• 0

Het vinden van een boekhouder

Hallo,

 

Een jaar geleden heb ik besloten, om de complete boekhouding uit te besteden aan een boekhouder.

Wat wil zeggen BTW aangifte, loonadministartie van vaste medewerker en jaar aangifte.

Facturatie blijf ik zelf doen.

 

Ik heb hier toe besloten om dat ik niet meer de tijd had om het zelf te doen en hoopte opo minder fouten.

 

Uiteraard gingen de boekhoudkosten daarmee aanzienlijk omhoog, maar dat was het me wel waard.

Na driekwart jaar, viel het me alleen heel erg op dat ik steeds wel veel BTW moest afdragen en ben ik het zelf gaan uitrekenen en icm de aangifte kwam ik op compleet andere bedragen uit. Na het overleggen van mijn stukken gaf de boekhouder aan, dat ze per ongeluk verkoopfacturen dubbel had in gevoerd, ondanks dat dit in Exact niet mogelijk zou moeten zijn.

Daarnaast wacht mijn medewerker nu al 13 maanden op loonstroken, wat maar niet lukt om die via haar boekhoudprogramma te versturen.

Tot slot is de boekhouder een maand vergeten dat ik een werknemer in dienst had en heeft een 0 aangifte gedaan.

Ik heb wel het salaris en de loonheffing betaald. Die loonheffing terugkrijgen is meteen weer een enorme klus, die ik zelf moet oplossen.

 

Kortom tijd voor een nieuw boekhoudkantoor en/of nieuwe boekhouder. Want het kost me nu meer tijd en kopzorgen dan toen ik hett nog zelf deed.

 

Dus toch maar eens te raden gegaan bij mij zelf. Wat doe ik verkeerd dat ik steeds pech heb met boekhouders. Zoek ik in de verkeerde hoek, zijn mijn verwachtingen te hoog of betaal ik ze te weinig.

 

Mijn boekhouding bestaat uit ongeveer 250 verkoopfacturen en 300 inkoopfacturen. Welke digitaal en gedeeltelijk op papier bij de boekhouder worden afgeleverd.

Daarnaast heb ik een vaste werknemer, met een vast loon. Er zijn geen variabele vergoedingen die per maand moeten worden uitgekeerd.

De rechtsvorm is een eenmanszaak.

 

Dit zijn de werkzaamheden die de boekhouder precies utivoerd:

- Aanvragen van uitstel voor het indienen van de aangifte inkomstenbelasting;

- Bijhouden van de administratie op basis van (tijdig) aangeleverde facturen, bonnen en bankafschriften;

- Samenstellen en indienen van de periodieke aangiften omzetbelasting;

- Samenstellen en indienen van de periodieke aangiften loonbelasting;

- Opstellen van de jaarcijfers;

- Opstellen en indienen van de aangifte inkomstenbelasting;

- Controleren van aanslagen inkomstenbelasting;

- Nakijken en eventueel wijzigen voorlopige aanslagen / teruggaven;

- Eventueel communicatie met de belastingdienst (tot op zekere hoogte, als dit uren tijd gaat kosten dan zal ik hierover eerst overleggen);

- Beantwoorden van tussentijdse vragen (dit ook tot op zekere hoogte, als het erg veel uitzoek- of advieswerk gaat kosten dan zal ik hierover eerst overleggen).

 

In haar eerste voorstel zou dit 112 euro per maand gaan kosten, maar na 2 maanden werd dit opgehoogd naar 140 euro per maand.

 

Dat leek mij in eerste instantie een mooie prijs, omdat zij eerst aangaf 1,5 uur per maand bezig te zijn en later aangaf dat dit 2 uur per maand bleek te zijn.

 

Conclussie:

- Als ik op internet zoek is 65 á 70 euro per uur ongeveer een gemiddeld uurloon, dus daar kan het niet aan liggen.

- Het aantal uren dat men bezig is per maand wordt door de boekhouder bepaald en niet door mij, dus daar kan het ook niet aan liggen.

- Bij het zoeken naar een boekhouder heb ik altijd op internet gezocht, omdat ik verder in mijn netwertk geen boekhouders ken.

 

Dus wat kan ik dan nog meer fout doen? Ik loop sinds de oprichting van mijn bedrijf al te zoeken naar een goede beokhouder. In hett begin welliswaar naar de goedkoopste, maar sinds een jaar of 5-6 toch echt gewoon naar een goede.

