• 0

Eenmanszaak naast baan en vrouw werkt niet

Goedemiddag,

 

Dit is de huidige situatie:

 

Ikzelf vaste baan: +/- 50.000 bruto

Ikzelf eenmanszaak: +/- 10.000 bruto winst

Vrouw: geen baan / inkomen

 

Op dit moment is het vrij zonde dat we nu veel belasting betalen en daarom leek het me een goed idee om m'n vrouw mee te laten werken (administratie / acquisitie doen) om zo haar te laten werken en wat belastingvoordelen te krijgen.

Mijn vraag is wat de beste oplossing is en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

 

Zelf heb ik de volgende mogelijkheden in gedachten:

 

Eenmanszaak omzetten naar man-/vrouw Firma of VoF.

Ik weet niet in hoeverre dit mag omdat de werkzaamheden wellicht niet gelijk verdeeld zijn (ik geef cursussen en zij doet dan commerciële vlak en de administratie). Verder is het voor mij een black-box tot hoever de belastingvoordelen dan zouden oplopen.

 

Zij gaat meewerken in de eenmanszaak

Klopt het dat het belastingvoordeel dan slechts 1.25% van de bruto winst is?

Het is denk ik niet geloofwaardig als ze meer dan € 5.000,- gaat verdienen of wel?

 

Zij richt zelf een eenmanszaak op

Dit lijkt mij persoonlijk de beste optie. Zij richt een bedrijf op voor administratie en acquisitie doeleinden en stuurt mij facturen. Dit gaat van mijn bruto winst af en zij verdient dan onder de € 10.000 waardoor zij geen belasting hoeft te betalen toch?

Wat zijn de valkuilen van deze constructie en waar zouden we dan op moeten letten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Eenmanszaak omzetten naar man-/vrouw Firma of VoF.

Ik weet niet in hoeverre dit mag omdat de werkzaamheden wellicht niet gelijk verdeeld zijn (ik geef cursussen en zij doet dan commerciële vlak en de administratie). Verder is het voor mij een black-box tot hoever de belastingvoordelen dan zouden oplopen.

Voor een vennootschap onder firma is het geen verplichting/eis dat firmanten dezelfde activiteiten uitvoeren en/of een gelijk aantal arbeidsuren verrichten. Voor de beperkte belastingvoordelen gelden voor iedere firmant afzonderlijk dezelfde regels als voor een ondernemer met een eenmanszaak.

 

Zij gaat meewerken in de eenmanszaak

Klopt het dat het belastingvoordeel dan slechts 1.25% van de bruto winst is?

Het is denk ik niet geloofwaardig als ze meer dan € 5.000,- gaat verdienen of wel?

Aan de meewerkaftrek zitten wel een paar voorwaarden vast.

 

1. U bent ondernemer.

2. U voldoet aan het urencriterium.

3. Uw fiscale partner werkt 525 uren of meer zonder vergoeding in uw onderneming, of de vergoeding die u hiervoor betaalt is minder dan € 5.000.

4. U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.

 

Of u aan deze voorwaarden voldoet is niet uit de door u verstrekte gegeven te destilleren:

Ikzelf vaste baan: +/- 50.000 bruto

Ikzelf eenmanszaak: +/- 10.000 bruto winst

 

Zij richt zelf een eenmanszaak op

Dit lijkt mij persoonlijk de beste optie. Zij richt een bedrijf op voor administratie en acquisitie doeleinden en stuurt mij facturen. Dit gaat van mijn bruto winst af en zij verdient dan onder de € 10.000 waardoor zij geen belasting hoeft te betalen toch? Wat zijn de valkuilen van deze constructie en waar zouden we dan op moeten letten?

Zij zal maar één opdrachtgever hebben ... de echtgenoot. Zij zal niet aan het urencriterium kunnen voldoen, waardoor de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek komen te vervallen. De belastingdienst zal haar niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting classificeren. Haar inkomsten zullen onder de noemer van bijverdiensten vallen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Nog een paar vragen/aanvullingen:

 

Voor een vennootschap onder firma is het geen verplichting/eis dat firmanten dezelfde activiteiten uitvoeren en/of een gelijk aantal arbeidsuren verrichten. Voor de beperkte belastingvoordelen gelden voor iedere firmant afzonderlijk dezelfde regels als voor een ondernemer met een eenmanszaak

 

Vraag blijft hoe het daarna met de verdeling van de inkomsten zit? Zouden we hier veel voordeel uit halen?

 

Aan de meewerkaftrek zitten wel een paar voorwaarden vast.

 

Vraag hier was eigenlijk of het maximale voordeel dan 1,25% van € 10.000 zou zijn? Als dit zo is, heeft dit weinig invloed op evt. netto inkomen.

 

Zij zal maar één opdrachtgever hebben ... de echtgenoot. Zij zal niet aan het urencriterium kunnen voldoen, waardoor de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek komen te vervallen. De belastingdienst zal haar niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting classificeren. Haar inkomsten zullen onder de noemer van bijverdiensten vallen.

 

Bedankt voor je antwoord, wat is nu het gevolg? Als ze verder geen inkomsten heeft, zal ze dan geen belasting hoeven te betalen over deze inkomsten?

Link naar reactie
  • 0

Voor een vennootschap onder firma is het geen verplichting/eis dat firmanten dezelfde activiteiten uitvoeren en/of een gelijk aantal arbeidsuren verrichten. Voor de beperkte belastingvoordelen gelden voor iedere firmant afzonderlijk dezelfde regels als voor een ondernemer met een eenmanszaak
Vraag blijft hoe het daarna met de verdeling van de inkomsten zit? Zouden we hier veel voordeel uit halen?
Een 50/50 verdeling zal niet geaccepteerd worden, wel een arbeidsbeloning op basis van gewerkte uren plus een 50/50 verdeling van de resterende winst.

 

Aan de meewerkaftrek zitten wel een paar voorwaarden vast.
Vraag hier was eigenlijk of het maximale voordeel dan 1,25% van € 10.000 zou zijn? Als dit zo is, heeft dit weinig invloed op evt. netto inkomen.
Maar het levert ook weinig op.

 

Zij zal maar één opdrachtgever hebben ... de echtgenoot. Zij zal niet aan het urencriterium kunnen voldoen, waardoor de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek komen te vervallen. De belastingdienst zal haar niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting classificeren. Haar inkomsten zullen onder de noemer van bijverdiensten vallen.

Bedankt voor je antwoord, wat is nu het gevolg? Als ze verder geen inkomsten heeft, zal ze dan geen belasting hoeven te betalen over deze inkomsten?

Zij gaat als particuliere bijverdiener inkomstenbelasting betalen over al haar inkomsten.

 

Ik zie voor u en uw vrouw weinig mogelijkheden. Het enigste wat in aanmerking komt is het fiscaal partnerschap, maar dat heeft zij nu naar alle waarschijnlijkheid ook al.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Zij gaat als particuliere bijverdiener inkomstenbelasting betalen over al haar inkomsten.

 

Oké maar dit is toch gunstig voor ons?

Ik betaal 40,8% belasting en zit zij dan niet met haar inkomen onder de 6.440 euro? Hierdoor hoeft ze geen inkomstenbelasting te betalen. Of verdwijnt dit voordeel weer omdat zij de zogenaamde aanrechtsubsidie ontvangt? Hoe werkt die berekening dan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.