• 0

Afrekenen met Belastingdienst bij overdracht eenmanszaak ?

Goedemiddag allen,

 

Vanaf 2010 bezit ik een kleine rijschool. Ik doe dit vanuit een eenmanszaak. Heb verder ook niemand in loondienst. Omdat de administratie van een kleine omvang is heb ik dit altijd zelf gedaan. De aangifte inkomstenbelasting deed ik samen met een goede vriendin.

Om een lang verhaal kort te houden; vanaf 01-04-2017 heb ik mijn bedrijfje overgedragen aan mijn zoon. Dit is ook bekend bij de kvk.

 

Gisteravond attendeerde iemand mij erop dat er wel wat meer bij komt kijken dan dit melden bij de kvk.

Ik vandaag dus maar druk gestudeerd.

 

Ik ben tot de volgende conclusies gekomen:

1) geruisloze overname mag niet. Hij heeft geen 36 maanden bij mij gewerkt.

2) ik moet mijn bedrijf per 01-04-2017 staken en afrekenen. Er valt alleen niks af te rekenen omdat er alleen een auto aanwezig is waarvan de boekwaarde hoger is dan de dagwaarde.

Ik hoor graag als ik er naast zit hoor. Bij zowel punt 1 als punt 2.

 

Verder heb ik nog wat vragen;

Klopt het dat we geen btw hoeven te regelen bij de overname. Dit moet in een contract vast staan. Op de auto zit natuurlijk wel btw.

 

Moet er een prijs berekend worden voor de goodwill? Ik hoef niks voor de overname te hebben. In mijn ogen is alleende auto wat waard en die krijgt hij van me. Maar als leek weet ik wel dat je niet zomaar een auto aan je kind kan geven. Dus wederom de vraag, mag dit wel?

 

Voor zover mijn vragen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Groeten Anne

 

modedit: titel aangepast

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er valt/dient bij staking m.i. wel afgerekend te worden. Altijd. Het zou mij verbazen als dat met vriendin al geregeld of goed voorbereid is met deze vraagstelling.

 

Is jouw eenmanszaak inmiddels uitgeschreven uit het Handelsregister?

 

Is de lesauto overgeschreven en opnieuw verzekerd?

 

Geen idee van de waarde van de auto, maar deze kun je vanuit privé allicht ((deels) belastingvrij) schenken aan jouw zoon. Hopelijk heeft hij inmiddels (na 6/7 maanden) een boekhouder gevonden om zijn financiële administratie goed te beheren.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo

Bedankt voor de reactie.

 

Mijn inschrijving kvk is overgezet naar een nieuwe inschrijving voor hem. Hij heeft dus wel een nieuw nummer.

 

De auto staat nog wel op mijn naam ivm hoge no claim. Eigenlijk is de auto dus nog van mij als ik dit goed begrijp. De auto moet in mijn ogen dan per 01-04 naar privé geboekt worden. *

 

Hij heeft nog geen boekhouder. Mijn vriendin doet dit nog steeds. Zij is zoals ze aangeeft gewoon doorgegaan met de boekhouding. De bedoeling is overigens om in de toekomst zo door te gaan. Het is zo kleinschalig. Alleen de fiscale afhandeling van mijn bedrijf naar het bedrijf van mijn zoon geven wat vraagtekens. Vandaar de aanmelding hier.

Eigenlijk moet ze dus 2 boekhoudingen gaan inboeken als ik het goed begrijp:

1. Mijn boekhouding tot 01-04.

2. Zijn boekhouding vanaf 01-04.

 

Daar heeft ze direct wel wat vragen over.

1. Stel mijn eindbalans is:

Activa Passiva

Auto € 1000. Btw € 100

Bank € 400. Crediteur € 250

Debiteur € 100. Eigen vermogen € 1150

 

Dan gaat alles behalve de auto naar hem toe (* auto staat op mijn naam)

Moet in zijn boekhouding dan het volgende geboekt worden op 01-04;

Bank € 400

Debiteuren € 100

Aan btw € 100

Aan crediteur € 250

Aan vermogen 150

 

2. Betekent dit dat ik nog € 150 krijg van mijn zoon, zo ja dan kan dit onder de belastingvrije schenking vallen toch?

 

3. Mijn zoon betaald wel alle kosten voor de auto zoals verzekering en btw. Kan dit nog wel als kosten geboekt worden en de btw worden teruggevraagd. De auto staat immers op mijn naam.

