• 0

Vraag aangifte omzetbelasting startende ondernemer

Beste forumleden,

 

Ik ben nu al langere tijd het forum aan het doorlezen en de site van de belastingdienst aan het doorspitten, inclusief het ondernemershandboek, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn situatie, daarom graag jullie advies.

 

Ik verkoop internet cursussen waarbij mijn (particuliere) afnemers voor een bepaalde tijd toegang krijgen tot mijn website om van het cursusmateriaal gebruik te maken. Het merendeel van mijn klanten bevindt zich buiten Nederland. Ik weet dat ik met mijn dienst onder de MOSS wetgeving val, omdat ik een digitale dienst lever, en mijn site berekent het belastingpercentage dan ook per EU land. Buiten de EU hef ik 0% belasting.

 

Ik moet nu mijn aangifte omzetbelasting startende ondernemers invullen en weet niet goed waar ik nu welke bedragen van mijn dienst moet invullen. Uiteraard heb ik een boekhouder overwogen, maar mijn site is nu nog in de beginfase en ik wil het belastingplaatje graag zelf snappen.

 

Ik heb dus omzet gemaakt:

- binnen Nederland (bijvoorbeeld 1000 euro)

- buiten Nederland en binnen de EU (bijvoorbeeld 2000 euro)

- buiten de EU (bijvoorbeeld 3000 euro)

 

Waar moet ik nu exact deze omzet invullen?

 

Zou het volgende kloppen?

 

1 Prestaties binnenland

1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief:

Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend: 1000

Omzetbelasting: 210

 

3 Prestaties naar/in het buitenland

3a Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer): 3000

 

3b Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU: 2000

 

Waarom hebben 3a en 3b geen omzetbelasting kolom?

Ik reken namelijk wel het belastingpercentage van het betreffende (EU) land.

 

Ik hoop dat jullie hier wat meer duidelijkheid in kunnen scheppen.

 

Alvast bedankt, DGP

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet dat ik met mijn dienst onder de MOSS wetgeving val

 

En heb je je ook daadwerkelijk bij de belastingdienst aangemeld voor MOSS?

 

Waar moet ik nu exact deze omzet invullen?

 

Omzet m.b.t. particulieren in andere EU landen niet op het normale BTW aangifte formulier invullen.

Maar op het formulier dat je kan vinden onder "Btw betalen via 1 lidstaat van de EU" -> "overzicht meldingen" -> "melding doen"

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Ik heb nog geen inloggevens ontvangen van de belastingdienst om in te loggen voor ondernemers, en mijzelf zodoende nog niet aan kunnen melden voor MOSS. Wanneer dit wel het geval is, zal ik daar mijn buitenlandse (EU) btw vermelden. Tot zover is mijn vraag betreffende die omzet beantwoord.

 

Klopt de vermelding van mijn omzet uit mijn originele post verder wel qua voorbeeld voor binnen- en buitenland?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog geen inloggevens ontvangen van de belastingdienst om in te loggen voor ondernemers, en mijzelf zodoende nog niet aan kunnen melden voor MOSS.

 

Dan zou ik even wachten met het aanmelden voor MOSS.

Kans is aanwezig dat het vanaf 2018 niet meer hoeft, als je voor minder dan 10k aan particulieren in andere EU landen verkoopt.

 

Klopt de vermelding van mijn omzet uit mijn originele post verder wel qua voorbeeld voor binnen- en buitenland?

 

Diensten buiten de EU hoef je niet op je BTW aangifte in te vullen. Leveringen = goederen.

 

Bij "Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU" alleen diensten aan bedrijven met een geldig BTW nummer vermelden. In dat geval dien je ook aangifte ICP te doen.

Dus niet de omzet van je particulieren die onder MOSS vallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank voor je reactie.

Wellicht ten overvloedde, maar in mijn situatie vul ik dus alleen het volgende in:

 

1 Prestaties binnenland

1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief:

Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend: 1000

Omzetbelasting: 210

 

In combinatie met eventuele voorbelasting (5b) en vermindering volgens de kleineondernemersregeling (5d).

 

De rest regel ik dus via het MOSS formulier/portal?

 

Het lijkt mij verder in mijn situatie wel het beste/makkelijkste om mijzelf aan te melden voor MOSS aangezien ik al enkele maanden verschillende BTW tarieven hanteer...

Link naar reactie
  • 1

Wederom dank voor je reactie.

Wellicht ten overvloedde, maar in mijn situatie vul ik dus alleen het volgende in:

 

1 Prestaties binnenland

1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief:

Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend: 1000

Omzetbelasting: 210

 

In combinatie met eventuele voorbelasting (5b) en vermindering volgens de kleineondernemersregeling (5d).

 

Daar komt het inderdaad op neer.

Kan echter zijn dat je nog wat meer velden in moet vullen. Bijvoorbeeld als je zelf diensten in het buitenland inkoopt.

 

 

Wordt zelf minder vrolijk van het MOSS gebeuren. En zeg het liever op zodra dat mogelijk is.

Met name het concept dat elk EU land afzonderlijk je administratie mag controleren, en bevoegd is boetes op te leggen staat me niet aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik reken namelijk wel het belastingpercentage van het betreffende (EU) land.

Niet zeker dat ik goed begrijp hoe je dit bedoeld maar je Nederlandse Btw aangifte is alleen bedoeld voor Nederlandse Btw.

Met name het concept dat elk EU land afzonderlijk je administratie mag controleren, en bevoegd is boetes op te leggen staat me niet aan.

