• 0

Ervaringen bedrijf oprichten in Estland met e-residency

Begin dit jaar ben ik met een vriend een online marktplaats begonnen. Qua functionaliteit is het vergelijkbaar met Airbnb, maar dan voor een specifieke nichemarkt. Tot nu toe hebben we nog geen fees enkele gevraagd aan onze gebruikers om eerst de marktplaats eerst enigszins 'gevuld' te krijgen met aanbieders, maar aangezien de website steeds beter loopt willen we dat binnenkort wel gaan doen. En dus wordt het tijd om onze zaken juridisch beter te gaan regelen. Vraag is alleen hoe.

 

Vriend en ik wonen beiden in Zuid-Europa op dit moment. In het land waar we nu wonen starten we liever geen bedrijf vanwege het slechte ondernemersklimaat en de enorme bureaucratie. Om privéredenen willen we sowieso binnen een jaar terug naar Nederland verhuizen. Bovendien komen gebruikers van onze website uit heel Europa (in de toekomst wellicht ook daarbuiten) en zijn onze werkzaamheden niet plaatsgebonden (alles is digitaal). Wat dat betreft zou onze vestigingsplaats dus niet per definitie ons huidige thuisland hoeven te zijn.

 

Voor een professionele uitstraling, evt. aansprakelijkheidsissues en evt. toekomstige investeerders zou op termijn een Nederlandse BV-structuur (of evt. cooperatie?) waarschijnlijk de beste optie zijn, maar voor nu nog te kostbaar (a.o. vanwege het verplichte DGA-salaris). Eerst maar eens zien of we nog steeds in staat zijn klanten te houden zodra ze moeten gaan betalen, voordat we een beter onderbouwde business case kunnen maken. Dat willen we dus de komende maanden gaan doen. Maar hoe om te gaan met deze tussenfase, waarin we nog aan het pionieren zijn en de inkomsten van 0 slechts gestaag zullen groeien? Van winst zal i.i.g. de komende maanden nog geen sprake zijn.

 

Een van de opties de we overwegen is het starten van een "private limited liability company" in Estland d.m.v. e-residency. Dit lijkt een makkelijke, transparante en goedkope optie te zijn. Mijn vragen:

- Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, wat is je wel en niet bevallen? Zijn er specifieke aandachtspunten die we in de gaten moeten houden?

- Klopt mijn veronderstelling dat, zolang we geen inkomsten/loon uit het bedrijf halen (alleen gebruiken voor nieuwe investeringen), we in ons thuisland geen belasting hoeven af te dragen?

- Mochten we eventueel op termijn, als we weer in Nederland wonen, het Estse bedrijf in een NLse BV willen omzetten, waar moeten we dan rekening mee houden?

 

Ik heb al heel wat artikelen en fora-discussies online gelezen, maar vind hier nog best weinig informatie over en ben eigenlijk wel benieuwd waarom. Is het misschien toch niet zo interessant/makkelijk als het op het eerste gezicht lijkt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vragen:

1. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, wat is je wel en niet bevallen? Zijn er specifieke aandachtspunten die we in de gaten moeten houden?

2. Klopt mijn veronderstelling dat, zolang we geen inkomsten/loon uit het bedrijf halen (alleen gebruiken voor nieuwe investeringen), we in ons thuisland geen belasting hoeven af te dragen?

3. Mochten we eventueel op termijn, als we weer in Nederland wonen, het Estse bedrijf in een NLse BV willen omzetten, waar moeten we dan rekening mee houden?

 

Allereerst: Ik vind het klinken als een leuk project!

 

En dan ga ik een paar antwoorden geven (waar je misschien niet veel aan hebt, maar misschien helpt het een beetje bij de gedachtegangen...):

 

1. Ik persoonlijk niet. Het lijkt mij wel nogal omslachtig, wanneer je in een 'zuiderlijk' EU land woont en toch binnenkort naar NL wil, om dan een 'virtuele' onderneming in Estland op te richten.

 

2. Geen idee. Ik weet niet eens welk land je thuisland is, dus laat staan hoe zij daar met dit soort onderwerpen omgaan.

 

3. Ik denk dat je hier in NL dan t.z.t. gewoon een BV op moet richten en vervolgens alles daar inbrengen (of misschien laten kopen, als bezittingen in een buitenlandse rechtspersoon zit b.v.).

 

Leuk project, zeker...

 

Link naar reactie
  • 0

 

1. Ik persoonlijk niet. Het lijkt mij wel nogal omslachtig, wanneer je in een 'zuiderlijk' EU land woont en toch binnenkort naar NL wil, om dan een 'virtuele' onderneming in Estland op te richten.

 

 

Dank voor je snelle reactie P.! Dat het omslachtig lijkt snap ik, dat is het in theorie natuurlijk ook. Maar in de praktijk lijkt het juist een véél snellere en makkelijkere oplossing (omdat alles digitaal kan) dan waar we nu wonen... Vandaar dat we die serieus aan het overwegen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Is je vriend een vriend of dé vriend?

 

Je moet zitten waar je klanten/gebruikers zitten. Zelfs een internationaal opererend internetbedrijf heeft meestal wel een soort logisch, bijna vanzelfsprekend epicentrum: probeer te achterhalen waar dat ligt.

 

Een vriend.

 

Wat een 'logisch' epicentrum is in ons geval vraag ik me echt af. We hebben bijvoorbeeld meer gebruikers in land A waar we begonnen zijn met marketing, maar in land B hebben we tot op heden de meeste transacties. En die dynamieken kunnen weer veranderen op het moment dat we een fee gaan inhouden. Dus hoe bepaal je dat als je business 100% online is en je klanten uit meerdere landen komen (tot nu toe ca. 15)? Daar lopen we eigenlijk een beetje tegenaan nu.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel meer landen waar je online een bedrijf kan oprichten, zoals de UK.

Houd er echter rekening mee dat die allemaal (ook Estland) nog steeds de eis hebben dat het bedrijf ingeschreven wordt op een lokaal adres.

Als je daar niet over beschikt, kan je dat regelen bij een virtual office provider, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Zo'n heel goedkope oplossing is het dus niet...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.