 

4. Moet er een goodwill berekening gemaakt worden?

 

5. Als laatste geeft ze aan dat mijn auto dus naar privé gaat tegen de dagwaarde. Dit kan via een marktplaats advertentie. Ze twijfelt alleen of er btw moet worden afgedragen. Bij aanschaf is er namelijk niks teruggevraagd. Het was een margeauto.

 

Bedankt.

 

Groetjes Anne

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Anne, ik ben geen administratie- en verzekeringsexpert, maar dit baart mij wel zorgen.

 

Dat het een margeauto is, is aanvullende informatie.

 

Als iemand al ruim een half jaar zonder rijbewijs rond rijdt, gaan jullie hem toch ook niet gratis aan een rijbewijs helpen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik allemaal, maar de belangrijkste vraag is of hij als ondernemer en leerlingen of passagiers nu verzekerd zijn.

 

Ik bedoel verder dat je dienstverlening kunt inkopen, die verkopen jullie andersom ook. E.e.a. lijkt met terugwerkende kracht of correcties in orde gemaakt te moeten gaan worden. Da's rotwerk.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, er is bij ons het een en andere aan het licht gekomen.

Dit is zeker een punt waar we naar gaan kijken. Eerst willen we graag de administratie op orde hebben.

 

Groet

Anne

 

 

Update 14.59; zojuist onze verzekeringsagenten gesproken. Alles is vanaf 01-04 gedekt. Hier hadden ze al rekening mee gehouden.

Link naar reactie
  • 0

Update 14.59; zojuist onze verzekeringsagenten gesproken. Alles is vanaf 01-04 gedekt. Hier hadden ze al rekening mee gehouden.

Maar desondanks staat de auto en de verzekering nog wel op jouw naam?

 

De auto staat nog wel op mijn naam ivm hoge no claim

Dat is zelden een kloppende situatie. Maar goed, daar heb je jouw verzekeringsagenten voor.....die zullen het vast beter weten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En auto van 1000 euro kan belastingvrij geschonken worden.

Dan moet de tenaamstelling wel gewijzigd worden.

 

Kan me zo voorstellen dat als hij rijles geeft in een auto die op jouw naam staat dat de verzekeringsmaatschappij geen dekking geeft als het fout gaat onderweg. Dat lijkt me sowieso het eerste dat je helder moet hebben.

 

Goodwill zal bij een kleine rijschool niet snel aan de orde zijn.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo

Bedankt voor de reactie.

 

Mijn inschrijving kvk is overgezet naar een nieuwe inschrijving voor hem. Hij heeft dus wel een nieuw nummer.

 

De auto staat nog wel op mijn naam ivm hoge no claim. Eigenlijk is de auto dus nog van mij als ik dit goed begrijp. De auto moet in mijn ogen dan per 01-04 naar privé geboekt worden. *

 

Hij heeft nog geen boekhouder. Mijn vriendin doet dit nog steeds. Zij is zoals ze aangeeft gewoon doorgegaan met de boekhouding. De bedoeling is overigens om in de toekomst zo door te gaan. Het is zo kleinschalig. Alleen de fiscale afhandeling van mijn bedrijf naar het bedrijf van mijn zoon geven wat vraagtekens. Vandaar de aanmelding hier.

Eigenlijk moet ze dus 2 boekhoudingen gaan inboeken als ik het goed begrijp:

1. Mijn boekhouding tot 01-04.

2. Zijn boekhouding vanaf 01-04.

 

Daar heeft ze direct wel wat vragen over.

1. Stel mijn eindbalans is:

Activa Passiva

Auto € 1000. Btw € 100

Bank € 400. Crediteur € 250

Debiteur € 100. Eigen vermogen € 1150

 

Dan gaat alles behalve de auto naar hem toe (* auto staat op mijn naam)

Moet in zijn boekhouding dan het volgende geboekt worden op 01-04;

Bank € 400

Debiteuren € 100

Aan btw € 100

Aan crediteur € 250

Aan vermogen 150

 

2. Betekent dit dat ik nog € 150 krijg van mijn zoon, zo ja dan kan dit onder de belastingvrije schenking vallen toch?

 

3. Mijn zoon betaald wel alle kosten voor de auto zoals verzekering en btw. Kan dit nog wel als kosten geboekt worden en de btw worden teruggevraagd. De auto staat immers op mijn naam.

