• 0

Vanuit loondienst naar eigen BV

Hoi,

 

Ik ben duizend keer doorverbonden bij de belastingdienst en niemand kan me een eenduidig antwoord geven dus probeer ik het maar zo

 

Het volgende speelt:

 

Wij hebben een werknemer in loondienst die na 1-1-2018 meer dan 5% van de aandelen van het bedrijf in handen krijgt. Mijn vragen:

1. Moet hij uit loondienst en naar een eigen BV met management fee en dga loon?

2. Mag hij deze eigen bv al in december oprichten (verlengd 1e boekjaar)

om alles voor 1-1-2018 gereed te hebben?

3. Mag hij (ondanks dat hij nog tot 31-12-2017 in loondienst is bij de werkmaatschappij) in december een factuur sturen vanuit zijn bv naar de werkmaatschappij, voor extra werk wat hij gedaan heeft in "eigen uren" in december? (hij verloont zichzelf dus nog niet in december vanuit zijn bv)

 

Graag uw reactie

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Moet niet uit loondienst, moet niet naar management fee. Kan afhankelijk zijn van of ie de aandelen in privé gaat bezitten of in een BV. DGA loon wel. (uitzonderingen ivm opstart ed daargelaten)

2. Hij mag een BV oprichten wanneer ie wil.

3. Hij mag facturen sturen als hij werkzaamheden heeft verricht of gaat verrichten (overeenkomst?). Strikt gezien pas op het moment dat de vennootschap bestaat. Maar daar zal denk ik niemand over vallen als dat een paar dagen eerder is.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het allemaal wat te moeilijk maakt.

 

Als hij een BV heeft waar die 5% in zit en hij verricht werkzaamheden voor de BV waar hij een aanmerkelijk belang in heeft, dan moet daar een DGA salaris tegenover staan. Dat kan in de vorm van een management vergoeding of in de vorm van loon.

 

In loondienst zijn van zijn werkmaatschappij dan ontvangt hij dus een management vergoeding. Zijn BV moet dan zorgen voor een DGA loon. Als hij bij jullie in loondienst is moet jullie BV voor dat DGA loon zorgen.

 

Óf hij treedt in dienst van zijn eigen BV. Zijn BV factureert aan jullie BV. Zijn BV zorgt voor DGA loon. Óf hij treedt in dienst bij jullie BV en jullie sluiten een arbeidsovereenkomst met hem en zorgen op die manier voor DGA loon.

 

Voor die ene maand of dag of week dat ie dan werkzaamheden gaat uitvoeren zonder dat er nog een bepaalde verhouding (overeenkomst) is richting werk BV of wat dan ook, zou ik me echt niet druk maken over dat DGA loon. Wie gaat zeggen hoeveel uur hij precies gewerkt heeft? En wat in de opstart een redelijk loon is?

 

Gewoon lekker beginnen jongens :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
1. Moet hij uit loondienst en naar een eigen BV met management fee en dga loon?

 

In aanvulling op Yannick ("het moet niet, mag wel"): deze keuze heeft wel consequenties voor werkmij én DGA.

 

Zo zal de werkmij de Whk-premies voor de verplicht sociaal verzekerde DGA moeten afdragen, en daarvoor zal de DGA moeten doorgeven wat hij aan salaris verloont (de sociale premies worden immers berekend over het salaris, niet over de managementfee)

 

Verder is de vraag of er hier sprake is van een verlegde loondoorbetalingsverplichting (z.g.n. "frontverandering"). Ik vermoed hier (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) van wel. De werkmij houdt dan bij ziekte gewoon de 2 jaar loondoorbetalingsverplichting en eisen Wet verbetering Poortwachter.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.