• 0

prijsbeleid

Beste allen,

 

Na geruime tijd hier meegelezen te hebben is het tijd mijn vraag te stellen.

Ik heb op verschillende websites gekeken maar eigenlijk niet echt duidelijkheid verkregen over het volgende.

 

Wij zijn een bedrijf gestart dat houtproducten maakt. Wij beschikken over onze eigen bossen in het buitenland en eigen productiefaciliteiten.

 

Wij zijn voornemens aan winkeliers/groothandels/aannemers te leveren maar daarnaast ook een mogelijkheid te geven aan consumenten om rechtstreeks in te kopen. Waar wij niet uitkomen is het prijsbeleid.

 

Stel dat mijn totale kosten voor een product €40. Wat is gebruikelijk als groothandelsprijs/zakelijke prijs te hanteren en wat als consumentenprijs. Zelf zaten we te denken aan €80 consumentenprijs.

 

Hartelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste fyas,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Welke kosten reken je in de 'totale kosten'? En heb je uit de consumentenprijs al de BTW gehaald? Invoerkosten? Keurmerken?

 

Ik heb op verschillende websites gekeken maar eigenlijk niet echt duidelijkheid verkregen over het volgende.

Websites zijn gelukkig niet de enige kennisbronnen die er bestaan.

 

Wat doen of leveren de 'eigen' bossen en productiefaciliteiten op dit moment op? Of hoe heb je investeringen kunnen doen?

 

Jouw openingsbericht is wat vaag, maar de marge lijkt mij (te) krap.

 

Spreek je bijvoorbeeld over halffabrikaten voor de bouw en DHZ? Of sier- en gebruiksvoorwerpen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de totale kosten, dan heb ik daar alles bij inbegrepen. De ontwikkelingskosten/loonkosten/transport/marketing/btw, etc. Dit alles kom ik op €40.

 

Mijn product zijn houten afwerkingsproducten voor in het huis. Er worden reeds soortgelijke producten verkocht in bv bouwmarkten maar kwalitatief en qua afwerking is dit van mindere kwaliteit en daarnaast is het vaak een nagemaakt product. In de bouwmarkten ligt soortgelijk product te koop voor ongeveer €90. Wij bieden een origineel natuurhoutenproduct dat wij daarnaast zelf produceren. Daarom kunnen wij voor dezelfde prijs een beter product aanbieden.

 

"De eigen bossen" zijn familiebezit. Daarnaast beschikken we over de 'benodigde' keurmerken.

Als ik voor dezelfde prijs als in de bouwmarkten mijn product wil aanbieden. Wat is gebruikelijk om het aan groothandels/winkeliers/aannemers te leveren?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom reken je btw in de kostprijs? Werk je kostprijsberekening uit in scenario's en dan zie je marges voor jou en (tussen)handel.

 

Het beeld wordt al wat scherper voor vervolgreacties, maar geen idee wat natuurhouten afwerkingsproducten precies zijn. Decoratie? Of functioneel?

 

Opslag? Verwachte omzetsnelheid? Volume? Verpakking? Extra zorg i.v.m. beschadigen of kwetsbaarheid?

 

Als je een samengesteld assortiment hebt, kun je ook met verschillende eigen marges werken.

 

Houtgroothandels en bouwmarkten zijn grotendeels verticaal geintegreerd in de bedrijfskolom m.a.w. die behoren tot dezelfde groepen van eigenaren.

 

Wat voor marktonderzoek en ondernemersplanning hebben jullie gedaan?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bij de kostprijs heb echt al mijn kosten bij elkaar gebracht. Wat betreft product. Denk dan aan kozijnen, badkamermeubels, plafond en wandafwerking. Voornamelijk van hout en andere natuurproducten.

 

De producten heb ik al omdat dit in andere landen buiten Europa succesvol wordt afgezet en wij door onze contacten de Europese markt mogen bedienen.

 

Ons product naast die van bouwmarkten, dan kan een iederhet kwaliteitsverschil zien. Eigenlijk betreft het een product dat in het luxe segment is gepositioneerd. Maar doordat we alles in eigen beheer hebben willen we een poging wagen het product voor een ieder bereikbaar te maken door het aan te bieden tegen de bouwmarktprijzen. Echter worden wij al benaderd door zakelijke klanten en weten we niet goed waar te zitten met de prijs. Wat is gebruikelijk voor een groothandel?

Link naar reactie
  • 0

Zou je niet eerst eens polsen over er wel belangstelling is onder bouwmarkten voordat je over de prijs begint?

 

Bij bouwmarkten (en supermarkten) lijkt een hoge kwaliteit geen doorslaggevend criterium; daarvoor moet je het meer richting speciaalzaken zoeken, in jouw geval bijvoorbeeld specialisten in kozijnen of badkamers.

 

Een bekende Duitse fabrikant van kranen produceert speciaal voor bouwmarkten zelfs met een lagere kwaliteit (met plastic in plaats van keramische onderdelen bijvoorbeeld) om de prijs navenant laag te kunnen houden.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft product. Denk dan aan kozijnen, badkamermeubels, plafond en wandafwerking. Voornamelijk van hout en andere natuurproducten.

Dat je zonder kennis van de houtproductenmarkt in de bosbouw belandt, kan ik me nog voorstellen. Maar een bedrijf beginnen dat kozijnen en badkamermeubels maakt? Dan neem je wel schrijnwerkers aan maar geen mensen die de verkoopkant beheersen?

 

Nou klinkt het als een stageproject voor een Bulgaarse zagerij. Advies is: koop kennis!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Stel dat mijn totale kosten voor een product €40. Wat is gebruikelijk als groothandelsprijs/zakelijke prijs te hanteren en wat als consumentenprijs. Zelf zaten we te denken aan €80 consumentenprijs.

 

 

 

Dit hangt nogal van het product af - vaak is wel wel zo dat de prijs ongeveer verdubbeld per stap (40 euro productiekosten, 80 euro groothandelsprijs, 160 euro consumentenprijs), maar dit lijkt me een product waarbij de logistieke kosten aanzienlijk zijn... ik neem aan forse volumes/massas aan hout, geen chinese stukjes electronica de beginnen met $0.5 maar ook slechts 10 gram wegen door een brievenbus passen.

 

Bovendien is het blijkbaar een luxeproduct, en dan kan een hoge cosumentenprijs juist goed zijn voor de verkopen - het 'gray goose' effect waarbij een franse vodkaproducent gewoon de prijs een factor 3 oid omhoog gooide, waardoor het een luxe/stijl item werd en de verkopen omhoog schoten, terwijl er precies hetzelfde product geleverd wordt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.