Wel benieuwd waar je dit vandaan hebt?

Link naar reactie
  • 0

Dank beiden voor de reacties.

 

@Maxn, ik verwacht komend jaar wel voor minimaal 10.000 euro binnen de EU te verkopen, zodoende wil ik nu alvast beginnen het MOSS en de MOSS administratie.

 

Ik vind gedeelte 3 verder wel verwarrend:

 

3 Prestaties naar/in het buitenland

3a Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer)

3b Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU

 

Aangezien ik ook digitale leveringen doe binnen de EU en daarbuiten naar particulieren was ik in de veronderstelling dat ik dat hier moest vermelden? Of geldt gedeelte 3 enkel voor leveringen naar andere ondernemers binnen/buiten de EU?

Link naar reactie
  • 0

Met name het concept dat elk EU land afzonderlijk je administratie mag controleren, en bevoegd is boetes op te leggen staat me niet aan.

Wel benieuwd waar je dit vandaan hebt?

 

Op het moment dat je je aanmeld voor MOSS geeft de belastingdienst je gegevens door aan de andere lidstaten, en die beschouwen je min of meer als hun eigen belastingbetalers. Je mag de aangifte welliswaar centraal via MOSS doen, maar de afhandeling doen ze vervolgens allemaal apart.

 

Zo ontvingen we van de Duitse Finanzamt per post een "Wichtige Mitteilung" met het Duitse Steuernummer waaronder ze ons ingeschreven hadden.

Kennenlijk worden we geacht Duits te spreken. ::)

 

De Fransen zijn wel zo vriendelijk om de communicatie zowel in het Frans als het Engels te sturen.

En wat sturen die dan zoal?

Geen handige informatie zoals de geldende BTW percentages en welke diensten in welk tarief vallen ofzo, dat soort zaken mag je lekker zelf uitzoeken.

Nee, ze maken ons enkel bij voorbaat attent op het Franse boetebeleid, en lijken te suggereren dat je ook een boete riskeert als je geen enkele omzet in Frankrijk hebt, maar je aangifte bijvoorbeeld te laat is.

 

Mini-one-stop-shop (Mini-1SS) - Deadline for VAT return submission and related payment

 

Information sur les échéances de dépôt et paiement (ainsi que les pénalités encourues) des opérateurs inscrits sur les mini-guichets des autres États membres et ayant déclaré de la TVA en France

 

 

Dear Sir or Madam,

 

Your business is registered for a Special Scheme for Telecommunications, Broadcasting or Electronic Services permitting you to use the Mini-one-stop-shop (Mini-1SS) to declare and pay VAT on e-services provided to customers who reside in France.

 

Please observe the deadline date to submit your quaterly VAT return and to make related payment using the Mini-1SS : 20 October 2017 for the 3rd quarter of 2017 (on the 20th day following the end of the tax period covered by the return).

 

Even if you have carried out no supplies for the quater, use of a Special Scheme requires you to submit a VAT return.

 

For missing or late submission of a VAT return or late related payment, we kindly remind you that penalties on VAT due in France may be imposed on your business :

 

late submission : from 10% to 80% of the amount of VAT due ;

late payment : 5% of the amount of unpaid VAT on the due date ;

additional late payment interest : 0.4% of the amount of unpaid VAT per delayed month.

 

To avoid such penalties, we ask that you please respect the deadline for meeting legal obligations.

 

We thank you for the trust you place in us.

 

The French tax administration,

La Direction générale des Finances publiques.

 

You can also follow us on Twitter (@dgfip_officiel) and on Facebook: Direction générale des finances publiques.

 

Ook de belastingdienst schrijft dat op haar site:

 

Eventuele verdere herinneringen stuurt het EU-land waar u de dienst hebt geleverd. Het betrokken EU-land legt de boetes en kosten op voor het te laat insturen van de btw-melding.

 

Mocht je ooit -om wat voor reden dan ook- te laat met je aangifte zijn, dan kan je in theorie dus van alle 27 andere lidstaten boetes op de mat verwachten.

Lekker proportioneel. :-\

 

 

Verder dien je de administratie 10 jaar lang te bewaren, en op verzoek digitaal beschikbaar te stellen.

 

Belastingdienst:

 

Op verzoek van de Nederlandse of een buitenlandse belastingdienst moeten deze gegevens digitaal worden verstrekt.

 

Je loopt daarbij dus het risico dat de inspecteur van het ene land je administratie prima vind, maar die van het andere land gaat muggenziften.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de duidelijke informatie Maxn.

 

Ik vind gedeelte 3 verder wel verwarrend:

 

3 Prestaties naar/in het buitenland

3a Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer)

3b Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU

 

Aangezien ik ook digitale leveringen doe binnen de EU en daarbuiten naar particulieren was ik in de veronderstelling dat ik dat hier moest vermelden? Of geldt gedeelte 3 enkel voor leveringen naar andere ondernemers binnen/buiten de EU?

Link naar reactie
  • 0

Ik vind gedeelte 3 verder wel verwarrend:

 

3 Prestaties naar/in het buitenland

3a Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer)

3b Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU

 

Aangezien ik ook digitale leveringen doe binnen de EU en daarbuiten naar particulieren was ik in de veronderstelling dat ik dat hier moest vermelden? Of geldt gedeelte 3 enkel voor leveringen naar andere ondernemers binnen/buiten de EU?

 

Zoals reeds gezegd, heb je met beide niet te maken als je alleen elektronische diensten aan particulieren levert.

Zie ook de toelichting die bij het aangifte formulier hoort.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.