• 0

Mijn eigen V.O.F. factureren met mijn eenmanszaak voor BTW korting?

Hi!

 

Ik heb een tijd geleden met de belastingdienst gebeld met de vraag of ik met mijn eenmanszaak nog gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling, terwijl ik een goed lopende VOF daarnaast heb die hier geen gebruik van maakt.

 

Volgens de belastingdienst kan dat gewoon, dat is natuurlijk super. Mijn vraag is alleen als volgt. Ik heb dit jaar 2 opdrachtgevers gehad met mijn eenmanszaak, en moet er dus eigenlijk nog een derde bij (dit moet volgens de regels toch? Minimaal 3 verschillende opdrachtgevers per jaar).

 

Is het mogelijk dat ik met mijn eenmanszaak een factuur stuur naar mij V.O.F. waardoor ik EN 3 opdrachtgevers heb dit jaar, EN meer winst van mijn eenmanszaak kan behouden door gebruik van de kleine ondernemersregeling?

 

Ben benieuwd of iemand het antwoord voor me heeft op deze vraag, bij voorbaat dank!! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0
(dit moet volgens de regels toch? Minimaal 3 verschillende opdrachtgevers per jaar).

nee

 

Is het mogelijk dat ik met mijn eenmanszaak een factuur stuur naar mij V.O.F. waardoor ik EN 3 opdrachtgevers heb dit jaar, EN meer winst van mijn eenmanszaak kan behouden door gebruik van de kleine ondernemersregeling?

nee, daarmee pleeg je een economisch delict

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord! Bij onze v.o.f. hebben we een winstverdeling bepaald van 75/25. Wanneer ik om een bepaalde reden een hoger percentage hoor te krijgen voor een opdracht dan zou ik dit graag factureren vanuit mijn eenmanszaak naar de v.o.f. om op deze manier:

 

- moeilijke rekensommen en percentages te vermijden

- niet meerdere facturen naar de opdrachtgever te hoeven sturen

 

Moet kunnen toch? Of zie ik dit verkeerd?

 

Wat doet jouw eenmanszaak voor de vof wat jij als vennoot van de vof niet zelf kunt doen?

 

Overigens is die derde opdrachtgever echt niet verplicht. Of jouw eenmanszaak voldoet aan de criteria voor het ondernemerschap hangt van een veelvoud van factoren af. De fiscus spreekt van meerdere opdrachtgevers.

 

Groet

Joost

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord! Bij onze v.o.f. hebben we een winstverdeling bepaald van 75/25. Wanneer ik om een bepaalde reden een hoger percentage hoor te krijgen voor een opdracht dan zou ik dit graag factureren vanuit mijn eenmanszaak naar de v.o.f. om op deze manier:

 

- moeilijke rekensommen en percentages te vermijden

- niet meerdere facturen naar de opdrachtgever te hoeven sturen

 

Moet kunnen toch? Of zie ik dit verkeerd?

 

 

Dat zie je verkeerd. Jij bent de vennoot in de vof, niet jouw eenmanszaak.

Nogmaals: wat kan jouw eenmanszaak voor de vof doen wat jij als vennoot niet kan?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok, corrected!

 

Meer dan 1 bedrijf binnen een eenmanszaak

 

Hebt u meerdere bedrijven binnen een eenmanszaak? Dan moet u de btw van die bedrijven bij elkaar optellen om de btw-vermindering te berekenen. De regeling geldt namelijk per ondernemer en niet per bedrijf. Maar hebt u een eenmanszaak en neemt u ook deel in een vof, dan hoeft u de bedragen niet bij elkaar op te tellen.

(bron: Belastingdienst)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@joost

 

Om het plat te zeggen; mijn v.o.f. produceert commerciële video's, maar verhuurt geen cameramannen.

 

Mijn eenmanszaak ben ik als cameraman. Als mijn compagnon in de v.o.f. tijdens de voorproductie van een video geen cameraman kan vinden vraagt hij of ik tijd heb buiten de v.o.f. om. Als ik tijd heb kan hij mij inhuren via mijn eenmanszaak.

 

Of ben ik verplicht dit dan uit te voeren via mijn v.o.f.?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit jaar 2 opdrachtgevers gehad met mijn eenmanszaak, en moet er dus eigenlijk nog een derde bij (dit moet volgens de regels toch? Minimaal 3 verschillende opdrachtgevers per jaar).

Hoewel er geen wetsregel bestaat die dat voorschrijft, ziet de Belastingdienst dat toch heel graag ... samen met nog een aantal andere wensen.

