• 0

Conflict leverancier machine

Als nieuw lid uitgebreid het forum doorgenomen en mij verbaasd welke problemen mensen met elkaar kunnen maken. En ja ik heb er ook één waar ik moeilijk uit kom.

 

Januari 2017 een machine aangeschaft, deze door de leverancier laten plaatsen en sindsdien allerlei foutcodes en storingen die zij zo goed en kwaad als het ging probeerden op te lossen. Aantal van deze fouten liepen via hun leverancier en kostte daardoor wat tijd.

Na 6 maanden tobben waarbij soms de machine werkte en soms niet, herhaaldelijk klagen en beroepen op de garantie eindelijk overeengekomen dat de machine teruggaat om te testen en ik tijdelijk hun eigen demo machine kreeg. Demo machine werkt redelijk maar helaas ook niet foutloos.

 

Nu ruim 2,5 maand later na veel mailen bellen, dreigen, etc, geen reactie, na eindelijk antwoord en overleg intern wil men de machine na mijn stevig aandringen terugkopen om het probleem op te lossen. Jammer alleen dat ze een bod doen van minder dan de helft van de nieuwwaarde! Aankoop was 10.000, bod is 4.500, ik vind dit geen terugkopen maar grenzen aan diefstal. Probleem is als ik dit op een hardere manier ga spelen terwijl de machine nog in mijn bezit is alle volgende klachten, vragen, garantiepunten e.d. niet meer beantwoord gaan worden en ze mij verder lekker links laten liggen.

 

Voor mij is er duidelijk een machine geleverd die niet aan de bij verkoop geschetste verwachtingen voldoet en duidelijk niet bedrijfszeker is. Een gang via een advocaat naar de rechter is mogelijk maar waarschijnlijk een hele lange weg en de dan gemaakte kosten worden maar voor een gedeelte in de (hopelijk) positieve uitspraak voor mij meegenomen. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nog steeds twee dingen.

 

Zit er al aan te denken om ze bij het terugbrengen van mijn eigen machine ze mijn zaak uit te zetten voordat ze hun eigen demo in kunnen pakken, maar dan loopt uiteraard de zaak volledig uit de hand en wordt er helemaal niet meer gepraat, dus lijkt mij ook niet bepaald de beste manier.

 

Gelukkig heb ik dit soort wanpraktijken normaliter nooit aan de hand en voor mijn bedrijf is een rechtbijstand verzekering niet nodig. (Gaat er eens wat mis bij een klant, dan maken wij het opnieuw en probleem is weer opgelost.) Helaas niet aan de toeleveranciers gedacht waar de bedragen wat hoger liggen.

 

Wellicht is er iemand op dit forum die hier zelf mee te maken heeft gehad of heeft de juridische kennis om dit goed aan te pakken. Alvast bedankt voor de tijd om dit verhaal te lezen.

 

Met vriendelijke groet, Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ward,

 

Bedankt voor je reactie / welkom.

 

Een hoger terugkoop bedrag heeft uiteraard duidelijk mijn voorkeur, maar blijkbaar is het onmogelijk om een goed werkbare machine te leveren o.a. door hun stelling:

Dat ik de eerste ben met zulke klachten en het nergens anders voorkomt, alle foutcodes moeten worden teruggekoppeld met hun leverancier, blijkbaar ontbreekt de kennis.

De codes worden gelinkt aan ondeskundig handelen van de gebruiker.

Eén van de klachten die ik had is mettertijd opgelost door een wereldwijde aanpassing, lijkt mij dan toch wel bewezen dat ik niet de enige ben.

 

Vooralsnog ben ik graag van de machine af vooral omdat ik dan tevens ben verlost van de vreselijke service en arrogantie van deze firma, aangezien ze al een maand of zes zonder doeltreffende oplossingen werken. Afgezien van het niet reageren op mailtjes, niet terugbellen of afspraken niet nakomen.

 

Uiteraard is een oplossing om de machine zelf te verkopen, maar als ik niet overtuigd ben van de inzetbaarheid heb ik liever dat de leverancier deze terugneemt en de verantwoording neemt bij eventuele doorverkoop.

 

Groet, Paul

Link naar reactie
  • 0

Paul, dan dien je m.i. juridische stappen te gaan zetten. Als ik het goed heb te beginnen met een formele ingebrekestelling. Neem een jurist of advocaat in de arm voor advies en de juiste stappen. De rechter is nog even niet in beeld.

 

Kun je in contact komen met andere gebruikers van deze machine?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat ik de eerste ben met zulke klachten en het nergens anders voorkomt ...

Doet me denken aan het verhaal van een computerleverancier in Amerika die dit in de jaren '80 ook tegen een klant zei. Die klant plaatste toen een paginagrote advertentie in een landelijke krant en kreeg vervolgens ruim 700 reacties van andere klanten met dezelfde klachten ...