Maar ze hebben het of te druk om het werk goed en optijd af te hebben of ze maken er een puinhoop van. Waardoor ik na afloop weer veel geld kwijt ben om alles weer in orde te krijgen.

 

Kortom weer een heel lang verhaal, maar nu ik afgelopen kwartaal weer bijna 1000 euro teveel BTW heb betaald en we dit dus weer moeten gaan corrigeren, wil ik toch echt een betere oplossing.

Wie heeft er een goede tip?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doe je de betalingen van inkoopfacturen ook zelf? Zo ja, gebruik een boekhoudprogramma om dit automatisch te doen. Ik gebruik Snelstart. Alle facturen zitten er dan al in, zowel de verkoop als inkoop facturen. Mijn boekhouder ziet geen enkel bonnetje en doordat alles al digitaal is heeft hij geen inklop fouten. Ik heb ook een eenmanszaak en 1 personeelslid. Ik ben circa 1200 per jaar kwijt aan boekhoudkosten. (plus uiteraard het abonnement op Snelstart) Als er iets extra's moet gebeuren met Onroerend goed en zo komt dit er wel bij, maar wordt apart gefactureerd.

Ik ben al sinds 1978 ondernemer en heb nooit een andere boekhouder hoeven zoeken. Uiteraard blijf ik alles zelf wel controleren.

http://www.labore.nl/

 

Link naar reactie
  • 0

Goed gevoel en blauwe ogen is fijn, maar ik zie bij voorkeur feiten en een gedegen bedrijf op wie je kunt bouwen en vertrouwen. Bovendien zonder met een hark facturen te schrijven.

 

Telkens achter je boekhouder aanfietsen is iets wat je niet wilt. Pro- actief en de wil het verschil te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Doe je de betalingen van inkoopfacturen ook zelf? Zo ja, gebruik een boekhoudprogramma om dit automatisch te doen. Ik gebruik Snelstart. Alle facturen zitten er dan al in, zowel de verkoop als inkoop facturen. Mijn boekhouder ziet geen enkel bonnetje en doordat alles al digitaal is heeft hij geen inklop fouten. Ik heb ook een eenmanszaak en 1 personeelslid. Ik ben circa 1200 per jaar kwijt aan boekhoudkosten. (plus uiteraard het abonnement op Snelstart) Als er iets extra's moet gebeuren met Onroerend goed en zo komt dit er wel bij, maar wordt apart gefactureerd.

Ik ben al sinds 1978 ondernemer en heb nooit een andere boekhouder hoeven zoeken. Uiteraard blijf ik alles zelf wel controleren.

http://www.labore.nl/

 

 

Ik heb juist hele nare ervaringen met Snelstart.

Ik heb het pakket eerst voor veel geld gekocht icm een abb. En na 7 jaar besloten ze de boel om te gooien en met maandabb. te gaan werken.

Het oude pakket werd meteen niet meer ondersteund en zit nog bordevol foutmeldingen en niet werkende onderdelen.

 

Ik doe de betalingen van de inkoopfacturen allemaal zelf. Maar doe bijna niets op rekening. Dus alles wordt betaald via offertes.

Maar ben een jaar geleden op een punt beland dat ik geen tijd meer heb om alle facturen in de vullen.

Ik vind persoonlijk 1200 euro wel veel geld, als je al je facturen zelf inboekt, ik neem aan dat je je BTW aangifte dan ook zelf doet, aanzien dit dan slechts een kwestie van overtypen is?

Link naar reactie
  • 0

Het topic waar jij naar verwijst is nog uit de tijd dat ik nog werkte met de goedkoopst mogelijke.

(Die boekhouder is ook niet komen opdagen tijdens het gesprek, omdat hij in de file stond.)

Sinds 2011 ben ik op zoek gegaan naar een serieuze boekhouder. Toen nog alleen voor de jaaraangifte en sinds begin dit 2015 naar iemand die ook de loonadministratie doet.

Begin dit jaar bood mijn boekhouder aan om ook het invoeren van inkoop en verkoopfacturen over te nemen, dit zou mij veel tijd en daardoor ook geld besparen.

 

Dus als ik het kijk vanaf de tijd dat ik op zoek was naar een serieuze boekhouder zijn dat er nu 6 geweest. Als ik het bekijk vanaf dag 1 dan zijn dat er denk ik een stuk of 12 geweest.

