• 0

Eenmanszaak sluiten met website

Hallo allemaal,

 

Zo'n 4 jaar geleden ben ik begonnen met een website waar personen en bedrijven hun huur huis op kunnen plaatsen. Hiervoor vraag ik een 'abonnementsprijs' voor een x aantal maanden. Hiervoor heb ik een eenmanszaak opgericht.

 

Echter heb ik niet veel tijd en zin meer voor de website en wil ik mijn eenmanszaak sluiten. Ik heb al begrepen van mijn boekhouder dat ik stakingkosten moet gaan betalen. Prima.

 

Wordt na het sluiten van mijn onderneming de website mijn prive eigendom? Zo ja, moet ik daarover nog belasting betalen? Zo ja, hoe wordt bepaalt hoeveel de website waard is?

 

Af en toe worden en nog wel abonnementen afgesloten, kan ik dat nog blijven doen na het sluiten van mijn onderneming en die inkomsten gewoon opgeven bij mijn prive belastingaangifte?

 

Mvg,

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De website wordt dan inderdaad privé eigendom. Je zou kunnen stellen dat hij dat nu eigenlijk al is, aangezien je een eenmanszaak hebt. Daarmee is privé en zakelijk eigenlijk niet echt gescheiden.

Je hoeft niet nog een keer belasting daarover te betalen.

 

Mag ik vragen waarom je je eenmanszaak wilt staken als je de website nog wel online wilt houden en zelfs verwacht nog abonnementen te verkopen via de site? Lijkt mij dat je dan net zo goed je eenmanszaak kan laten bestaan?

Link naar reactie
  • 0

Of waarom zou je andersom niet proberen om de website (lokaal) te verkopen als er een zekere omzet is? Mogelijk ziet een opvolger wel potentie!? Dan is de zaak voor jou volledig afgerond en kun je je richten op andere bezigheden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag Marco

 

De overgang van onderneming naar resultaat uit overige werkzaamheden levert voor de inkomstenbelasting een afrekening op. Als dat gebeurt moet je de stakingswinst bepalen.

 

Dat is de optelsom van stille reserves (waarde van bezittingen die in de vrije markt hoger is dan de waarde volgens jouw boekhouding) plus goodwill plus fiscale oudedagsreserve plus desinvesteringsbijtelling.

 

Als ik aanneem dat alleen de website waarde heeft dan is de vraag dus hoeveel waarde. Dat zal vooral afhangen van de toekomstig verwachte winst in verhouding tot de tijd die je er aan spendeert. En eventueel (4 jaar geleden kan betekenen dat je destijds investeringsaftrek hebt genoten) desinvesteringsbijtelling.

 

Of dat allemaal van toepassing is, valt zonder inzage in je cijfers niet te zeggen.

Maar je weet nu wel waar je naar op zoek moet.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.