 

4. Moet er een goodwill berekening gemaakt worden?

 

5. Als laatste geeft ze aan dat mijn auto dus naar privé gaat tegen de dagwaarde. Dit kan via een marktplaats advertentie. Ze twijfelt alleen of er btw moet worden afgedragen. Bij aanschaf is er namelijk niks teruggevraagd. Het was een margeauto.

 

Bedankt.

 

Groetjes Anne

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedankt voor alle info. Wat betreft de verzekeringen heb ik voor vrijdag een afspraak gemaakt.

Wat betreft de administratie, is er hier ook iemand die over bovenstaande kennis heeft/ advies kan geven?

 

Groet

Anne

 

Link naar reactie
  • 0

Een slot- of eindbalans kan pas opgemaakt worden als activiteiten gestaakt zijn. En aangezien verzekerings- en autokosten nu nog altijd doorlopen...

 

..op de 'stel'posten valt ook waarschijnlijk nog wel wat af te dingen, maar nogmaals ik ben geen boekhouder.

 

Waarom zou opeens 'alles' op hem (jouw zoon) overgaan als je alleen een auto wilt schenken?

 

Jouw onderneming is zoals ik het begrijp uitgeschreven en daarop is zijn nieuwe onderneming ingeschreven. Dat is puur een administratieve/juridische geen fiscale handeling.

 

Ik heb verder geen idee of je de oplossing hier mag of kan verwachten. Misschien kan iemand nog melden hoe dit met de BTW-aangifte na 01-04 moet.

 

Laat jouw zoon dit alles even lezen, dan kan hij als ondernemer zelf beslissen over de wenselijkheid of noodzaak van een zelfgekozen boekhouder voor zijn onderneming.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als ik u begrijp moet ik de onderneming niet staken? Ik stop er toch mee en mijn zoon gaat verder....

De belastingdienst zegt dat ik per 01-04 moet staken en deze waardes moet mijn zoon als beginbalans nemen. Uiteraard zonder de auto. Wat ik schreef over het kvk nummer klopt niet. Mijn kvk nummer is opgezegd, mijn zoon heeft een nieuwe.

 

Ik verwacht ook geen oplossing hoor. Ik wil alleen wat hulp met het opmaken van mijn eindbalans en zijn beginbalans. Ik waardeer alle hulp hoor, maar op mijn boekhoudvragen krijg ik maar geen antwoord, ik weet dan ook niet of ik wel op het juiste forum zit.

Wellicht weet iemand een ander forum? Via Google is weinig te vinden eigenlijk.

 

Groet

Anne

Link naar reactie
  • 0

Anne,

 

Allereerst moet ik zeggen dat ik datgene je bedacht hebt niet zo’n heel 'zakelijke' constructie vind, maar eerder een soort 'familie' constructie.

En dus is het zakelijke aspect niet heel aanwezig bij je overwegingen (en dat kan dan weer fiscale consequenties hebben) lijkt mij, maar ja…

 

Stel dat je slotbalans is zoals je geschetst hebt:

 

Je hebt dus een (1.) auto, (2.) geld op een bankrekening en (3.) een vordering op een klant.

Daar staat tegenover een schuld aan (4.) BTW en (5.) een leverancier. En dus heb je ook ( 6.) een (positief) eigen vermogen wanneer je stopt.

 

1. De auto ben je van plan om zelf te houden.

2. Het geld is toch van jou, maar uiteraard kan je het ook weggeven aan je zoon.

3. De klant zal toch wel jouw vordering aan jou voldoen neem ik aan en niet aan iemand anders (zoals je zoon).

4. De BTW schuld moet je toch zelf voldoen.

5. De leverancier zal toch bij jou aankloppen als je de schuld aan hem/haar niet voldoet.

6. Dat gaat dan over naar jou privé (want het is jouw eigen vermogen), wanneer je stopt als ondernemer.

 

 

Dan vraag je hoe de openingsbalans van je zoon eruit ziet:

Geen idee. Een auto heeft hij niet. En klanten komen kennelijk vanzelf (dat zijn o.a. jouw 'oude' klanten die je "om niet" hebt weggegeven).

Misschien heeft hij geld in de zaak gestopt, maar dat zal dan blijken uit het saldo van zijn bankrekening of zijn kas.

