• 0

Fysiotherapie als zakelijke kosten?

Hoi forumleden,

 

Ik ben ZZP-er als beroepssporter en artiest. Bij blessures betekent dit dus ook dat ik mijn werk niet kan uitvoeren. Hiervoor laat ik mij behandelen bij een fysiotherapeut en osteopaat.

 

Nu heb ik moeite met het vinden wat mogelijke aftrekposten zijn als beroepssporter en artiest. Klopt mijn denkwijze dat deze kosten voor fysiotherapie e.d. zakelijke kosten zijn?

 

Alvast bedankt,

Sharon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sharon,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: lastige. Ziektekosten zijn meestal niet zakelijk op te voeren.

 

Wel zijn niet elders verzekerde kosten voor o.a. fysiotherapie privé aftrekbaar, maar daarvoor geldt een drempelbedrag

 

Voor topsporters en - artiesten is het zakelijke belang van de behandeling meestal duidelijk. Daarom kan ik mij voorstellen dat hierover afspraken met de Belastingdienst gemaakt zijn (bijvoorbeeld aftrek van een bepaald percentage van deze kosten)

 

Is er toevallig een branche-organisatie of koepel voor jouw professie waar je deze vraag aan kunt stellen? Anders hoop ik dat een van de boekhouders of fiscalisten op HL hier ervaring mee heeft en deze wil delen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ZZP-er als beroepssporter en artiest. Bij blessures betekent dit dus ook dat ik mijn werk niet kan uitvoeren. Hiervoor laat ik mij behandelen bij een fysiotherapeut en osteopaat.

Verleg deze denkwijze ook eens naar een straatmaker. Blessures zijn met dit bedroep schering en inslag, maar de kosten voor fysiotherapeut of osteopaat komen geheel voor eigen (privé) rekening.

 

Verleg de denkwijze ook eens naar een persoonlijke dienstverlener. Ook die wil zoveel mogelijk aftrekken, maar de kosten voor kleding en visagie komen geheel voor privé-rekening.

 

Nu heb ik moeite met het vinden wat mogelijke aftrekposten zijn als beroepssporter en artiest. Klopt mijn denkwijze dat deze kosten voor fysiotherapie e.d. zakelijke kosten zijn?
Nee.

 

Je kunt je trouwens wel verzekeren tegen een dergelijke inkomstenderving.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reacties Norbert en Nedzhibe.

 

Verleg de denkwijze ook eens naar een persoonlijke dienstverlener. Ook die wil zoveel mogelijk aftrekken, maar de kosten voor kleding en visagie komen geheel voor privé-rekening.

 

Het verwarrende hieraan vind ik dat voor artiesten dus persoonlijke verzorging (voor zakelijk gebruik) wel aftrekbaar is. Waardoor ik juist zou denken dat de kosten voor fysiotherapie ook als zakelijke kosten gezien zouden kunnen worden. Het gaat hier ook om een blessure die ik merk tijdens het beoefenen van mijn werk, maar niet zozeer in het dagelijks leven. Maar inderdaad ook het punt van Norbert dat ziektekosten meestal niet zakelijk op te voeren zijn.

Hierdoor blijft het voor mij wazig

 

En hoe zou dat dan zitten met sportmassages? persoonlijke verzorging nodig voor mijn werk, maar geen ziektekosten?

Link naar reactie
  • 0
En hoe zou dat dan zitten met sportmassages? persoonlijke verzorging nodig voor mijn werk, maar geen ziektekosten?
De naam zegt het zelf al ... persoonlijke verzorging.

 

De stelling dat ZZP'ers alleen maar voordelen kennen is niet juist. Soms heeft het voordeel om in loondienst te zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

goedendag

ik lees even mee want ik ben het met je eens dat je je overal tegen kan verzekeren maar als je maandelijks jezelf laat masseren omdat je een zwaar beroep hebt je dus prefentief bezig bent en die hele dure verzekering gaat vaak niet eens uitkeren als je redelijk versleten bent want dat zit dan net niet in de voorwaarden.

ik doe maandelijks onderhoud en merk gewoon dat het voor mijn lijf minder last heeft,kost een beetje maar voorkomt erger.

nou zij mijn administratie van je mag het niet opgeven als aftrekpost maar ik vindt van wel,zou ik hiervoor met de belastingdienst kunnen overleggen.

vriendelijke groet rene (hovenier)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, hoveniertje zei:

nou zij mijn administratie van je mag het niet opgeven als aftrekpost maar ik vindt van wel,zou ik hiervoor met de belastingdienst kunnen overleggen.

Overzicht mogelijk aftrekbare zakelijke kosten > Persoonlijke verzorging > 0%


Een keuze die door de Overheid is gemaakt ... maar misschien dat er in de toekomst ooit eens verandering in komt als de innige relatie tussen Overheid, Banken en Verzekeraars wordt verbroken.

aangepast door Cosara
Spellingscontrole

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Highio zei:

Barter of lobby voor een regeling voor zware beroepen...

Zoals een verbod op sporten, zelf klussen in huis, rookverbod, drankverbod voor risicogroepen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sharon,

 

Op 8-11-2017 om 12:09, sgieske zei:

Nu heb ik moeite met het vinden wat mogelijke aftrekposten zijn als beroepssporter en artiest. Klopt mijn denkwijze dat deze kosten voor fysiotherapie e.d. zakelijke kosten zijn?

 

Je denkwijze klopt vrij aardig. Als zelfstandige moet je je voor de aftrekposten in de inkomstenbelasting altijd drie vragen stellen:

  1. Hebben de kosten een zakelijk karakter?
  2. Drukken de kosten op jou?
  3. Zijn de kosten niet op een of andere manier uitgesloten of beperkt aftrekbaar?

