• 0

Serieproductie 3D printen

Omschrijving van je concept:

Ik heb een concept bedacht om met behulp van 3D printen serieproductie van plastic onderdelen betaalbaarder en toegankelijker te maken (zo'n €0,20 per gram gebruikt materiaal). Met dit concept kunnen honderden onderdelen, met zeer hoge printkwaliteit, binnen enkele dagen geleverd worden.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Verschillende huidige 3D service aanbieders bekeken, gezocht naar 3D printers, tarieven aanbieders onderzocht.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Schaalbaarheid van 3D printen mogelijk maken. Snelle levertijd bieden, geen batch of startkosten per batch: alleen een vast bedrag per onderdeel. Ontwerpwijzigingen in serieproductie direct mogelijk zonder extra kosten, omdat 3D printen zonder matrijs werkt. Duurzame productie, omdat het een additief productieproces is in plaats van subtractief (frezen etc.), dus geen materiaalverspilling. Geïndividualiseerde producten/onderdelen mogelijk. Vormvrijheid in ontwerp van onderdelen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er bestaan reeds 3D print services. Deze bieden echter veelal prototype services, hele kleine series, tegen hoge kosten of zijn niet schaalbaar: kunnen niet snel honderden stuks leveren.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Jullie meningen en tips over het concept. Spreekt het aan? Waarom wel, of juist niet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om wat voor onderdelen gaat het?

 

Loopt een gebruiker (extra) risico bij het gebruik van apparaten waar jouw onderdelen in geplaatst zijn?

 

Vervalt de oorspronkelijke garantie op die apparaten bij gebruik van jouw onderdelen?

 

Waarom leveren die anderen alleen prototypes?

Link naar reactie
  • 0

@ Wouter Hol, ik heb het bericht van Ward inderdaad gelezen, hoop dat ik het op deze manier zo duidelijk mogelijk heb geformuleerd. Bedankt voor je reactie!

 

@ John B

Het soort onderdelen is afhankelijk van de klant. Deze kan besluiten om de dienst als productiemethode te gebruiken voor bepaalde onderdelen/ behuizingen. Er zijn verschillende plastics geschikt voor 3D printen, zoals ABS, PC, Nylon etc. In principe kan elk gewenst onderdeel/behuizing geprint worden tot een maximaal formaat (beperking printer).

Of de gebruiker extra risico loopt bij het gebruik is een goede vraag. Dit is naar mijn mening afhankelijk van de toepassing van het onderdeel, bij wijze van: verschil tussen een auto onderstel en een lampenkap. Onderdelen zouden getest kunnen worden op sterkte en verantwoordelijkheden voor risico's kunnen juridisch vastgelegd worden. De vraag of het gebruik van het onderdeel risico oplevert is in die zin denk ik niet anders dan bij traditionele productiemethoden?

Anderen leveren alleen maar prototypes naar mijn inzicht, omdat hun prijs te hoog is voor serieproductie (niet interessant) en er onvoldoende capaciteit is voor serieproductie.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben nu misschien wat te kritisch maar is het punt bij 3D printen nu net niet dat je relatief gemakkelijk prototypes en 1-stuks kan laten maken voor een redelijke prijs in vergelijking met andere productiemethodes?

 

Welke series heb je zelf in gedachten? Per 10, per 100,...? Potentiële klanten zullen jouw prijs vergelijken met andere leveranciers met andere productiemethodes.

 

Jij hebt wel het voordeel dat je gemakkelijker kan wijzigingen aanbrengen als een klant dit vraagt.

 

En de tijd van de grote serieproducties is ook wel voorbij.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mathias@evelo,

Je bent zeker niet te kritisch! Dat is inderdaad op dit moment het punt bij 3D printen, in principe prima natuurlijk. Mijn concept gaat echter verder inderdaad.

