• 0

Activa en passiva

Ik snap niet goed wat ik moet invullen bij Activia en Passia van de Belastingaangifte. Ik heb een eenmanszaak met als dienst consultancy. Gestart met de onderneming op 1 januari 2016. Zakelijk vermogen was toen Euro 0,-

Als voorbeeld:

 

In 2016 heb ik iedere maand een factuur gestuurd van Euro 10.000 ex BTW

De aftrekbare kosten waren in geheel 2016 Euro 2000.

De winst over 2016 was dus 118.000

 

Ik heb iedere maand 2000 opgenomen van de zakelijke rekening als loon (betaling prive uitgaves als boodschappen, hypotheek etc)

 

ik heb in 2016 geen storting naar de zakelijke rekening gedaan.

 

Wat wil ik waar in bij activa en passiva om deze in balans te krijgen?

 

Dank voor de reactie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste mvdb22,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Een winst van 118.000 EURO moet toch voldoende zijn om een boekhouder in te huren voor een eenvoudige boekhouding of om een cursus boekhouden te volgen?

 

Dat is niet lullig bedoeld, maar je loopt nu achter de feiten aan en riskeert een (aanzienlijke) boete.

 

Of jouw cijfers liggen heel anders dan het symplistische voorbeeld doet vermoeden, dan krijg je een antwoord of advies wat niet voldoet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om uit te leggen hoe het met passiva en activa zit.

Sterker nog: als je het even naleest op https://nl.wikipedia.org/wiki/Activa en https://nl.wikipedia.org/wiki/Passiva moet je er wel uitkomen, toch? En zo nee, dan kun je beter een boekhouder inschakelen, zoals eerder al voorgesteld - die paar honderd euro verdienen zichzelf gegarandeerd terug! :)

 

Link naar reactie
  • 0

Het punt is dat wij hier met die cijfers niks kunnen. Er ontbreekt te veel info. Ik noem maar wat zaken die relevant kunnen zijn maar zeker niet volledig:

 

Activa = bezit, dus banksaldo per 31-12. Debiteuren (gefactureerd, nog niet ontvangen). Nog te factureren (werk verricht, nog geen factuur gestuurd).

 

Passiva zijn schulden (omzetbelasting en crediteuren) en je eigen vermogen (winst min privé opnames).

 

Maar er kan nog veel meer op je balans staan (investeringen, leningen, vorderingen, kas etc.). Dat valt voor ons zo niet te zien.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En als je dan toch zelf wil leren (dat kan altijd nuttig zijn, omdat je dan begrijpt wat je boekhouder doet) koop dan een boek.

 

Bijvoorbeeld deel 1 en 2 van de serie “Boekhouden geboekstaaft”, of de altijd nuttige serie “boekhouden voor dummies”.

De eerst genoemde is trouwens vaak te koop op marktplaats.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Mijn boekhouding is zo eenvoudig als wat. Geen voorraden, geen openstaande facturen, geen leningen.

Gewoon 12 keer in 2016 een factuur gestuurd, wat aftrekbare kosten, opnames voor privegebruik.

Roepen om een boekhouder in te schakelen is wel heel makkelijk natuurlijk. Ik wil het zelf begrijpen.

 

Intussen al een stuk verder gekomen.

 

Wel een wijze les geleerd: neem direct een zakelijke rekening. En gebuik een boekhoud programma dat een import kan doen van je bankafschriften.

Link naar reactie
  • 0
Ik wil het zelf begrijpen

Dat klinkt eigenwijs. Dit leer je niet in 1 dag.

 

Roepen om een boekhouder in te schakelen is wel heel makkelijk natuurlijk

Je hebt een boekhouder nodig om jouw boekhouding te laten doen. Simpel. Jij bent geen boekhouder. Wil je het zelf doen, dan moet je ook bereid zijn om vele vastlopers tegen te komen en je daar doorheen te worstelen, zoals je bij dit vraagstuk probeert te doen. Dan moet je gewoon wat meer tijd maken om te goog-len, belastingdienst gek te bellen, etc. Het is een vak. Leer het.

 

Uiteindelijk is het allemaal leergeld als je een boete krijgt. Ik ben ook vanaf 0 begonnen en heb door veel informatie bij elkaar te sprokkelen, geleerd wat allemaal onder activa / passiva valt. Dit leer je echter niet in 1 dag. Daarom (o.a.) die boekhouder. Het is vanzelfsprekend niet zo eenvoudig als jij in de openingspost schetst. Je zal als beginner die het zelf wil doen, toch altijd met boekhoudkundige vragen blijven zitten, dus verander je attitude.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom ik een boekhouder nodig heb. Ik heb een software oplossing waarin facturen maak en verstuur. Mijn onderneming kan haast niet eenvoudiger. 12 fakturen per jaar, aftrekbare kosten en wat prive opnames. Leg maar eens uit waarom ik 1000 euro per jaar voor een boekhouder moet betalen.

Ik maak boekingen en er komt een balans uit. Het kost wat moeite om die balans te snappen maar leren fietsen is moeilijker.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt simpel:

 

Actief:

Bank 94k (118 winst min 24 privé)

 

Passief:

Eigen vermogen 94k (zie bank).

 

Maar dan neem ik aan dat jouw factuur over december '16 ook voor 31-12-2016 verstuurd is en betaald was door je enige (!, risico verkapte dienstbetrekking?) cliënt.

 

Zo niet, dan is er sprake van debiteuren of zelfs nog te facturen omzet.

En dan neem ik ook aan dat je de btw over q4 voor 31-12-2016 betaald hebt. Zo niet dan staat er nog een btw-schuld op je balans.

 

En heb je geen laptop of telefoon gekocht? Reis je niet voor je werk? Zakendiner? Werkruimte thuis?

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je Joost. Bruikbaar en beste antwoord. Risico verkapte dienstbetrekking ben ik niet bang voor.

Ik kan dat prima aantonen mochten daar vragen over komen. Die komen niet. Overigens had ik twee opdrachtgevers maar dat maakte voor mijn vraag over de balans niets uit.

 

Geen werkruimte thuis waar ik iets mee kan voor de belasting. Kilometers zakelijk met de priveauto staan bij de zakelijke kosten. Laptop is enige bedrijfsmiddel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.