En niet elke boekhouder was slecht hoor, sommige hadden het uiteindelijk te druk waardoor ze of zelf aangaven om te stoppen met een aantal klanten en bij sommige ben ik zelf weggegaan omdat ik niet meer het vertrouwen had dat alles op tijd af was.

Link naar reactie
  • 0
... als ik het kijk vanaf de tijd dat ik op zoek was naar een serieuze boekhouder zijn dat er nu 6 geweest. Als ik het bekijk vanaf dag 1 dan zijn dat er denk ik een stuk of 12 geweest.
Ik kan wel een reden bedenken dat nummer dertien ook niet het gewenste resultaat gaat opleveren.

 

En niet elke boekhouder was slecht hoor, sommige hadden het uiteindelijk te druk waardoor ze of zelf aangaven om te stoppen met een aantal klanten en bij sommige ben ik zelf weggegaan omdat ik niet meer het vertrouwen had dat alles op tijd af was.
Dit alles speelde zich af midden in een wereldwijde financiele crisis, waarbij ondernemingen als dominostenen omvielen. Dat een aantal boekhouders het te druk zouden hebben, klinkt mij vreemd in de oren.

 

Als ik u was, dan zou ik de administratie van die 250 verkoopfacturen en 300 inkoopfacturen (op jaarbasis) gewoon weer zelf doen. Dat bepaart U een hele hoop irritatie en daarbij ook nog eens de nodige pecunia. Tijd is maar een relatief begrip ...

 

Wat betreft die twaalf loonstrookjes ... Deze kunt u - goed en goedkoop - bij een van de vele honderden loonadministraties in Nederland uitbesteden. Minus die ene, die het heeft laten afweten, dan wel verstaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

... als ik het kijk vanaf de tijd dat ik op zoek was naar een serieuze boekhouder zijn dat er nu 6 geweest. Als ik het bekijk vanaf dag 1 dan zijn dat er denk ik een stuk of 12 geweest.
Ik kan wel een reden bedenken dat nummer dertien ook niet het gewenste resultaat gaat opleveren.

 

En niet elke boekhouder was slecht hoor, sommige hadden het uiteindelijk te druk waardoor ze of zelf aangaven om te stoppen met een aantal klanten en bij sommige ben ik zelf weggegaan omdat ik niet meer het vertrouwen had dat alles op tijd af was.
Dit alles speelde zich af midden in een wereldwijde financiele crisis, waarbij ondernemingen als dominostenen omvielen. Dat een aantal boekhouders het te druk zouden hebben, klinkt mij vreemd in de oren.

 

Als ik u was, dan zou ik de administratie van die 250 verkoopfacturen en 300 inkoopfacturen (op jaarbasis) gewoon weer zelf doen. Dat bepaart U een hele hoop irritatie en daarbij ook nog eens de nodige pecunia. Tijd is maar een relatief begrip ...

 

Wat betreft die twaalf loonstrookjes ... Deze kunt u - goed en goedkoop - bij een van de vele honderden loonadministraties in Nederland uitbesteden. Minus die ene, die het heeft laten afweten, dan wel verstaan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Zelf doen is niet echt meer een optie, het is nu echt te druk geworden. Ik kan nu niet meer twee avonden opofferen, zonder dat dit thuis veel problemen gaat opleveren.

Maar het feit dat niemand echt kan aangeven wat ik fout doe, geeft wel weer hoop dat wellicht de volgende een hele goede gaat zijn!

Link naar reactie
  • 0
Mijn boekhouding bestaat uit ongeveer 250 verkoopfacturen en 300 inkoopfacturen. Welke digitaal en gedeeltelijk op papier bij de boekhouder worden afgeleverd.

Op maand-, kwartaal- of jaarbasis?

 

Waarom digitaliseer je de papieren facturen niet zelf?

 

Correctie van 'eigen' fouten van de boekhouder geschiedt hopelijk in eigen tijd en het uitblijven van salarisstroken is onacceptabel. Dit mag m.i. ook wel kostenloos alsnog in orde gemaakt worden als dit aangenomen werk is. Dat kun je als werkgever ook niet maken richting werknemer.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op jaar basis.

 

Bedoel je met digitaliseren het fotograveren/inscannen van bonnen?

Wat is de meerwaarde van het digitaliseren?