 

Is het mogelijk dat ik met mijn eenmanszaak een factuur stuur naar mij V.O.F. waardoor ik EN 3 opdrachtgevers heb dit jaar, EN meer winst van mijn eenmanszaak kan behouden door gebruik van de kleine ondernemersregeling?
Ondernemer zijn met een eenmanszaak en firmant in een VOF is geen probleem. De VOF is een zelfstandige entiteit met een eigen btw-nummer. De KOR behoort daarmee tot de mogelijkheden.

 

Maar Er is meer ... Om de door u gewenste contructie toe te passen moet er sprake zijn van wezenlijk andere activiteiten en moet u meer uren met uw eenmanszaak uitvoeren dan als firmant in de VOF. Om dat laatste te kunnen bewijzen moet u alle arbeidsuren voor de eenmanszaak en voor de VOF afzonderlijk bijhouden. Kortom ... uw escape gaat niet werken.

 

Indien het al mogelijk zou zijn, dan verlaagt u daarmee winst van de VOF en dus de winst van de andere firmant. Die zal daar niet blij mee zijn. Bovendien verhoogt de KOR de winst van uw eenmanszaak, waarover u meer belasting gaat betalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Om het plat te zeggen; mijn v.o.f. produceert commerciële video's, maar verhuurt geen cameramannen.

 

Mijn eenmanszaak ben ik als cameraman. Als mijn compagnon in de v.o.f. tijdens de voorproductie van een video geen cameraman kan vinden vraagt hij of ik tijd heb buiten de v.o.f. om. Als ik tijd heb kan hij mij inhuren via mijn eenmanszaak.

 

Of ben ik verplicht dit dan uit te voeren via mijn v.o.f.?

U bent cameraman ... om het even in de eenmanszaak of de VOF. U kunt uzelf niet aan uzelf verhuren en dus ook geen factuur voor de werkzaamheden maken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar Er is meer ... Om de door u gewenste contructie toe te passen moet er sprake zijn van wezenlijk andere activiteiten en moet u meer uren met uw eenmanszaak uitvoeren dan als firmant in de VOF. Om dat laatste te kunnen bewijzen moet u alle arbeidsuren voor de eenmanszaak en voor de VOF afzonderlijk bijhouden. Kortom ... uw escape gaat niet werken.

 

Het grotendeels criterium geldt niet voor werkzaamheden in andere eigen ondernemingen:

 

 

Artikel 3.6 ib

 

3.6 Begrip urencriterium

1In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder urencriterium: het gedurende het kalenderjaar besteden van ten minste 1225 uren aan werkzaamheden voor een of meer ondernemingen waaruit de belastingplichtige als ondernemer winst geniet, indien:

a. de tijd die in totaal wordt besteed aan die ondernemingen en het verrichten van werkzaamheden in de zin van de afdelingen 3.3 en 3.4, grotendeels wordt besteed aan die ondernemingen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Logisch zou dan zijn dat jij het werk doet als vennoot, maar dat de eenmanszaak een factuur stuurt voor de huur van de apparatuur.

 

Ik begrijp alleen niet waarom je zo graag een factuur wilt sturen vanuit je eenmanszaak naar de vof. Fiscaal schiet je er niets mee op

 

 

Ik dacht dat ik hierdoor met mijn eenmanszaak gewoon gebruik kon blijven maken van de KOR waardoor ik de BTW niet af hoef te dragen. Dat zou het fiscale voordeel zijn dan.

Link naar reactie
  • 0
Ik dacht dat ik hierdoor met mijn eenmanszaak gewoon gebruik kon blijven maken van de KOR waardoor ik de BTW niet af hoef te dragen. Dat zou het fiscale voordeel zijn dan.
U verlaagt daarmee winst van de VOF en verhoogt middels de KOR de winst van uw eenmanszaak. Het bedrag van de KOR moet u in de Winst- en Verliesrekening van de Eenmanszaak opnemen.

 

U betaald inkomstenbelasting over het totaal van uw winstaandeel in de VOF en uw inkomsten in de Eenmanszaak. De een wat lager en de ander wat hoger.

 

Het verschil in belasting zal marginaal zijn, maar dat kunt u pas uitrekenen als de concrete cijfers van de VOF en de Eenmanszaak bekend zijn.

 

Om het maximale voordeel te kunnen behalen mag u met uw eenmanszaak niet meer dan € 1.345 btw in rekening brengen, oftewel € 6404 netto, al dan niet verdeeld over 1, 2 of 3 opdrachtgevers.

 

Zou het niet veel lucratiever zijn om meer te focussen - vergeef mij de woordspeling - op uw werkzaamheden in de VOF?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.