• 0

Wel of geen aanmerkelijk belang

Hallo,

 

Alvast mijn excuus als deze vraag niet op de juiste plek wordt gesteld. Ook kan het zijn dat niet de juiste termen gebruik omdat mijn kennis van deze zaken niet voldoende is.

 

Een bedrijf (BV) heeft, naast directe investeerders en eigen inbreng, gebruik gemaakt van crowd funding om geld te krijgen. Ik heb deelgenomen en een redelijke som geld geinvesteerd in het bedrijf via crowd funding.

 

De BV heeft daarvoor een Coörporatie UA opgericht en deze coöporatie bezit een deel (15%) van de aandelen van de BV. De deelnemers in de coöporatie konden certificaten kopen (via crowd funding dus). Uiteindelijk heb ik meer dan 5% van de certificaten (niet aandelen) gekocht in de coöperatie, laten we zeggen 15%

 

De coöperatie UA stelt netjes ieder jaar een jaarrekening op, maar door de startup fase is er voorlopig nog geen sprake van winst of dividend. De vraag is nu of ik een aanmerkelijk belang heb en derhalve de eventuele winst uiteindelijk in Box 2 zal worden belast.

 

Ten opzichte van de BV bezit ik niet meer dan 5% van de aandelen. Ten opzichte van de coöperatie heb ik wel meer dan 5% van de certificaten (ik schrijf bewust aandelen en certificaten, want ik heb geen directe aandelen, alleen certificaten)

 

Ik hoop dat dit voldoende informatie is om een onderbouwd antwoord te krijgen. Alvast mijn dank voor de antwoorden.

 

Arjan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.