• 0

Bestelauto geïmporteerd: marge- of btw-auto?

Beste mensen van Higherlevel.nl,

 

Ik heb onlangs een bestelbus gekocht uit België. Het betreft een auto uit 2002. De auto was hiervoor van een particulier dus de garage verkocht de auto ook inclusief btw(zelfde systeem in NL). Omdat het een auto betreft van voor 2005 hoef je geen bpm-aangifte te doen.

 

Nu is mijn vraag of ik bij de btw-correctie(1,5% of 2,7% van Catalogusprijs) bij privé-gebruik moet uitgaan van een marge-auto(1,5%) of een BTW-Auto(2,7%).

 

Ik heb namelijk BTW betaald maar de auto is niet BPM-plichtig.

 

En de BTW die ik heb betaald bij aanschaf van de auto kan ik die aftrekken?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

mvg

 

[Titel aangepast.]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus je hebt een auto in België gekocht bij een garage daar en daarbij een factuur gekregen waarop geen (Belgische) BTW vermeld wordt omdat zij daar ook een soort "margeregeling" kennen?

 

Dan kan je daar natuurlijk verder geen 'aanschaf-BTW' over terugvragen (althans: zeker niet in NL - hoe dit in B werkt weet ik verder niet).

 

En dan wordt de (forfaitaire) correctie op het privégebruik voor de BTW op 1,5% van de cataloguswaarde gesteld.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn excuses voor mijn onduidelijke bericht. Inderdaad er is geen BTW wat ik kan terugvragen omdat het een Marge-auto >ex particuliere auto betreft.

 

Ik ga de betreffende bestelbus dit jaar niet op het balans zetten, wel ga ik 'm voornamelijk zakelijk rijden en €0,19 per km aftrekken als kosten. Het jaar daarop wil ik de auto op de zaak zetten. Mijn volgende vraag is of ik de auto volgend jaar als investering kan zien en zodoende een investeringsaftrek krijgen als ik de auto op balans zet. En waardeer ik de auto op dat moment dat ik m over 2 maanden op mijn balans ga zetten?

 

Alvast dank voor uw antwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.