepaalde tijd is een beetje een grijs schemergebied. Zolang de Belastingdienst niet gaat klagen, gewoon in de zaak laten zitten. Echter, een miljoen op je zakelijke rekening parkeren zonder daarmee een zakelijk doel na te streven, zal door de Belastingdienst niet snel worden geaccepteerd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

dank voor de snelle reacties. Inderdaad, belasting natuurlijk over winst, niet over onttrekkingen. Helemaal gelijk.

 

Er is wel een grijs gebied, wat ik ervaren heb; Door IB te betalen van mijn 'zakelijke' rekening, in plaats van de privé spaarrekening, waardoor het EV te laag werd en ik geen maximale FOR mocht toepassen, waardoor de winst hoger werd. Bovendien moest ik meer vermogensbelasting betalen ...

 

Dus ja, belasting wordt berekend over de winst, maar prive onttrekkingen hebben daar wel degelijk invloed op.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ja, belasting wordt berekend over de winst, maar prive onttrekkingen hebben daar wel degelijk invloed op.

 

Je hebt uiteraard gelijk, maar dit geldt alleen als je eigen vermogen door de onttrekkingen te laag wordt. Wie niet alles onttrekt en daarmee een redelijke zakelijke buffer opbouwt heeft dat probleem niet en betaalt bovendien over dat zakelijke eigen vermogen geen vermogensrendement-heffing.

 

Voor starters is het een probleem aan het begin dat zich hopelijk na verloop van tijd oplost.

 

Wel goed trouwens om nu ook de situatie van een te laag zakelijk eigen vermogen te belichten in relatie tot de oudedagsreserve. Het afgelopen jaar ging de discussie op HL juist vaak over een te hoog (en daardoor onzakelijk) eigen vermogen: maar dat is uiteraard niet iedereen gegeven, en zeker starters niet: die beginnen meestal met buffer 0 en moeten deze langzaam zien op- en uit te bouwen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Er is wel een grijs gebied, wat ik ervaren heb; Door IB te betalen van mijn 'zakelijke' rekening, in plaats van de privé spaarrekening, waardoor het EV te laag werd en ik geen maximale FOR mocht toepassen, waardoor de winst hoger werd.
Inzake de FOR zijn de regels duidelijk, daar is niets grijs aan. Bovendien is het een slechts verschuiving van de winst en daarmee ook van de inkomstenbelasting.

 

Bovendien moest ik meer vermogensbelasting betalen ...
Kan zijn, maar dat komt slechts ter sprake wanneer u geld van uw zakelijke rekening naar uw privé-rekening overhevelt. Zie ook mijn eerdere antwoord.

 

Dus ja, belasting wordt berekend over de winst, maar prive onttrekkingen hebben daar wel degelijk invloed op.
"Het vormen van de oudedagsreserve heeft tot gevolg dat de belastingheffing wordt verschoven naar de toekomst. In de jaren dat u een deel van de winst toevoegt aan uw oudedagsreserve, betaalt u minder belasting. Op enig moment valt deze reserve weer vrij en behoort de afname geheel tot uw winst. U betaalt dan meer belasting. "

 

De FiscaleOudedagsReserve is een fiscaal wangedrocht / een fiscale tikkende tijdbom / een tijdelijk spaarpotje die veel te vaak voor de verkeerde (privé)zaken wordt gebruikt. Gelukkig zit er nog wel een krakkemikkige rem op in de vorm van een zakelijk Eigen Vermogen. Het is lang wachten op een Regering die het aandurft om de FOR af te schaffen.

 

Met de vriendelijke groten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.