Ik heb zelf geen series in gedachten, alles van een paar tot duizenden, misschien zelfs meer is mogelijk, wat een klant maar wenst. Dit is juist de vrijheid en flexibiliteit die je een klant kan bieden met 3D printen. Uiteraard zullen klanten de prijs vergelijken met andere productiemethoden. Daar valt denk ik (in sommige gevallen) iets te halen. Bijvoorbeeld een complex spuitgietmatrijs voor een relatief klein product kan €10.000 kosten. Als je 1000 producten nodig hebt, is dit alleen al €10 per stuk. In zo'n geval kan 3D printen wellicht een goede oplossing bieden (+alle overige voordelen van 3D printen). Verder kan een klant inderdaad direct een ontwerpwijziging toepassen, zonder dat hele voorraden spuitgietbatches 'verloren' gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben je ooit al eens bij een partij inhouse geweest die commerciële activiteiten heeft op het gebied van 3D-printen? Waar concentreert de kennis en activiteit zich in Nederland of België?

 

De voorbereiding en presentatie van dit 'tweede' concept is feitelijk nog magerder dan jouw eerste ondernemersidee wat je vorig jaar zomer plaatste. Zo kom je er naar mijn mening niet als (student)ondernemer. Wat voor sympathie of gunfactor kweek je hiermee bij een tiental reageerders en een veelvoud aan lezers?

 

Studentondernemingen op middelbare scholen of het MBO bakken er dan meer van...

 

...en daarmee zak je m.i. ook door de ondergrens wat voor deze rubriek in aanmerking zou moeten komen. Luie student of voorlopig kansloze bedrijfskundige/techniekondernemer?

 

Op HL zijn ook wel adviseurs of ondernemers actief die zich met die of 'jouw' doelgroep bezighouden. Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar hun professionele mening.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

Nee, ik ben nog niet bij een partij inhouse geweest nee. Wat is de relevantie precies van de concentratie van de activiteit als het concept gaat om een andere doelgroep (seriematige productie) die online besteld en verzonden kan worden, dus vrijwel locatie onafhankelijk is?

Prima dat u mijn conceptpresentaties ontzettend mager vindt. Zou u mij dan wel kunnen vertellen waarom precies? U geeft hier totaal geen argumenten voor?

Verder vind ik het hele negatieve riedeltje over studentondernemers die 'er niks van bakken, luie student zijn of kansloze techniekondernemers zijn' uitermate ongepast, maar vooral niet onderbouwt. Op de een of andere manier is er op dit forum volgens mij een afgunst tegen studenten die, los van hun studie, een idee hebben, iets op proberen te zetten of willen gaan ondernemen.

Blijkbaar zit er in u heel veel woede of afgunst ten aanzien van studenten om de een of andere reden. Als ik daadwerkelijk een luie student zou zijn, dan zou ik niet plannen hebben om te ondernemen.

Tot slot ben ik inderdaad ook benieuwd naar de professionele mening van mede forum leden, zoals de bruikbare reactie die ik al heb ontvangen. Ik hoop dat u naast uw negatieve betoog over 'kansloze studentondernemers' ook nog beargumenteerde feedback zou kunnen geven, los van het feit dat ik, inderdaad, student ben.

 

Link naar reactie
  • 0

_ramonnn, je begeeft je als student op een ondernemersforum met als ondertitel of doelstelling ondernemerschap en innovatie. Ik wil daar alleen kritisch tegenover staan, want we zijn hier geen onbezoldigd stage- of studentbegeleiders. En daarbij wil ik best rekening houden met jouw leeftijd en werkervaring. Die had ik zelf ook minder toen ik kort in de twintig was.

 

Prima dat u mijn conceptpresentaties ontzettend mager vindt. Zou u mij dan wel kunnen vertellen waarom precies?

Moeite die je steekt in introductie en voortgang of kennis die blijkt uit vervolgreacties, waarbij inhoudelijke terugkoppeling tot op heden volledig ontbreekt ondanks dat ik daar uit belangstelling naar vraag. Al zou je maar reageren op basis van de andere reacties...

 

Verder vind ik het hele negatieve riedeltje over studentondernemers die 'er niks van bakken, luie student zijn of kansloze techniekondernemers zijn' uitermate ongepast, maar vooral niet onderbouwt.
Ik begeleid ze, op dit moment 'slechts' vier uur per week op HBO-niveau en er zitten er gelukkig gewoon tussen die mij positief verrassen. Ze presteren feitelijk en werkelijk meer dan jij hier doet vermoeden. Mijn feedback hier richt zich strikt tot jouw presentatie en heeft geen algemene strekking. Waar haal je dat vandaan?