 

Het is moeilijk om te zien hoeveel tijdeen boekhouder precies bezig is, ik zitt er niet naast als het ingevoerd wordt, dat is vooral een kwestie van vertrouwen. De fouten zijn nu ruim een week geleden door mij gevonden en verlopig is het nog heel stil. En krijg ik nog geen reactie op mijn contactverzoeken.

Ik wilde tot woensdag wachten en dan zit er voor mij nietts anders op dan mijn boekhouding op te halen en snel iemand te vinden die alles weer recht kan breien.

 

Inmiddels wel weer via een aantal websites offertes aangevraagd voor een nieuwe boekhouder.

Toch maar op de oude manier en uitgaan van het beste.

Link naar reactie
  • 0

Niks, behalve minderkosten en bewijskracht van (tijdige) aanlevering.

 

Stel dat je nu zelf een papieren factuur vergeet, wat dan? Gewoon inscannen en doorpasen, of anders toch zelf doen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Niks, behalve minderkosten en bewijskracht van (tijdige) aanlevering. Stel dat je nu zelf een papieren factuur vergeet, wat dan? Gewoon inscannen en doorpasen, of anders toch zelf doen.

 

Groet,

 

Highio

 

Das waar, maar alleen de bezinebonnen en etensbonnen zijn niet digitaal, als ik er daar 1 van vergeet kan die ook het kwartaal erna.

Maar ga het zeker als optie meenemen bij mijn nieuwe zoekttocht.

Ik kan namelijk best wel een medewerker/freelancer een paar uurtjes missen die het allemaal inscant. Het is verder nooit bij mij opgekomen.

Link naar reactie
  • 0

Zelf doen is niet echt meer een optie, het is nu echt te druk geworden. Ik kan nu niet meer twee avonden opofferen, zonder dat dit thuis veel problemen gaat opleveren.

Die twee avonden per jaar zullen het probleem toch niet zijn?

 

Maar het feit dat niemand echt kan aangeven wat ik fout doe, geeft wel weer hoop dat wellicht de volgende een hele goede gaat zijn!

Nou, ik wil niet beledigend overkomen, maar met zoveel mislukkingen in een paar jaar tijd, zou het dan heel misschien mogelijk kunnen zijn dat een deel van het probleem bij uzelf ligt?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Zelf doen is niet echt meer een optie, het is nu echt te druk geworden. Ik kan nu niet meer twee avonden opofferen, zonder dat dit thuis veel problemen gaat opleveren.

Die twee avonden per jaar zullen het probleem toch niet zijn?

 

Maar het feit dat niemand echt kan aangeven wat ik fout doe, geeft wel weer hoop dat wellicht de volgende een hele goede gaat zijn!

Nou, ik wil niet beledigend overkomen, maar met zoveel mislukkingen in een paar jaar tijd, zou het dan heel misschien mogelijk kunnen zijn dat een deel van het probleem bij uzelf ligt?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Niet per jaar meer per maand. Maar met de dagen die ik maak is elke avond even kostbaar en geef ik graag wat geld uit aan een boekhouder.

 

Dat de fout misschien bij mij ligt is ook bij mij opgekomen. Daar is dit hele topic ook mee begonnen. Alleen kan ik me niet bedenken waar dit dan aan ligt.

Zo moeilijk moet het voor een boekhouder ook niet zijn om mijn boekhouding te doen. Zelfs als ik totaal niet zou snappen hoe dit allemaal werkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft het geen zin om in het lokale sufferdje te adverteren voor iemand die dat parttime (en eventueel op zelfstandige basis) voor je kan doen?

Is zeker wel een optie. Ik zal deze week de krant er eens tussenuit vissen.

Je hebt vast wel meer administratieve werkzaamheden waarmee je een parttimer blij kan maken. Verzenden facturen en herinneringen. Vergunningen en andere correspondentie. Er zitten ervaren mensen werkeloos thuis. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vraag collega ondernemers of ze een boekhouder hebben waar ze tevreden over zijn. Daarnaast mag iedereen zich boekhouder of fiscalist noemen. Vraag dus naar iemand zijn ervaring en opleiding als je met een boekhouder in gesprek bent.

Als je al bij veel boekhouders een slechte ervaring hebt gehad kijk dan ook nog even kritisch naar jezelf of je iets in de aanlevering kan verbeteren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.