• 0

Financiële schikking zonder creditnota, kan dat?

Met een crediteur heb ik een financiële schikking getroffen op een openstaande vordering, maar nu wil de crediteur geen creditnota sturen over het resterende bedrag.

De reden wordt me niet uitgelegd. Ik heb het vermoeden dat ze na de betaling van het schikkingsbedrag alsnog het restant willen gaan opeisen.

Het lijkt me dat zij de creditnota zelf ook nodig hebben om het de te veel betaalde BTW terug te kunnen krijgen van de fiscus...zoals ik de te veel ontvangen BTW weer moet terugbetalen aan de fiscus.

 

Ik wil graag de boekhouding sluiten om vervolgens de onderneming op te kunnen heffen.

 

De creditnota is dan toch noodzakelijk of is er nog een andere manier?

5 jaar wachten op verjaring van de vordering is geen optie in deze.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om dit soort gedoe te voorkomen, kun je beter gelijk afspreken dat je een (credit)factuur verzendt of ontvangt, zodat de administratie ook op orde is, maar dat heb je hierdoor natuurlijk al gemerkt ;)

 

Met een crediteur heb ik een financiële schikking getroffen op een openstaande vordering, maar nu wil de crediteur geen creditnota sturen over het resterende bedrag.

 

Wat heb je precies afgesproken?

 

De reden wordt me niet uitgelegd. Ik heb het vermoeden dat ze na de betaling van het schikkingsbedrag alsnog het restant willen gaan opeisen.

 

Idem. Ik neem aan dat je wel finale kwijting bent overeengekomen?

Link naar reactie
  • 0

Met een crediteur heb ik een financiële schikking getroffen op een openstaande vordering, maar nu wil de crediteur geen creditnota sturen over het resterende bedrag.

Met een schikking verleent de crediteur een finale kwijting aan U als debiteur voor de resterende openstaande vordering. Daarmee geeft uw crediteur in juridische termen aan dat hij/zij niets meer op u te vorderen heeft. Vanaf dat moment bent u geen oninbare debiteur meer van uw crediteur. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de BTW, namelijk dat u als debiteur over het kwijtgescholden bedrag geen BTW aan de Belastingdienst verschuldigd bent. Uw crediteur kan overigens ook geen BTW terugvorderen, en wel omdat er geen oninbare vordering meer bestaat. Door de kwijtschelding is de schuld teniet gegaan.

 

zie ook:

Burgerlijk Wetboek Boek 6, Geldend van 01-09-2017 t/m heden.

Afdeling 4. Afstand en vermenging.

Artikel 160, 1e lid. Een verbintenis gaat teniet door een overeenkomst van de schuldeiser met de schuldenaar, waarbij hij van zijn vorderingsrecht afstand doet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vanaf dat moment bent u geen oninbare debiteur meer van uw crediteur. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de BTW

Juridisch zal dat vast kloppen, maar werkt dat fiscaal ook zo? Oftewel, terug naar de vraag van Vraagsteller: neemt de Belastingdienst als het om BTW gaat genoeg met een schikking waarin dat principe is afgesproken of vereist de Belastingdienst een creditfactuur met expliciet vermelde BTW om het als zodanig te mogen administreren en aangeven?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
neemt de Belastingdienst als het om BTW gaat genoeg met een schikking waarin dat principe is afgesproken of vereist de Belastingdienst een creditfactuur met expliciet vermelde BTW om het als zodanig te mogen administreren en aangeven?
Het is fiscaal niet toegestaan om een creditfactuur te gebruiken om openstaande en/of oninbare vorderingen te verrekenen en de BTW daarvan terug te vragen. Daarvoor dient de crediteur een teruggaveverzoek bij de Belastingdienst in te dienen.

 

zie ook: Teruggaaf door prijsvermindering, volledige kwijtschelding of verbreking overeenkomst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nedzhibe,

 

Hoe is dat dan voor mij? Ik moet ten slotte de onterecht te veel betaalde BTW terug betalen aan de belastingdienst.

 

Het lijkt me toch niet dat ik dit 'kado' krijg van de belastingdienst.

Hoe gaat dit als ik geen creditnota ontvang?

 

Is finale kwijting interessanter dan creditnota.

 

NB: opheffing BV is uiteindelijke doel

 

BVD

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je een inkoopfactuur (gedeeltelijk) niet betaalt, dan ben je ná twee jaar de afgetrokken voorbelasting weer verschuldigd (over het onbetaalde gedeelte dan natuurlijk).

Dit geldt overigens ook wanneer "redelijkerwijs moet worden aangenomen" dat de factuur (gedeeltelijk) niet betaald gaat worden: Dat zal dus nu al het geval zijn, zou ik denken.

 

Dus geen kado's van de belastingdienst...

(maar daar had je toch ook niet op gerekend, neem ik aan :))

 

Link naar reactie
  • 0

Het is fiscaal niet toegestaan om een creditfactuur te gebruiken om openstaande en/of oninbare vorderingen te verrekenen en de BTW daarvan terug te vragen. Daarvoor dient de crediteur een teruggaveverzoek bij de Belastingdienst in te dienen.

 

Sinds dit jaar is een teruggaveverzoek niet meer nodig.

Mag oninbare vorderingen nu gewoon via je BTW aangifte verrekenen.

 

Zie het eerdere topic: btw op oninbare vordering - wijziging

 

Link naar reactie
  • 0

Het is fiscaal niet toegestaan om een creditfactuur te gebruiken om openstaande en/of oninbare vorderingen te verrekenen en de BTW daarvan terug te vragen. Daarvoor dient de crediteur een teruggaveverzoek bij de Belastingdienst in te dienen.

 

Sinds dit jaar is een teruggaveverzoek niet meer nodig. Mag oninbare vorderingen nu gewoon via je BTW aangifte verrekenen.

Het zit iets ingewikkelder in elkaar ...

 

"Overgangsrecht - Hebt u een vordering waarvan de uiterste betaaldatum is verstreken vóór 1 januari 2017 maar die op die datum (gedeeltelijk) niet is ontvangen? En is die vordering vóór 1 januari 2017 niet oninbaar? Dan begint de termijn van 1 jaar te lopen op 1 januari 2017. Dit betekent dat deze vordering op 1 januari 2018 als oninbaar wordt aangemerkt voor zover de vordering op die datum nog steeds niet is ontvangen. Wanneer de oninbaarheid van deze vordering in de loop van 2017 op een andere wijze is komen vast te staan, ontstaat uiteraard al op dat moment het recht op teruggaaf."

 

zie ook: Teruggaaf door oninbare vorderingen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.