• 0

Voorraadwaardering

Ik fok honden en heb deze als voorraad op de balans gezet. Het is erg lastig om een waarde te koppelen en helemaal een restwaarde aangezien dat zo raar klinkt.

De laatste jaren ben ik flink gegroeid qua het aantal fokhonden dat ik bezit en daardoor ook het aantal pups dat ik heb verkocht.

Mijn vraag is nu eigenlijk of ik de voorraad zomaar kan verhogen zonder dat de belastingdienst komt kijken en welke waarde ik nu moet koppelen aan mijn honden.

De waarde van een teef die nog vijf nesten mag gaan krijgen had ik eerst gezet op 5.000 euro en dan ieder jaar verminderd met 1.000 euro.

Nu denk ik dat de waarde eigenlijk gelijk moet zijn aan de verkopen van de pups. Als voorbeeld krijgt mijn hond vijf jaar lang elk jaar een nest van 10 pups die ik verkoop voor 1.000 euro per stuk. Is de waarde van mijn hond dan het eerste jaar (voordat zij pups heeft gekregen) 50.000 euro, het tweede jaar (nadat zij 10 pups heeft gekregen) 40.000 euro, het derde jaar 30.000 euro, etc?

De voorraadwaardering is van belang voor mijn ondernemingsvermogen die ik wil opwaarderen ivm een hypotheek.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is goed koopmansgebruik om de voorraad te waarderen tegen kostprijs of lagere marktwaarde.

M.a.w.: Wat het je gekost heeft om de honden te "verwerven" of, indien dat lager is, wat je er voor kan krijgen bij verkoop.

 

Maar niet op marktwaarde als dat hoger is dan kostprijs. Want dan zou je ongerealiseerde winsten in je cijfers opnemen en dat is géén goed koopmansgebruik.

 

Link naar reactie
  • 0

Ken je als fokker voorbeelden van honden (teven) die ooit voor 50.000, 40.000 of 30.000 euro als uit het voorbeeld verkocht zijn?

 

En wat moet een goede reu dan wel niet waard zijn? ;)

 

Tweede manco in de gedachtengang zijn de kosten voor onderhoud die lijken te ontbreken.

 

De voorraadwaardering is van belang voor mijn ondernemingsvermogen die ik wil opwaarderen ivm een hypotheek.
Oh, werkt dat dan zo...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is nu eigenlijk of ik de voorraad zomaar kan verhogen zonder dat de belastingdienst komt kijken en welke waarde ik nu moet koppelen aan mijn honden.

Het zou een mooie janboel worden als iedereen zomaar zelf een waarde ergens aan kan toekennen om cijfers op te krikken. Ook de Belastingdienst schrijft dat je voorraden in de regel moet waarderen tegen de kostprijs. Als je een hond opeens voor 50.000 euro in de boeken zet en je krijgt controle, dan zal heel snel blijken dat je voorraad geen pas houdt met je inkoop.

 

De voorraadwaardering is van belang voor mijn ondernemingsvermogen die ik wil opwaarderen ivm een hypotheek.

Ik mag hopen dat de bank ook iets verder kijkt en een accountantsverklaring eist. En dan nog, als achteraf blijkt dat je onjuiste cijfers hebt verstrekt kan de bank je vast om de oren slaan met kleine lettertjes. En dan heb je een probleem, want dat huis is dan waarschijnlijk al gekocht...

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan duidelijk, de totale opbrengst die wordt verwacht kan niet als voorraad worden meegenomen!

 

Als ik een fokteef koop voor 15.000 euro dan kan ik deze wel gedurende haar vijf nesten op 15.000 euro blijven houden en dus niet per gekregen nest omlaag moeten waarderen?

 

Als ik van de bewuste fokteef een pup aan wil houden voor de toekomst heeft deze geen kostprijs, maar kan ik dan dezelfde waarde aanhouden als die van haar moeder?

 

Tot dusver allemaal bedankt! In ieder geval heb ik meer verstand van honden dan van boekhouden ;)

Link naar reactie
  • 0

Als ik van de bewuste fokteef een pup aan wil houden voor de toekomst heeft deze geen kostprijs, maar kan ik dan dezelfde waarde aanhouden als die van haar moeder?

 

Als je 'fokteef' (bijvoorbeeld) 4 pupjes krijgt, is de kostprijs van je nest niet ineens anders geworden.

 

Dan heb je dus 5 hondjes die (samen!) 15.000,- gekost hebben.

 

Je wil toch niet (hoop ik!) beweren dat dan je voorraad ineens 75.000,- waard is geworden? Want dan heb je dus zomaar 60.000,- winst gemaakt en ben je dan ook (zoiets als) 20.000-30.000,- aan belasting verschuldigd.

Lijkt mij niet zo handig (en zoals gezegd: zeker geen goed koopmansgebruik).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.