 

Nee, ik ben nog niet bij een partij inhouse geweest nee.
Daar werken tientallen mede-studenten en leeftijdsgenoten van jou. Dag in dag uit praktisch in 3D printen. Dat is mijn idee. Hoe zou jij dat vanaf scratch beter en slimmer willen doen zonder werkervaring en marktkennis? Vergeet niet dat je als ondernemer je eigen leergeld betaalt.

 

Er gebeurt in Nederland genoeg op het gebied van 3D printing. Als je daar persoonlijk of als kennelijke eenling geen kennis van hebt genomen of neemt, ben je geen ondernemer, maar theoretisch bezig. Dat is niet de doelgroep alhier. Oneindig internetspeuren maakt jou en anderen met dezelfde handelswijze niet wijzer hoor.

 

Het aantal geregistreerde, jonge ondernemers, zowel mannen als vrouwen, vaak internet of app-gerelateerd, stijgt flinkt. Wat wil of ben jij?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio, ik besef mij heel goed dat dit een ondernemersforum is. En het concept is volgens mij ondernemend, maar zeker ook innovatief. Dit idee staat volledig los van mijn studie. Ik vind het fijn dat je er rekening mee wilt houden dat ik nog onervaren ben, daarom probeer ik hier te leren.

Moeite die je steekt in introductie en voortgang of kennis die blijkt uit vervolgreacties, waarbij inhoudelijke terugkoppeling tot op heden volledig ontbreekt ondanks dat ik daar uit belangstelling naar vraag. Al zou je maar reageren op basis van de andere reacties...

Ik vermoed dat je hier doelt op mijn vorige idee, vorig jaar. Ik heb alle reacties destijds beantwoord, maar heb inderdaad nooit laten weten of ik het plan uitgewerkt hebt. Je hebt er in het andere forumbericht inderdaad naar gevraagd, maar dat topic is gesloten dus dan kan ik daar niet op reageren ;) , bovendien is dit allemaal erg off topic natuurlijk.

en er zitten er gelukkig gewoon tussen die mij positief verrassen. Ze presteren feitelijk en werkelijk meer dan jij hier doet vermoeden.

Ik vind nog steeds dat je erg negatief doet over studenten, omdat je aangeeft dat 'sommige gelukkig positief verassen'. Dat die studenten meer presteren is volgens mij een aanname? Ik presteer nog niks, omdat ik pas net ben gestart, dan kan je ook niks verwachten in 'omzet?' o.i.d.

 

Ik ben me ervan bewust dat er veel gebeurd op het gebied van 3D printen. Helaas is het echter ook een aanname dat ik een totale leek ben in deze wereld? Ik ben dagelijks veel bezig met het verkennen van de techniek en ik heb hobbymatig een 3D printer in gebruik. Dit heb ik misschien niet duidelijk vermeld, excuses hiervoor. Bovendien is het idee niet om 3D printers uit te vinden, maar om ze op een slimme manier in te zetten.

 

Al met al vind ik het erg jammer dat je op basis van de paar berichten hier al veronderstelt dat ik feitelijk en werkelijk niks presteer en totaal geen kennis heb genomen van 3D printen. Op een ondernemersforum als dit verwacht ik dat ondernemerschap aangemoedigd wordt en niet dat op basis van wat aannames een student gelijk als volledig kansloos en niet-presterend wordt weggezet.

Toch bedankt voor je reactie,

Ramon

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben me ervan bewust dat er veel gebeurd op het gebied van 3D printen. Helaas is het echter ook een aanname dat ik een totale leek ben in deze wereld? Ik ben dagelijks veel bezig met het verkennen van de techniek en ik heb hobbymatig een 3D printer in gebruik. Dit heb ik misschien niet duidelijk vermeld, excuses hiervoor. Bovendien is het idee niet om 3D printers uit te vinden, maar om ze op een slimme manier in te zetten.

