• 0

Bijtelling elektrische auto's in 2019

Ik ben me aan het oriënteren voor een opvolger van mijn zakelijke Volvo V60 PIH. Die heb ik nu 54 maanden met veel plezier en 0% gereden, maar over 6 maanden houdt dat laatste toch echt op. :( Een van de opties is volledig elektrisch te gaan rijden, bijvoorbeeld een Tesla.

 

Er is en gaat nogal wat veranderen in de wet die de korting op de bijtelling regelt. Zo stond er tot 31 december 2016 in artikel 3.20 lid 15a:

15 Na een vervanging van de CO2-uitstootgrenzen in het tweede lid, blijft met betrekking tot een auto:

 

a. die na 30 juni 2012 voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister: voor een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister, de verlaging van toepassing ingevolge de begrenzingen die golden op de datum van de eerste tenaamstelling in het kentekenregister, en voor direct daaropvolgende periodes van telkens 60 maanden, de verlaging ingevolge de begrenzingen zoals die gelden op de laatste dag van de direct daaraan voorafgaande periode van 60 maanden;

 

Dat is vrij duidelijk en biedt 60 maanden zekerheid. Per 1 januari 2017 is dit vervangen door lid 11:

11. Na de eerste wijziging van de CO2-uitstootgrens of het percentage in het tweede lid na de datum van eerste toelating van de auto, is voor een periode van 60 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van eerste toelating, de verlaging, bedoeld in het tweede lid, van toepassing overeenkomstig de bepalingen die gelden direct voorafgaand aan die wijziging.

 

En in 2019 gaat voor de korting op de bijtelling een maximum gelden:

 

ARTIKEL 3)

De Wet inkomstenbelasting 2001 wordt met ingang van 1 januari 2019 als volgt gewijzigd:

 

Artikel 3.20, tweede lid, komt te luiden:

2. De onttrekking, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op jaarbasis verlaagd met 18% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is, met dien verstande dat het bedrag van de verlaging ten hoogste € 9.000 bedraagt indien de auto niet wordt aangedreven door een motor die kan worden gevoed met waterstof.

 

Heeft iemand al uitgezocht (belastinginspecteur een brief gestuurd?) of het maximeren van de korting tot € 9.000 in 2019 ook van toepassing is op auto's die in 2017 of 2018 zijn aangeschaft? De wettekst uit 2016 lijkt me helder, maar die van 2017 lijkt ruimte te bieden om dit als nog aan te passen omdat de CO2-uitstootgrens of het percentage niet worden aangepast.

 

Kortom: als ik nu een Tesla koop van € 100.000, hoeveel is mijn bijtelling dan in 2019?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jij verwijst naar een oud voorstel, in de officiële publicatie (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-275.html) staat:

5. Het tweede lid komt te luiden:

 

2. De onttrekking, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op jaarbasis verlaagd met 18% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is.

Het maximum van 9000 is daar geschrapt.

Link naar reactie
  • 0

Nee, in jouw link staat hetzelfde:

ARTIKEL III

 

De Wet inkomstenbelasting 2001 wordt met ingang van 1 januari 2019 als volgt gewijzigd:

 

A

 

Artikel 3.20, tweede lid, komt te luiden:

 

2. De onttrekking, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op jaarbasis verlaagd met 18% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is, met dien verstande dat het bedrag van de verlaging ten hoogste € 9.000 bedraagt indien de auto niet wordt aangedreven door een motor die kan worden gevoed met waterstof.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Anders gezegd: bijtelling vol elektrisch wordt 4% tot 50k cataloguswaarde en 22% daarboven.

 

 

Maar ik ben ook bang dat rvdb het goed leest dat dit dus ook geldt voor auto's aangeschaft voor 1/1/2019. Ik zie in ieder geval nergens reden om dat niet zo te begrijpen. In de Memorie van Toelichting staat glashard:

Voor nulemissieauto’s in 2019 en 2020 is de korting niet van toepassing op het deel van de waarde van de auto boven € 50.000, tenzij de motor van de auto wordt aangedreven door waterstof.

Nee, in jouw link staat hetzelfde:

Oh, sorry. #needmorecoffee

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, in jouw link staat hetzelfde:

Oh, sorry. #needmorecoffee

 

Anders gezegd: bijtelling vol elektrisch wordt 4% tot 50k cataloguswaarde en 22% daarboven.

 

 

Maar ik ben ook bang dat rvdb het goed leest dat dit dus ook geldt voor auto's aangeschaft voor 1/1/2019. Ik zie in ieder geval nergens reden om dat niet zo te begrijpen. In de Memorie van Toelichting staat glashard:

Voor nulemissieauto’s in 2019 en 2020 is de korting niet van toepassing op het deel van de waarde van de auto boven € 50.000, tenzij de motor van de auto wordt aangedreven door waterstof.

Nergens staat dat het gaat om de datum tenaamstelling of aankoop.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De verwijzing naar 60 maanden staat er gelukkig nog wel in maar dan onder artikel 13bis van de wet loonbelasting. In de wet IB wordt daar weer naar verwezen

Thanks.. En hoewel de bijna regeling overal zegt dat het enkel geldt voor auto's op naam gesteld voor of in 2016, blijkt volgens mij uit het samenstel van toekomstige wetswijzigingen dat de 60maanden regel blijft gelden. Het dossier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/34391 leest niet heel makkelijk ;)

Link naar reactie
  • 0

In artikel 13bis lid 18 van de Wet op de Loonbelasting staat hetzelfde als in artikel 3.20 lid 11 van de Wet op de Inkomstenbelasting. Het probleem is dat op 1 januari 2019 het CO2-uitstootgrens of het bijtellingspercentage niet wordt aangepast maar er een absoluut maximum op wordt gezet. Daar beschermen deze artikelen niet tegen. De tekst uit 2016 wel, vandaar dat die auto's ook worden genoemd in de overgangsregeling.

 

@StevenK: waaruit maak je op dat in 2019 de maximale korting op de bijtelling van €9.000 niet geldt voor auto's aangeschaft in 2017 of 2018?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In artikel 13bis lid 18 van de Wet op de Loonbelasting staat hetzelfde als in artikel 3.20 lid 11 van de Wet op de Inkomstenbelasting. Het probleem is dat op 1 januari 2019 het CO2-uitstootgrens of het bijtellingspercentage niet wordt aangepast maar er een absoluut maximum op wordt gezet. Daar beschermen deze artikelen niet tegen. De tekst uit 2016 wel, vandaar dat die auto's ook worden genoemd in de overgangsregeling.

 

@StevenK: waaruit maak je op dat in 2019 de maximale korting op de bijtelling van €9.000 niet geldt voor auto's aangeschaft in 2017 of 2018?

Omdat er staat dat de bijtelling van toepassing blijft zoals lid 2 gold op het moment van eerste toelating, terwijl ook uit de kamerstukken blijkt dat het de bedoeling is van de wetgever op dit zekerheid te bieden gedurende 60 maanden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.