 

En misschien brengt hij andere zaken in de onderneming bij de start! Ik zou het niet kunnen ruiken, eerlijk gezegd…

 

 

En dan vraag je of je BTW verschuldigd bent wanneer je 'marge-auto' naar privé gaat:

 

Nee, dat ben je dan weer niet (maar de vraag is natuurlijk of deze – de auto dus - eigenlijk niet 'doorgeschoven' wordt naar je zoon en dat kan dan weer misschien allerlei andere gevolgen hebben, alhoewel je wanneer je de gehele rijschool zou 'doorsluizen' ook geen BTW verschuldigd zou zijn dus dat zal wel loslopen lijkt mij…).

 

 

En dan vraag je ook nog eens of jouw zoon BTW als voorbelasting kan verrekenen/terugvragen wanneer hij jouw (auto)kosten voldoet:

 

Eigenlijk moet hij facturen (met BTW!) hebben die op zijn (bedrijfs-)naam gesteld zijn.

Ik heb geen idee hoe jullie dit willen gaan vormgeven, maar wanneer jij de eigenaar bent (zonder BTW plichtig te zijn!) en dit als het ware 'doorberekent' naar derden (jouw zoon), dan wordt dit wel een beetje ingewikkeld.

Mij een beetje té ingewikkeld voor een forum. En waarschijnlijk dat je daarom zo teleurgesteld lijkt te zijn over de reacties van allerlei vrijwilligers hier op HL en het uitblijven van "antwoorden op je vragen".

 

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter

 

Bedankt voor de reactie.

Toevallig ben ik vanmiddag bij een administratiekantoor geweest en mijn verhaal gedaan. Het zat ons niet lekker. Dit was zijn conclusie:

De auto gaat naar mij privé, dit zal wel moeten omdat deze op mijn naam staat. De kosten zoals wegenbelasting en verzekering zijn niet aftrekbaar. De gebruikerskosten zoals tanken en onderhoud wel. Hij rijdt er immers zakelijk in. Dus ook de btw kan afgetrokken worden. Ik hoef idd geen btw af te rekenen omdat er bij aanschaf ook geen btw is teruggevraagd.

 

Verder blijft de rest van de balans zo staan en worden gebruikt als beginbalans voor mijn zoon.

Het bedrag wat ik als eigen vermogen heb staan moet hij mij betalen. Dit kan worden gezien als een schenking. Mijn zoon blijft immers dezelfde bankrekening gebruiken, deze is al overgezet op zijn naam.

De btw over kwartaal 1 betaald hij dus net als de crediteuren. De debiteuren en het banksaldo zijn dus voor hem. Het bedrag wat we dan overhouden aan de passivakant op mijn eindbalans is mijn eigenvermogen en de waarde van mijn bedrijf. Dit moet hij mij dus betalen.

 

Zoals het mij werd verteld en uitgelegd klinkt behoorlijk logisch in mijn ogen.

U ook?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De auto gaat naar mij privé, dit zal wel moeten omdat deze op mijn naam staat. De kosten zoals wegenbelasting en verzekering zijn niet aftrekbaar. De gebruikerskosten zoals tanken en onderhoud wel. Hij rijdt er immers zakelijk in. Dus ook de btw kan afgetrokken worden.

 

En wat hebben jullie dan bedacht inzake het privégebruik van de auto?

Zowel voor de inkomstenbelasting als voor de omzetbelasting?

 

Want deze oplossing is toch een soort 'mengelmoes' van allerlei regelingen, als ik het goed lees dan:

Gebruik en onderhoud zakelijk, zowel voor de IB als de BTW.

Motorrijtuigenbelasting en verzekering (en eventuele afschrijvingen/waardeverminderingen) zijn privé.

 

En wat gebeurt er als er een verbetering (dus geen onderhoud, maar bijvoorbeeld het 'opknappen' van de auto) plaatsvindt? Is dat dan zakelijk of privé...

 

Link naar reactie
  • 0

Om eerlijk te zijn niet over gehad. Mijn zoon rijdt idd wel privé in de auto.

Wat betreft de kosten brandstof en onderhoud was het antwoord dat het gewoon aftrekbaar is omdat hij er in rijdt.

Wat een gedoe zeg.

 

Hoe kunnen we dit dan oplossen/ indekken?

 

Had ik de auto achteraf nu maar gewoon op zijn naam gezet! Maar goed, dit is nu niet meer terug te draaien.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.