• 0

Financieel plan voor een investeringsvennootschap?

Hallo allemaal, jullie weten ondertussen al dat je mij bijna alleen hoort als ik ergens een probleem mee heb, dus hier ben ik weer.

 

Misschien ligt 't aan het feit dat ik moe ben of aan het tijdstip maar ik vind geen antwoord op mijn vraag: Hoe maak ik een financieel plan voor een investeringsvennootschap?

 

Mijn partner en ik willen een vennootschap oprichten waarvan ieder voor de helft aandeelhouder is. Die vennootschap is eigenlijk een "lege BV" zonder activiteiten maar die wel aandeelhouder wordt van een andere BV waar wel iets mee gedaan wordt. In die andere BV word ik "gewoon" medewerker met een salaris dat nog niet vast bepaald is. Mijn partner krijgt enkel op het eind van het jaar zijn deel van de winst (tenminste daar gaan we van uit) Voor de andere BV is geen financieel plan gemaakt, we hebben wel "een idee" van de inkomsten maar geen cijfers. Eigenlijk geloven we niet echt in een financieel plan (oeps :-[...) Het is wel handig maar niet absoluut. Maar goed het is noodzakelijk voor de oprichting van de vennootschap en dit moet morgen geregeld zijn. Deadline? Hoezo? ::)

 

Anyway heel veel uitleg voor een simpele vraag: hoe maak je een financieel plan voor een investeringsvennootschap?

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

die lege bv wordt dus als het ware de holding waar de aandelen in worden ondergebracht van de zogenoemde werkmaatschappij.

Brengt die lege bv ook vermogen in of wordt het puur beheer?

 

Is de werkmaatschappij al bestaand, die BV? Je kan dan namelijk een situatie krijgen dat de belasting om de hoek komt kijken. Het is namelijk een soort verkoop van het bedrijf aan de holding en dan kan je te maken krijgen met afrekenen

Link naar reactie
  • 0

Was er even niet dus sorry voor mijn vertraagde reactie.

 

Het zit eigelijk iets ingewikkelder:

Er is een holding BV waar de werkmaatschappij BV onder zit. De aandelen van die BV's worden ondergebracht in een andere vennootschap.

De aandelen die nu in persoonlijk bezit zijn worden dan in een zgn. investeringsmaatschappij onder gebracht en die wordt dus aandeelhouder.

Maar dit is niet zo'n goed plan, begrijp ik? En, ik blijf worstelen met het verplichte financieel plan. Want de enige inkomsten zijn die die uit de BV's komen. Maar hoe moet ik dat invullen?

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie
  • 0

Hoi Viewfinder,

 

Balans

De activa of bezittingen van een investeringsmaatschappij zijn vooral aandelen van of leningen aan deelnemingen of cash (liquide middelen).

De passiva of schulden van een investeringsmaatschappij zijn (bank)leningen maar meer waarschijnlijk eigen vermogen of aandelenkapitaal ingebracht door de aandeelhouders.

 

Verlies en Winstrekening

De jaarlijkse opbrengsten van een investeringsmaatschappij is het aandeel in de winsten van de werkmaatschappij (of ze nu uitgekeerd zijn of niet in de vorm dividend). De winst bij verkoop van een deelneming is een eenmalige opbrengst die valt onder deelnemingsvrijstelling (dus je hoeft niet nog een keer belasting betalen).

De kosten van een investeringsmaatschappij zijn de kosten ter verwerving, beheer en verkoop van deelneming.

 

Heel praktisch dus. Maak prognoses voor elk van de deelnemingen en neem per jaar dat deel van de winst dat voor de investeringsmaatschappij is. Voor de jaarlijkse kosten zou ik het advies van Venture Capital Coach volgen. Als laatste moet je dan nog aannames maken in welk jaar je een deelneming verkoopt en voor welke prijs. Dit deel is het meest onzeker maar bepaald je rendement in hoge mate.

 

Eigenlijk is het in de investeringswereld te doen gebruikelijk om in plaats van over kosten en opbrengsten over cashflow te spreken. Ook in een financieel plan.

 

Succes!

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ties, heel erg bedankt voor je uitleg en voor je eerste introductie in de "world of investors" :) Nooit gedacht dat ik daar nog in zou verzeilen.

 

De deadline van vorige week heb ik niet gehaald, maar nu moet het toch gaan lukken!

"Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven." Georges van Acker

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.