In deze casus is het antwoord: Als je artiest en beroepssporter bent en de behandelingen als persoonlijke verzorging met een zakelijk karakter worden gezien, heb je recht op aftrek.

 

Hier nog wat extra uitleg op basis van de eerdergenoemde punten:

  1. Allereerst moeten kosten zakelijk zijn, wil je ze in aftrek nemen. Een belangrijk aspect hierbij is, dat je de kosten niet zou hebben gemaakt als je de zaak niet zou hebben gehad. Vaak zal het privé element te groot  zijn, maar het zakelijk beschouwen van een behandeling, voor een bij het uitoefenen van het beroep opgelopen blessure, vind ik wel verdedigbaar.
  2. De kosten moeten "drukken". Daarmee wordt bedoeld dat je alleen datgene mag opvoeren, wat je ook zelf betaalt.  Als je een deel vergoed krijgt, of een ander voor je betaalt, mag dat deel niet worden meegenomen in de aftrekpost. Dit geldt meer in het algemeen ook voor de btw. Als je de btw terug kan vragen bij een kostenpost, mag je alleen de kosten exclusief btw als kostenpost opvoeren.
  3. Als de kosten (deels) zakelijk en (deels) drukken, moet je nog altijd even nagaan of de kosten beperkt aftrekbaar of zelfs helemaal zijn uitgesloten van aftrek. Dat is in beginsel het geval bij persoonlijke verzorging. Dit is geregeld in artikel 3.16 van de Wet inkomstenbelasting 2001. In hetzelfde artikel staat echter ook, dat er voor artiesten en beroepssporters een uitzondering wordt gemaakt.

 

Groet, Ruud.

Link naar reactie
  • 0

beste bt-belastingadvies

Als ik voor  een baas had gewerkt was ik niet langs gegaan want je werkt niet zo hard en veel als dat je voor jezelf bent,daarom ga ik naar een masseur om mijzelf los te houden en voorkomen van blesures want ik heb geleerd uit het verleden dat ik naar een manueel moest om mij los te maken waar ik toen veel vaker kwam als nu.

zou ik de kosten  dan kunnen opvoeren omdat er ook geen verzekering voor is wat een deel betaald.

grt rene

Link naar reactie
  • 0

Je redenering – die ik overigens ingenieus vind – komt hier op neer:

“Als ik geen onderneming had gehad dan had ik nooit zo hard gewerkt en dan had ik ook geen fysio nodig gehad. Dus zijn dit zakelijke kosten.”

 

Ik vrees het ergste hier, want je zou natuurlijk dit ook uit kunnen breiden:

“Zonder onderneming had ik op vakantie geen lange wereldreis hoeven te maken om bij te komen van het harde werken. Dus zakelijk.”

“Zonder onderneming had ik in een gewoon bed kunnen slapen, maar nu heb ik – door slapeloosheid na al dat harde werken – een enorm dure slaapkamerinrichting moeten aanschaffen. Dus zakelijk.”

 

Enz. Enz.

Ik persoonlijk geef dit weinig kans. (nul eigenlijk)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Een van de redenen waarom je dit soort kosten niet vergoed krijgt is dezelfde als waarom je je eigen maaltijden niet kan opvoeren, ze zijn aan de persoon gebonden en niet zozeer aan de onderneming. 

 

Omdat jij aangeeft dat je zonder massages regelmatig manuele therapie nodig zou hebben kun je in dit geval wellicht beter nagaan of jou aanvullende zorgverzekering die manuaele therapie vergoed zonder verwijsbrief van de huisarts. Volgens de zorgwijzer is dat mogelijk..

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/manuele-therapie

 

Dan kun jij gewoon een x aantal keer per jaar naar een manueel therapeut voor behandeling en dat vanuit je aanvullende zorgverzekering betalen. Zorgverzekeraars zijn meer genegen naar preventieve zorg vergoedingen te kijken dan de belastingdienst. En dat is ook logisch. Het is in hun belang dat jij niet ziek wordt en voor hoge(re) medische kosten komt te staan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rene,

 

Het is niet dat ik je de aftrekpost niet gun, sterker nog, van mij zou een ondernemer die lichamelijk werk verricht best de kosten van een masseur in aftrek mogen nemen. Maar in het verleden is er teveel misbruik gemaakt van aftrekposten met een gemengd (zakelijk / privé) karakter.  In 1990 heeft de commissie Oort er een einde aan proberen te maken, door bepaalde kosten geheel of deels uit te sluiten van aftrek. Kosten voor persoonlijke verzorging  zijn geheel uitgesloten, ook al weet je het zakelijk te verantwoorden. Uiteraard is er dan nog de uitzondering zijn de artiesten en topsporters.

 

5 minuten geleden, Roel J zei:

Omdat jij aangeeft dat je zonder massages regelmatig manuele therapie nodig zou hebben kun je in dit geval wellicht beter nagaan of jou aanvullende zorgverzekering die manuaele therapie vergoed zonder verwijsbrief van de huisarts.

 

Vind ik wel een goede tip. Want helaas zijn jouw kosten ook niet mee te nemen als persoonsgebonden aftrek, omdat het gaat om het voorkomen van een blessure i.p.v. het genezen ervan.

 

Groet, Ruud.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Benweerweg zei:

Kosten voor coaching kunnen wel aftrekbaar zijn.
Er zijn masseurs die een coaching aanbieden in een massagevorm :) Doe er je voordeel mee... 

 

Nee hoor, de aard van het beestje veranderd niet door er een ander labeltje op te plakken.

 

Laten we maar hopen, dat je de  klanten in jouw massagepraktijk niet dit soort verkooppraat te horen krijgen. Lijkt een beetje op de energieverkoper, die zakelijke energie verkoopt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.