Ik ben nu al langere tijd het forum aan het doorlezen en de site van de belastingdienst aan het doorspitten, inclusief het ondernemershandboek, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn situatie, daarom graag jullie advies.
Ik verkoop internet cursussen waarbij mijn (particuliere) afnemers voor een bepaalde tijd toegang krijgen tot mijn website om van het cursusmateriaal gebruik te maken. Het merendeel van mijn klanten bevindt zich buiten Nederland. Ik weet dat ik met mijn dienst onder de MOSS wetgeving val, omdat ik een digitale dienst lever, en mijn site berekent het belastingpercentage dan ook per EU land. Buiten de EU hef ik 0% belasting.
Ik moet nu mijn aangifte omzetbelasting startende ondernemers invullen en weet niet goed waar ik nu welke bedragen van mijn dienst moet invullen. Uiteraard heb ik een boekhouder overwogen, maar mijn site is nu nog in de beginfase en ik wil het belastingplaatje graag zelf snappen.
Ik heb dus omzet gemaakt:
- binnen Nederland (bijvoorbeeld 1000 euro)
- buiten Nederland en binnen de EU (bijvoorbeeld 2000 euro)
- buiten de EU (bijvoorbeeld 3000 euro)
Waar moet ik nu exact deze omzet invullen?
Zou het volgende kloppen?
1 Prestaties binnenland
1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief:
Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend: 1000
Omzetbelasting: 210
3 Prestaties naar/in het buitenland
3a Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer): 3000
3b Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU: 2000
Waarom hebben 3a en 3b geen omzetbelasting kolom?
Ik reken namelijk wel het belastingpercentage van het betreffende (EU) land.
Ik hoop dat jullie hier wat meer duidelijkheid in kunnen scheppen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gerard P
Gerard P
Beste forumleden,
Ik ben nu al langere tijd het forum aan het doorlezen en de site van de belastingdienst aan het doorspitten, inclusief het ondernemershandboek, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn situatie, daarom graag jullie advies.
Ik verkoop internet cursussen waarbij mijn (particuliere) afnemers voor een bepaalde tijd toegang krijgen tot mijn website om van het cursusmateriaal gebruik te maken. Het merendeel van mijn klanten bevindt zich buiten Nederland. Ik weet dat ik met mijn dienst onder de MOSS wetgeving val, omdat ik een digitale dienst lever, en mijn site berekent het belastingpercentage dan ook per EU land. Buiten de EU hef ik 0% belasting.
Ik moet nu mijn aangifte omzetbelasting startende ondernemers invullen en weet niet goed waar ik nu welke bedragen van mijn dienst moet invullen. Uiteraard heb ik een boekhouder overwogen, maar mijn site is nu nog in de beginfase en ik wil het belastingplaatje graag zelf snappen.
Ik heb dus omzet gemaakt:
- binnen Nederland (bijvoorbeeld 1000 euro)
- buiten Nederland en binnen de EU (bijvoorbeeld 2000 euro)
- buiten de EU (bijvoorbeeld 3000 euro)
Waar moet ik nu exact deze omzet invullen?
Zou het volgende kloppen?
1 Prestaties binnenland
1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief:
Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend: 1000
Omzetbelasting: 210
3 Prestaties naar/in het buitenland
3a Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer): 3000
3b Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU: 2000
Waarom hebben 3a en 3b geen omzetbelasting kolom?
Ik reken namelijk wel het belastingpercentage van het betreffende (EU) land.
Ik hoop dat jullie hier wat meer duidelijkheid in kunnen scheppen.
Alvast bedankt, DGP
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57313-vraag-aangifte-omzetbelasting-startende-ondernemer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag