• 0

2 vragen over prive betalingen en bijtelling

Hallo allemaal,

 

Wij zijn een vof. Ik heb 2 vragen waar ik niet zeker van ben of ik het juiste doe in de boekhouding.

1.

Stel er wordt een broodje gehaald op de zakelijk rekening, Dit mag niet als kosten volgens mij, moet ik deze dan boeken op prive opnamen met een 0xxx nummer? Maakt het dan nog uit dat de vennoten hun eigen grootboek rekening hebben voor hun eigen vermogen?

 

2. Wij huren een auto, als ik het goed heb moet de bijtelling via de inkomstenbelasting? Ook met een vof?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb natuurlijk verder geen idee van hoe jij 'dingen boekt' op allerlei "0xxx" nummers en dergelijke, maar:

 

1. Wanneer een vennoot iets voor privé haalt en dit van de zakelijke rekening betaalt, dan is het wel zo handig om dit (als privé uitgave) op de kapitaalrekening van desbetreffende vennoot te registreren. Of je kan het op een gezamenlijke 'privérekening' zetten natuurlijk en achteraf dit verdelen met zijn allen (achteraf verdelen over de verschillende kapitaalrekeningen dus), als dat beter voelt.

 

2. Je kan de bijtelling op twee manieren verwerken:

Of in de jaarstukken (dus je verlaagt de autokosten met de bijtelling bijvoorbeeld), of in de winstaangifte zelf (winstaangifte is de inkomstenbelastingaangifte voor ondernemers, met de geïntegreerde jaarstukken).

In het laatste geval moet natuurlijk de som van de bijtelling in de aangiften van alle vennoten de totale bijtelling zijn (die je dan dus niet in de jaarstukken meegenomen hebt).

 

Persoonlijk zou ik voor de eerste optie (1. dus) gaan (en de bijtelling verdelen - volgens afspraak natuulijk! - over de vennoten).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.