• 0

Btw berekening bloemist

Hallo allemaal,

 

Ik ben al een tijdje op zoek naar de antwoorden op mijn vragen maar ik kan nergens (Belastingdienst, branchevereniging en dit forum) een eenduidig antwoord vinden.

 

Mijn vraag gaat over de btw berekening voor een bloemist met voornamelijk verkoop van bloemstukken. Nu heb ik gelezen dat bloemstukken onder het 21% tarief vallen (vreemd want een bloemstuk bestaat meestal toch voor 90% uit snijbloemen) Daarnaast heb ik ook gelezen dat er een convenant is met de Belastingdienst over de te betalen btw. Hierin staat dat de btw forfaitair berekend mag worden ( mag dit convenant ook gebruikt worden voor bloemstukken?). Ook lees ik op diverse sites dat de btw gesplitst mag worden in hoog en laag tarief op basis van de gebruikte producten. Dat laatste lijkt mij lastig want buiten het gebruik van een keer een vaas of wat decoratie buiten de bloemen is er niet. En als dit er wel is, wat is de verkoopprijs van een decororatie? Ik ga er vanuit dat er praktisch gezien één prijs wordt bepaald voor het totale bloemstuk.

 

Welke methode is juist? En wat als de klant een btw bon wil? Welke btw vermeld ik hier op als ik de forfaitaire methode gebruik?

 

Ik besef dat mijn verhaal wat verwarrend kan zijn maar dit heeft ook precies weer waarom ik de vragen stel.

 

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

 

Myrna

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Myrna,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Kun je misschien aan bronvermelding doen?

 

Ik begrijp voorlopig dat je als ondernemer geen boekhouder hebt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dat wil ik zeker.

 

Regeling op de site van de Belastingdienst

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/goederen_6_btw/agrarische_goederen/sierteeltproducten/bloemstukken

 

Convenant met de Belastingdienst

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/convenant_belastingdienst_vereniging_bloemist_winkeliers

 

Aanvulling uitvoeringsbesluit

http://maxius.nl/uitvoeringsbesluit-omzetbelasting-1968/artikel16/

 

Zoals je ziet zit het probleem niet in het vinden van de juiste informatie maar in de uitvoering hiervan.

 

Bij voorbaat dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Myrna,

 

bedankt voor jouw aanvulling.

 

Collega's of boekhouders met branchespecifieke kennis en (klant)ervaring reageren ongetwijfeld met een beetje geduld.

 

Ik koop slechts sporadisch cash (privé) een bloemetje en heb eerlijk gezegd geen idee of dit als bloemstuk te kwalificeren valt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dag Myrna

 

Het is zeker geen eenvoudige materie. Je kunt info vinden en vragen bij vbw:

https://vbw.nu/ondernemen/btw/

 

Voor zover ik na kan gaan ziet de regeling alleen op de wijze waarop je aangifte doet. Factuur opstellen volgens de gewone regels. Zie de eerste link in jouw 2e bericht.

 

Het convenant is juist bedoeld voor bloemstukken!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad nogal specifiek.

In bijvoorbeeld de Nextens BTW almanak (Reed Business) kan je dit uitvoerig, met allerlei rekenvoorbeelden, terugvinden.

 

Als je een factuur (als z.g. "kleinhandelaar") moet maken kan worden volstaan met het vermelden van 6% BTW. Dat heeft dan verder geen invloed op de daadwerkelijke BTW afdracht.

 

Voor groothandels is het dan weer anders allemaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.