• 0

Zzp'er met kleine webshop, retouren los op marktplaats verkopen

Hoi,

 

Ik heb sinds een jaar een kleine webshop waarbij ik af en toe producten retour gezonden krijg. Deze producten zijn doorgaans nog prima te gebruiken, maar de verpakking van de artikelen is niet altijd mooi meer. Hierdoor wil ik deze niet nogmaals als nieuw verkopen. Klanten krijgen altijd hun gehele aankoopbedrag terug, en dit verwerk ik ook allemaal netjes in m'n boekhouding.

 

Nu dacht ik deze retourproducten eerst via m'n eigen webshop tegen een lagere vraagprijs aan te bieden maar dit is mij toch niet bevallen. De combinatie van kwaliteitsproducten + hoge klantenservice die ik met m'n shopje hanteer blijkt niet zo goed samen te gaan met het aanbieden van tweedehands artikelen. Daarom wil ik deze producten tegen een mooi prijsje los op marktplaats gaan zetten met mijn prive account, dus dat de naam van mijn zzp bedrijfje hier niet aan verbonden zal zijn.

 

Nu vraag ik me alleen af hoe ik dit op zo een manier kan doen dat het boekhoudkundig en belastingtechnisch allemaal klopt. Ik kan zo nl geen factuur naar de marktplaatskoper sturen. Kan iemand mij hierin op weg helpen? Ik hoef geen winst te maken, maar nu staan die retourspulletjes hier maar te verstoffen dus ik wil er vanaf met liefst zo weinig mogelijk verlies.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je dit al eens bekeken?

https://www.coolblue.nl/klantenservice/232/alle-informatie-over/tweedekans.html

 

In feite doet Coolblue wat jij ook doet. Mensen accepteren dit doordat Coolblue dit heel cool communiceert. Ze zijn er open en eerlijk over als in: 'Ja, er is wat anders aan dit product. Dit is wat er aan de hand is en daarom bieden we het tegen deze prijs aan.'

 

En vervolgens geven ze de mensen de keuze. Een win-winsituatie. De klant krijgt nog steeds een goed werkend product tegen een voordelige prijs. En Coolblue blijft er niet mee zitten.

 

En mbt Marktplaats. Je kunt het als persoon daar presenteren en dan gewoon administratief als bedrijf een factuur sturen. Dat is meer boekhoudtechnisch voor jouw bedrijf interessant (en nodig) dan dat het die klant van marktplaats interesseert.

 

Oftewel: via marktplaats bied je het aan als persoon (communiceer je als persoon), in werkelijkheid is dit dus een bedrijf. Check wel ff de spelregels van marktplaats of dit is toegestaan. Ik vermoed van wel.

 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
  • 0

Coolblue deed dat eerst ook via marktplaats en is pas later de tweedekansjes via hun eigen site gaan aanbieden.

 

En idd, goed communiceren zodat de gewekte verwachtingen kloppen is heel belangrijk.

En wat ook bijdraagt: coolblue laat je de tweedekansjes nog steeds gratis retourneren.

 

Ik heb zelf ook op deze manier retour genomen producten opnieuw aangeboden en ben nog steeds tevreden dat ik dat zo ben gaan doen.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
Nu vraag ik me alleen af hoe ik dit op zo een manier kan doen dat het boekhoudkundig en belastingtechnisch allemaal klopt. Ik kan zo nl geen factuur naar de marktplaatskoper sturen. Kan iemand mij hierin op weg helpen? Ik hoef geen winst te maken, maar nu staan die retourspulletjes hier maar te verstoffen dus ik wil er vanaf met liefst zo weinig mogelijk verlies.

 

Je mag meerdere handelsnamen gebruiken. Je mag meerdere factuurnummerreeksen gebruiken (zolang elke reeks intern maar klopt). Als je aan consumenten levert, hoef je overigens geen factuur uit te reiken, een betalingsbewijs volstaat (al kan een factuur gemakkelijker zijn als je daar al een systeem voor hebt). Deze verkopen boek je exact hetzelfde als je andere verkopen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee!

 

Ik wist inderdaad dat coolblue 't ook zo doet op z'n website, zo kwam ik aanvankelijk ook op 't idee haha. Maar helaas werkte dat bij mij niet goed waardoor ik in verhouding er gewoon te veel tijd aan moest besteden. Dan liever een advertentie op mp, duidelijke productfoto's en omschrijvingen. Mensen laten bieden en eventuele berichtjes doorlezen en beantwoorden op tijden dat 't mij uitkomt :).

 

Goed om te weten dat ik verschillende handelsnamen en factuurnummerreeksen kan gebruiken. Dan ga ik gewoon een tweede MPfactuurreeks starten met gebruik van m'n priveaccount. Hou ik 't voor mijzelf mooi gescheiden, en kan ik 't in m'n boekhoudpakket weer overzichtelijk samenvoegen.

 

Heel erg bedankt :D!

Link naar reactie
  • 0

Coolblue deed dat eerst ook via marktplaats en is pas later de tweedekansjes via hun eigen site gaan aanbieden.

 

En idd, goed communiceren zodat de gewekte verwachtingen kloppen is heel belangrijk.

En wat ook bijdraagt: coolblue laat je de tweedekansjes nog steeds gratis retourneren.

 

Ik heb zelf ook op deze manier retour genomen producten opnieuw aangeboden en ben nog steeds tevreden dat ik dat zo ben gaan doen.

Zag ook Coolblue actief op marktplaats, nu niet meer. Vanwege de te hoge kosten of lage conversie?

 

Link naar reactie
  • 0
Goed om te weten dat ik verschillende handelsnamen en factuurnummerreeksen kan gebruiken. Dan ga ik gewoon een tweede MPfactuurreeks starten met gebruik van m'n priveaccount. Hou ik 't voor mijzelf mooi gescheiden, en kan ik 't in m'n boekhoudpakket weer overzichtelijk samenvoegen.

 

De belastingdienst stelt als eis dat je je handelsnaam bij de KvK inschrijft als je die op een btw-factuur wil vermelden. Het inschrijven van een tweede handelsnaam is overigens gratis bij de KvK. Doe je dat niet, dan moet je de juridische naam van je onderneming op je facturen gebruiken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Een tweede handelsnaam kan wel praktisch zijn als je niet direct een associatie wilt tussen je hoofdwinkel en de restverkoop op marktplaats. Bedenk wel dat die link vrij eenvoudig te vinden is via bijvoorbeeld het handelsregister, maar de gemiddelde consument zal dat mogelijk niet doorhebben.

 

Overigens is wel de vraag of je nog garantie moet leveren op dergelijke producten - de kans daarop lijkt me aanzienlijk gezien de verkoop toch bedrijfsmatig is, al laat je het voorkomen alsof je particulier bezig bent op marktplaats. Of dat een probleem is hangt nogal af van de aard van de producten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.