• 0

Opzetten van productlijn / Van eenmanszaak naar BV

Beste forumleden,

 

Ik heb sinds een aantal jaar een eenmanszaak in de techniek en ben bezig met het opzetten van een productlijn van apparaten. De eerste modellen zijn geen commercieel succes geworden, maar recent is de doorbraak toch gekomen.

 

Het recente succes is financieel nog niet enorm. Ik zou bijvoorbeeld nog niet denken om de overstap te maken naar BV. Ik begrijp dat je als DGA minstens 45000 per jaar jezelf moet uitkeren. En dan moet je nog 150.000 winst overhouden om werkelijk belastingvoordeel te hebben. Daar kom ik nog lang niet aan. En het is ook de vraag of dat de komende jaren ueberhaupt gaat gebeuren.

 

Echter is het zo dat ik als ontwikkelend ondernemer in een BV naast de WBSO ook van de RDA gebruik mag maken. Mijn belastingadviseur claimt dat dit wel een reden is om de overstap te maken. Maar dit advies is natuurlijk niet onpartijdig. Er is natuurlijk een enorme papierwinkel mee gemoeid.. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Is het echt wel vestandig om deze zet te maken, puur op basis van de RDA?

 

Thanks!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn belastingadviseur claimt dat dit wel een reden is om de overstap te maken.

(...)

Is het echt wel vestandig om deze zet te maken, puur op basis van de RDA?

Als je die adviseur dat nu eens praktisch uit laat werken tot verschillende scenario's, specifiek voor jouw situatie, met kosten/opbrengsten/kansen/risico's, dan kun je een goed gefundeerde keuze maken die los staat van meningen van hem of ons.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Echter is het zo dat ik als ontwikkelend ondernemer in een BV naast de WBSO ook van de RDA gebruik mag maken. Mijn belastingadviseur claimt dat dit wel een reden is om de overstap te maken. Maar dit advies is natuurlijk niet onpartijdig. Er is natuurlijk een enorme papierwinkel mee gemoeid.. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Is het echt wel vestandig om deze zet te maken, puur op basis van de RDA?
Niet correct ... Zowel ondernemingen voor de vennootschapsbelasting als ook ondernemers voor de inkomstenbelasting die de WBSO-subsidie aanvragen, kunnen de RDA-subsidie aanvragen. Andersom gaat echter niet. Als er geen gebruik wordt gemaakt van de WBSO-subsidieregeling, dan kan er ook geen RDA-subsidie worden aangevraagd.

 

Overigens is per 1 januari 2016 is de RDA-subsidieregeling met de WBSO-subsidieregeling samengevoegd. Dat scheelt weer extra papierwerk.

 

Voor meer informatie: Publicaties WBSO.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Ik begrijp dat je als DGA minstens 45000 per jaar jezelf moet uitkeren.

Nee, het minimum is 0

 

En dan moet je nog 150.000 winst overhouden om werkelijk belastingvoordeel te hebben.
Dat bedrag klopt niet, en "belastingvoordeel" is niet het enige - en wellicht voor jou ook zeker niet het belangrijkste! - motief om je eenmanzaak om te zetten naar een BV.

 

Analoog aan en in aanvulling op Ron: zoek een goede adviseur die je de belangrijkste afwegingen, voordelen en nadelen van diverse scenario's kan uitleggen zonder kokervisie of beperking tot alleen fiscale motieven.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Niet correct ... Zowel ondernemingen voor de vennootschapsbelasting als ook ondernemers voor de inkomstenbelasting die de WBSO-subsidie aanvragen, kunnen de RDA-subsidie aanvragen.

 

Als IB ondernemer moet je dan wel werknemers hebben.

Heb eerder dit jaar als ZZP'er een WBSO aanvraag ingediend, en kreeg toen geen mogelijkheid om RDA aan te vragen.

 

Heb het nog even nagekeken.

Vul je op het formulier in dat je aanvraagt voor "werknemers en zelfstandigen" dan krijg je daaronder inderdaad een vraag over hoe je de vergoeding van de overige kosten wilt hebben. Maar niet als je alleen voor "zelfstandigen" aanvraagt. Kan dan nergens je kosten opgeven.

wbso.thumb.png.6d7424aa3225062a8ce29934a1b4492d.png

Link naar reactie
  • 0

Niet correct ... Zowel ondernemingen voor de vennootschapsbelasting als ook ondernemers voor de inkomstenbelasting die de WBSO-subsidie aanvragen, kunnen de RDA-subsidie aanvragen.

 

Als IB ondernemer moet je dan wel werknemers hebben. Heb eerder dit jaar als ZZP'er een WBSO aanvraag ingediend, en kreeg toen geen mogelijkheid om RDA aan te vragen.