 

Ik weet niet in welke branche je zit, maar de suggestie van Highio om je oor eens te luisteren te leggen bij andere gebruikers is geen verkeerde. Mochten er meerdere zijn met deze klachten, dan kun je wellicht gezamenlijk iets ondernemen.

Link naar reactie
  • 1

Beste Paul,

 

Vervelende situatie.

 

Wat je het best kunt doen:

 

[*]1. Klachten documenteren, zodat precies duidelijk is wat er heeft gemankeerd en nog steeds mankeert.

 

[*]2. Ingebrekestelling opstellen op basis van de bovenvermelde klachten met een uiterste termijn om de klachten te verhelpen.

 

[*]3. Overeenkomst ontbinden (mogelijk gedeeltelijk), maar dat ligt aan de bijzonderheden van de zaak.

 

Het voorstel 'om de machine terug te kopen' is leuk gevonden, maar lijkt een sigaar uit eigen doos. ;D

 

Als herstel of vervanging niet mogelijk is, dient terugbetaling plaats te vinden. Mogelijk vermindert met een bepaalde vergoeding wegens het gebruik dat je er wel van hebt kunnen maken, maar meer ook niet.

 

Disclaimer: de inhoud van de afspraken, zoals die blijken uit contracten en algemene voorwaarden, kunnen leiden tot een aanpassing van het bovenvermelde stappenplan, maar op hoofdlijnen is dit wat er moet gebeuren.

 

Vraagje: waarom waag je er niet gewoon een (advocaten)brief aan om te zien of dat tot een wenselijke oplossing leidt? Je hoeft toch niet gelijk te gaan procederen met alle kosten van dien?

 

Link naar reactie
  • 0

Beide bedankt voor de reactie,

 

Ik ga mij wijden aan het 3-stappen plan, aangezien we op dit moment nog "on speaking terms" zijn en ik vooralsnog niet verder de openbaarheid op wil zoeken.

 

Volgens zeggen zijn er in NL ongeveer 150 van deze machines in omloop, maar dat kan ook natuurlijk een verkooppraatje zijn, ik twijfel nou tenslotte aan alles wat er gezegd is.

 

Groet, Paul

Link naar reactie
  • 0

Eventueel proberen om rechtstreeks met de fabrikant te communiceren over de machine en de huidige gang van zaken?

Een serieuze fabrikant zal veel belang hechten aan klantenservice want die wil natuurlijk op termijn nog machines aan u verkopen.

 

Ofwel met een andere verdeler van deze machines?

 

 

Al is het maar om een tweede mening te horen?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is een probleempje, mijn huidige leverancier heeft de exclusieve verkoop in Nederland.

 

Met de fabrikant heb ik al contact gehad en verwijst terug naar de leverancier en alle communicatie moet via deze leverancier lopen. Klachten worden hierdoor waarschijnlijk "gefilterd" en ik ben blijkbaar gewoon een lastige klant die niet met deze machine om kan gaan. Staat uiteraard niet zwart op wit, maar begrijp ik er uit als ik tussen de regels door lees (luister) als ik contact heb met de verkoper of de support afdeling.

 

Erg vertrouwenwekkend als je iemand op de achtergrond hoort zeggen: Ach, heb je die weer aan de telefoon, nou succes er mee!

 

Investering van 10K en er geen vertrouwen en profijt van kunnen hebben vind ik toch een beetje zonde!

 

Groet, Paul

Link naar reactie
  • 0

Beste Herman,

 

Helemaal mee eens, maar op dit moment wordt er nog (beperkt) gesproken en wil ik niet mijn eigen glazen ingooien door de naam van de firma op dit forum in een negatief daglicht te zetten. Ik kan daar zelf alleen maar slechter van worden.

 

Maar uiteraard: Wordt vervolgd en uiteindelijk met naam vermeld, zowel bij een goede of slechte afloop.

 

Paul.

Link naar reactie
  • 0

Het is gebruikelijk en niet onverstandig om bij levering een zogenaamde draaiproef te vragen. Draaiproef maakt deel uit van de overeenkomst, bij het niet voldoen aan de gestelde criteria heeft het toeleverende bedrijf een uitdaging en zit jij niet met de gebakken peren en een hoop frustraties.

 

Als je iets wilt kopen, dan worden zaken vaak mooier en beter voorgesteld dan ze daadwerkelijk zijn. Op het moment dat je service of hulp nodig hebt, dan kom je hier vaak te laat achter.

 

In het verleden werkzaam geweest voor een bedrijf dat een machine uit Amerika voor een aanzienlijk bedrag kocht. Bleek uiteindelijk ook niet te werken met uiteindelijk een faillissement als gevolg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.