Maar begrijp je dan echt niet dat er een heel groot verschil tussen tussen hobbymatig printen en productie draaien? Als je niet eerst je licht opsteekt bij wat er nu al in de markt gebeurt, ben je met een plan bezig waarvan je werkelijk geen benul hebt of het iets is of iets kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Beste StevenK,

Maar begrijp je dan echt niet dat er een heel groot verschil tussen tussen hobbymatig printen en productie draaien?

Dit is inderdaad een wereld van verschil. Ik vermeldde dit ook alleen ter verduidelijking dat ik niet een volledige leek ben op het gebied van 3D printen.

Als je niet eerst je licht opsteekt bij wat er nu al in de markt gebeurt, ben je met een plan bezig waarvan je werkelijk geen benul hebt of het iets is of iets kan worden.

Dit heb ik gedaan, daardoor weet ik welke aanbieders er zijn, welke technieken/machines zij gebruiken en wat hun tarieven zijn:

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Verschillende huidige 3D service aanbieders bekeken, gezocht naar 3D printers, tarieven aanbieders onderzocht.

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Mijn reactie was eigenlijk bedoeld als subtiele hint dat je nog altijd niet de moeite genomen hebt om een en ander uit te werken. Een paar regeltjes algemene tekst -bij de uitdaging van jouw concept geef je nota bene slechts de definitie van 3D printen- is echt zwaar onvoldoende om inhoudelijke reacties van leden van dit forum te kunnen verwachten.

 

Als ik dan ook nog dit lees:

Prima dat u mijn conceptpresentaties ontzettend mager vindt. Zou u mij dan wel kunnen vertellen waarom precies? U geeft hier totaal geen argumenten voor?

Dan vrees ik toch dat je een beetje onderschat hebt hoe een en ander werkt.

 

Als je echt serieuze input wilt dan zul je duidelijk moeten neerzetten wat jouw concept anders maakt dan elke andere 3D print service. Vertel waarom jij goedkoper kan zijn, waarom de concurrentie niet in serie zou kunnen produceren, op welke manier jij de hele boel gaat organiseren, enzovoort, enzovoort.

 

Mocht je dat niet willen of kunnen, geen probleem. Begin dan gewoon met je bedrijf en ga er voor!

Link naar reactie
  • 0
Mocht je dat niet willen of kunnen, geen probleem. Begin dan gewoon met je bedrijf en ga er voor!

Ik vertel hier inderdaad liever niet hoe ik goedkoper kan zijn en hoe ik dat denk te organiseren. Als het idee te mager beschreven is voor het forum dan wil ik jullie graag bedanken voor de reacties en feedback.

Link naar reactie
  • 0

Dan zijn we of (laat ik voor mezelf spreken) ben ik uiteraard benieuwd naar een update bij serieuze vorderingen of lancering of naar een volgend uitgewerkt concept in het kader van driemaal is scheepsrecht. ;D

 

Vat het niet te persoonlijk, maar een zakelijke beoordeling is voorlopig niet positief.

 

Valt jouw huidige idee of concept op enige manier te beschermen? Dan zul je dit toch in detail moeten bespreken met technische/jurische experts.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij maken regelmatig mallen en laten alles eerst 3D printen om fysiek te kijken of alles past en werkt zoals verwacht.

 

We betalen nu onder de 2rmb/gr voor 1 stuks, inclusief conversie etc.

 

Ga ik echt op zoek, gaat het om meerdere stuks, maak ik afspraken etc etc dan zijn prijzen ver onder 0.2E/gr makkelijk haalbaar.

 

3D printen is mijn business niet maar ik wil enkel aangeven dat het nu al richting de kostprijs gaat+kleine marge.

 

In Nederland, wanneer je kijkt naar kostprijs, dan denk ik aan salaris, electriciteit, ruimte, materiaal, investering equipment.

 

Dan concurreer je a snel met opties waarbij salarissen veel lager zijn, materialen goedkoper, ruimte en electriciteit verwaarloosbaar en investering al afgeschreven.

 

Bezint eer ge begint want een Nederlander wacht liever 2 dagen langer op produkt als het 5% goedkoper is en kan. want dat is "verlies"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.