 

Heb het nog even nagekeken.

Vul je op het formulier in dat je aanvraagt voor "werknemers en zelfstandigen" dan krijg je daaronder inderdaad een vraag over hoe je de vergoeding van de overige kosten wilt hebben. Maar niet als je alleen voor "zelfstandigen" aanvraagt. Kan dan nergens je kosten opgeven.

Correct ... Dat is het verschil tussen de oude (vóór 2016) en de nieuwe (vanaf 2016) WBSO-regeling.

 

Oude regeling: Belastingplichtige ondernemers: zelfstandige verricht zelf S&O

Bent u zelfstandige? Drijft u een onderneming in de zin van de inkomstenbelasting? Én verricht u zelf 500 uren of meer S&O in een kalenderjaar? Dan kunt u in aanmerking komen voor een aftrek S&O. Deze zelfstandigen worden S&O-belastingplichtigen genoemd. Een zelfstandige die meerdere ondernemingen (mede) drijft en in die ondernemingen S&O verricht, kan meerdere aanvragen indienen.

 

Nieuwe regeling: Als zelfstandige kunt u geen kosten en uitgaven opvoeren en niet voor het forfait kiezen. Bent u zelfstandige maar heeft u ook nog personeel in loondienst dat S&O verricht? Dan kunt u voor uw personeel als inhoudingsplichtige ook WBSO aanvragen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal geloof ik het wel, maar een eenmanszaak omzetten in een BV kan niet zomaar. Indien je veel lopende contracten hebt moeten die overgedragen worden

Hmmm... van een juridisch onderlegd persoon verwacht ik iets meer :).

Zoals bijvoorbeeld:

Een eenmanszaak kan ruisend of geruisloos worden ingebracht in een BV. De wijze waarop heeft zowel fiscale consequenties als gevolg voor zaken als contracten en lopende verplichtingen (garantie en aansprakelijkheden bijvoorbeeld). Sommige contracten - zoals personeel - gaan over op de nieuwe rechtsvorm ongeacht de wijze van inbreng.

 

soort activa passiva transactie.

Dat is dus een keuze

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, ik begrijp je comments. Geruisloze inbreng is fiscaal en heb ik geen enkel verstand van vanuit mijn vak. Bij een overgang van onderneming kan het inderdaad zo zijn dat het personeel mee overgaat.

Bij een omzetting van een eenmanszaak naar een BV is dat met gewone contracten niet automatisch het geval. Een contractsovername van een persoon naar een BV gaat niet automatisch. Heeft mede te maken dat er bij een BV minder zekerheden kunnen zijn (geen geld). Ik weet, denk ik althans ;-) dat uit mijn praktijk. Ik vermoed dat jij fiscalist/belastingadviseur bent. Daar ligt het wellicht anders. Naast contractsovername kun je ook nog te maken krijgen met change of control bepalingen. Maar goed ik wil niet de strijd aangaan. Ik vind het uitwisselen van dit soort dingen erg leuk. Ik dacht ik neem eens een kijkje en wellicht kan ik wat toevoegen. Alle respect voor andere inzichten hoor. Dat is ook een beetje eigen aan dit vak geloof ik. Dank in ieder geval voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0
Ik vermoed dat jij fiscalist/belastingadviseur bent.

Risicotechnisch adviseur, maar daarmee schuur ik automatisch dicht tegen fiscalisten en juristen aan, en je pakt her en der wel eens wat op :)

 

Ik dacht ik neem eens een kijkje en wellicht kan ik wat toevoegen. Alle respect voor andere inzichten hoor. Dat is ook een beetje eigen aan dit vak geloof ik.

Jij ook dank voor je toevoegingen, en welkom op Higherlevel!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Om de vraag goed te kunnen beantwoorden is meer informatie nodig. Bijvoorbeeld de totale verwachte R&D-kosten voor de komende jaren en de verwachte omzet/winst. Is de topic starter nog een start-up?

 

Houd er ook rekening mee dat de WBSO het ticket is voor de Innovatiebox. Op lange termijn kan het dus zeker verstandig zijn om nu al een bv op te richten!

 

M.b.t. het loon van de DGA geldt voor starters in 2017 het volgende:

"...In het Belastingplan voor 2017 is een verruiming voor innovatieve startups opgenomen om het salaris lager vast te stellen. Het belastbaar loon van de DGA van een innovatieve startup mag dan vastgesteld worden op het wettelijk minimumloon.

 

Het wettelijk minimumloon per 1 juli 2016 is € 1.537,20 bruto per maand. Op jaarbasis inclusief vakantiegeld is dit € 19.922 in plaats van € 44.000 als standaard gebruikelijk loon. Het wettelijk minimumloon wijzigt regelmatig."

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.